مسواک زدن روزانه و مراجعۀ مرتب به دندانپزشک برای حفظ سلامت دندان ها ضروری است.
 
تغذیه سالم، دندان سالم !
 اما در این میان تغذیه نیز نقش مهمی دارد. مواد غذایی مناسب برای بهداشت و سلامت دهان و دندان کدامند؟  ایده های اشتباه در این رابطه کدامند؟ 
 
برای دندان ها، خوردن شکلات بهتر از چیپس است
بله ! شکلات سرشار از فلور و فسفر است، دو عنصری که در پیشگیری از پوسیدگی ها مؤثراند ! البته باید شکلات تلخ با 70% کاکائو را انتخاب کنید.

توصیه می‌شود به جای خوردن آب نبات های بدون قند، آدامس های بدون قند بجوید

جویدن برای دندان ها سودمند است زیرا این عمل ترشح بزاق را افزایش می‌دهد، افزایش بزاق نیز تأثیر حفاظتی برای دهان و دندان دارد. بزاق خروج زیاد املاح معدنی از مینای دندان را محدود می‌کند و باعث پاکسازی خودبه‌خود دندان ها می‌شود.

بهتر است آب نبات را بجوید به جای اینکه بمکید
مدت زمان تماس دندان با قند بسیار مهم است. هر چه این زمان طولانی تر شود، برای دندان بدتر است. بنابراین باید مکیدن مواد قندی را کم کنید، و همان طور که می‌دانید خوراکی هایی مانند کارامل و نوقا تمایل شدیدی برای چسبیدن به دندان ها دارند. به همین ترتیب، بهتر است که آب نبات را به جای اینکه بمکید، بجوید.

بهتر است غذایتان را با یک تکه پنیر تمام کنید نه یک میوه
پنیر حاوی کلسیم و فلور است، همان عناصری که دندان ها را در مقابل اسیدها محافظت می‌کنند. و این میزان کلسیم و فلور به هیچ وجه در میوه ها یافت نمی‌شوند. بنابراین، بهتر است که به جای استفاده از میوه، به عنوان دسر، تکه ای پنیر میل کنید...

بهتر است نوشیدنی های شیرین را به جای لیوان، با نی بنوشید
نوشیدن با نی باعث کم شدن تماس اسیدها با دندان ها و خورده شدن مینای دندان می‌شود.

بهتر است نان را با غذای تان بخورید نه بدون غذا
خوراکی های سرشار از آمیدون (یک کربوهیدرات)، مانند نان، تولید یک سری اسید از طریق باکتری های پلاک دندان را به همراه دارند. به هیچ وجه نباید این خوراکی را حذف کنید، بلکه از مصرف آن خارج از وعده های غذایی بپرهیزید.

منبع اصلی فلور آب نوشیدنی است نه ماهی
این به این معناست که اگر چای فلور دارد، ماهی های دریا هم فلور دارند !

قبل از خواب به جای نوشیدن یک لیوان شیر بهتر است یک لیوان آب بنوشید

شیر حاوی لاکتوز و لاکتوز نوعی کربوهیدرات است. و این در حالی است که تمامی کربوهیدرات ها مستعد همکاری برای ایجاد پوسیدگی های دندانی هستند. بنابراین قبل از خوابیدن، دندان های تان را بشویید و اگر نیاز بود، فقط آب بنوشید، هیچ چیز جز آب ننوشید، خصوصاً نوشیدنی های شیرین !

بچه هایی که صبحانه نمی‌خورند، بیشتر دچار پوسیدگی دندان می‌شوند

توضیح این موضوع واضح است: بچه هایی که صبحانه نمی‌خورند، صبح هنگام گرسنه می‌شوند و به سمت خوردن تنقلات می‌روند ... خوراکی هایی که آنها می‌خورند اغلب به دندان ها می‌چسبند و مدت زیادی در دهان می‌مانند. این شرایط برای ایجاد پوسیدگی عالی است !

بهتر است به جای خوردن تنقلات، کارامل بخورید
تنقلاتی مانند شیرینی های خشک، و البته میوه های خشک سرشار از آمیدون هستند، این کربوهیدرات به شدت به دندان ها می‌چسبد. کارامل حاوی قند است، اما این قند بسیار سریع تر در دهان حل می‌شود و از بین می‌رود. بنابراین، از این دیدگاه، تنقلات بیشتر از کارامل، عامل ایجاد پوسیدگی هستند.

در نتیجه، باید بدانیم که برخی خوراکی ها برای دندان های ما مفیدند و برخی بد اند، همان طور که برخی خوراکی ها برای سلامت خوب اند و برخی تأثیر منفی دارند. البته نباید هیچ یک از خوراکی ها را از تغذیه تان حذف کنید. برعکس، اصول تغذیه ای به ما حکم می‌کنند که تا حد ممکن تنوع را افزایش دهیم و زیاده روی ها را محدود کنیم. ما می‌توانیم برخی عادات نادرست مان را با انتخاب بهترین ها، تغییر داده و اصلاح کنیم.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
آیا روکش دندان موثر است؟
چند بار در روز باید دندان هایم را مسواک بزنم؟
مشكلات دندان عقل
فرق پوسیدگی و تغییر رنگ دندان در چیست؟
تفاوت روکش و ترمیم دندان در چیست؟