وقتی دندان ها حساس می شوند
درمان حساسیت دندانی گاهی از نظر تکنیکی ساده است. شایع‌ترین درمان توصیه شده استفاده از خمیردندان‌های ضدحساسیت است.

چرا دندان‌هایمان حساس می‌شوند؟

یکی از سوالات رایج بسیاری از مراجعین به دندانپزشکی این است که موقع نوشیدن آب خنک یا خوردن بستنی، درد تیز و سریعی را در دندان‌هایشان احساس می‌کنند و آیا وجود این مشکل به این معناست که دندانشان نیاز به عصب‌کشی دارد یا نه؟! اگر شما هم حین خوردن مواد خوراکی و غذا‌های سرد یا گرم درد تیز و سریعی را احساس می‌کنید که بلافاصله برطرف می‌شود جز دسته‌ای هستید که دندان‌های حساس دارید.

دکتر علی مرسلی با اشاره به این مساله گفت: «دندان‌های ما به طور تکاملی برای خوردن غذاهای خیلی سرد طراحی نشده‌اند. تا همین صد سال پیش در نبود یخچال‌های صنعتی و خانگی، دسترسی مردم به غذا‌های خیلی سرد وجود نداشت. انسان‌ها هرگز مواد غذایی از قبیل بستنی یا یخ را در چهار فصل سال مصرف نمی‌کردند و بیشتر مواد غذایی در دمای محیط استفاده می‌شد بنابراین عموما مشکلاتی از قبیل حساسیت دندانی شیوع زیادی نداشت!» وی در ادامه افزود: «حساس شدن دندان‌ها در جامع مدرن یک مشکل شایع است و برخی از افراد حضور حساسیت را مشکل بزرگی تلقی نمی‌کنند ولی برخی از این مشکل کلافه می‌شوند و به جست‌وجوی درمان برای آن برمی‌آیند و باید این مساله را مدنظر داشت که تغییرات دمایی زیاد برای دندان‌ها می‌توانند آسیب‌زا باشند. 88 درصد دندانپزشکان معتقد هستند حساسیت دندانی روی کیفیت زندگی مبتلایان به این شرایط تاثیر نامطلوب می‌گذارد.»

مرسلی در نهایت با بیان اینکه حساسیت دندانی علل مختلفی می‌تواند داشته باشد، گفت: «درمان حساسیت دندانی گاهی از نظر تکنیکی ساده است. شایع‌ترین درمان توصیه شده استفاده از خمیردندان‌های ضدحساسیت است. البته درمان‌‌های دیگری هم در مطب دندانپزشکی می‌تواند روی دندان‌های فرد انجام شود و حساسیت را برطرف کند یا کاهش دهد. مثلا درمان ضدحساسیت در مطب، فلورایدتراپی، پیوند لثه و.... علاوه براینها، گام آخر برای برطرف شدن حساسیت‌‌های بیش از حد و کلافه‌کننده دندانی، مبادرت به درمان ریشه (عصب کشی) است که معمولا به ندرت با نیاز به این درمان مواجه می‌شویم.»

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamaneh.com