لوزه در چه افرادی بیشتر مشاهده می شود؟
لوزه یکی از مشکلاتی است که معمولا در سنین پایین و در کودکان تشخیص داده می شود و گاهی نیاز به جراحی پیدا می کند، اما عوامل دیگری هم باعث بروز لوزه می شوند که در ادامه به آنها اشاره می شود

سنگ لوزه در این افراد بیشتر مشاهده می شود

سنگ لوزه، توده‌ای در بین حفره‌های حلق است که در دو طرف مجاری انتهایی آن وجود دارد. حفره‌هایی که ترشحات دهان، از طریق آن ها به بیرون هدایت می‌شود، اگر این ترشحات به صورت طبیعی خارج نشود به عفونت و چسبندگی دهان و لوزه منجر می شود و به تدریج رسوبات کریستال کلسیم شکل می‌گیرد.

برخی از افراد به‌صورت مادرزاد لوزه‌ حفره حفره‌ای دارند که با خوردن غذا، مواد غذایی در این حفره‌ها جمع و دهانه مجاری بسته می شود بنابراین ترشحات جمع شده در این ناحیه حالت سکون پیدا می کند و‌ به بوی بد و عفونت دهان منجر خواهد شد، همچنین لکه‌های سفید رنگی در لوزه ها دیده می شود و فرد احساس پری و سنگینی در این ناحیه دارد.

لوزه‌ها دارای برآمدگی و شکاف‌هایی هستند که باکتری ها، مخاط و سلول‌های مرده در آن جمع می شوند، با افزایش تدریجی این ذرات و تغلیظ آن‌ها توده سفید رنگی در انتهای لوزه‌ها به وجود می‌آید و این رسوب به التهاب لوزه منجر می‌شود که این موضوع اصلی‌ترین عامل سنگ لوزه است.

برخی عوامل دیگر  هم مانند؛ مصرف دارو‌های فشار خون که با ایجاد حس خشکی در دهان بروز می کند، مشکلات سینوسی، آلرژی، استعمال دخانیات، مصرف مواد چرب و رنگی مانند آجیل‌ها و غذا‌های سرخ کردنی در هنگام سرماخوردگی موجب این اختلال می شوند.

جلوگیری از تشکیل سنگ لوزه به آسانی امکان پذیر است و صرفا نیاز به رعایت بهداشت دهان و دندان دارد ، مسواک زدن دندان‌ها و زبان بعد از غذا خوردن ، در زمان خواب و اول صبح باعث جلوگیری از آن می‌شود. کشیدن نخ دندان به صورت  روزانه به تمیز کردن باکتری‌ها کمک می‌کند. 


بیشتر بدانید : چرا احساس می کنم چیزی در گلویم گیر کرده؟ علت و درمان

بیشتر بدانید : بوی بد دهان و 10 چیزی که نمی دانستید باعث بوی بد دهان می شود

بیشتر بدانید : درباره لوزه سوم چه می دانید؟

بیشتر بدانید : بهترین برخورد با لوزه سوم را می دانید؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com