مطالعات مختلف نشان دادند که کاربرد این مسواک‌ها 2 بار در روز، دارای اثرات مفید در مقایسه با مسواک‌های دستی است.

 

 ابتدا کاربرد مسواک‌های برقی تنها برای گروه محدودی از مردم که دارای محدودیت‌های فیزیکی و ذهنی بودند یا کسانی که مهارت کافی برای مسواک زدن به روش دستی نداشتند، توصیه می‌شد. این مسواک‌ها در بیماران ارتودنسی نیز تجویز می‌شد. در دهه 1990 با پیشرفت تکنولوژی، تولید مسواک‌های برقی طیف وسیعی از مردم از این وسیله سود بردند.
مطالعات مختلف نشان دادند که کاربرد این مسواک‌ها 2 بار در روز، دارای اثرات مفید در مقایسه با مسواک‌های دستی است.

چه كسانی حتما مسواك برقی بخرند؟
این فواید در بیماران ارتونسی چشمگیرتر است. گروه دیگری که استفاده از این مسواک‌ها در آنها مورد توجه است، افرادی هستند که نواحی تماس بین دندانی را خوب تمیز نمی‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند استفاده از مسواک برقی نتایج یکسانی را در مقایسه با استفاده از مسواک دستی و سایر وسایل تمیزکننده سطوح تماس بین دندانی در پاکسازی این نواحی دارد. گروه دیگری که کاربرد این مسواک‌ها در آنها توصیه می‌شود، کودکان هستند.

به نظر می‌رسد مسواک‌های برقی پلاک بیشتری را در مقایسه با انواع دستی در کودکان برمی‌دارند. کاربرد این مسواک‌ها به‌خصوص در کودکانی که دارای معلولیت ذهنی یا مهارت ناکافی برای مسواک زدن دستی هستند توصیه می‌شود.

فواید مسواك برقی
در نهایت مطالعات مختلف نشان می‌دهند که استفاده از مسواک‌های برقی در بیشتر مردم سودمند است چرا که: بدون توجه به توانایی فردی، یک تکنیک خوب مسواک زدن را فراهم و انگیزه فرد را تقویت می‌كنند و مقبولیت بیشتری در طولانی مدت دارند.

تولیدکنندگان مختلف، فواید زیر را در کاربرد مسواک‌های برقی ادعا می‌کنند: کاهش قابل توجه پلاک در بالغان و بزرگسالان، نیروی کمتر مورد نیاز برای برداشت پلاک و در نتیجه کاهش خطر تحلیل و سایش لثه، کاهش بیشتر التهاب و خون‌ریزی از لثه در مقایسه با مسواک‌های دستی، توانایی بیشتر در برداشت جرم و تغییر رنگ دندان‌ها در مقایسه با مسواک دستی، به دلیل سر کوچک و دسترسی آسان به نواحی مختلف دهان، کودکان به استفاده از این مسواک‌ها راغب‌ترند.

انواع مسواک‌های برقی
نسل اول:
مسواک برقی‌هایی که با باتری کار می‌کنند. مزیت این گروه ارزان‌تر بودن و قابلیت حمل آنهاست. با این حال کوتاه بودن مدت عمر و شکنندگی مکانیکی این گروه از معایب آنهاست.

نسل دوم:
دارای یک سر چرخنده مجزا هستند و با باتری قابل شارژ کار می‌کنند. حرکت سر مسواک در این گروه به‌صورت لرزشی یا جلو-عقب است. قیمت آنها بالاتر است و تایمر دارند. سر این مسواک‌ها سنسور حساس به فشار دارد.

نسل سوم:
مسواک‌های سونیک هستند. قابلیت شارژ دارند و قیمت آنها بالاتر است.

سر مسواک
سر مسواک‌های برقی کوچک‌تر از مسواک‌های دستی است. اکثر تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که سر مسواک هر 3 تا 6 ماه یکبار عوض شود. این کار به دلیل تغییر شکل موهای مسواک و کاهش تاثیر سر مسواک ضروری است.

تایمر
بسیاری از مسواک‌های مدرن جدید دارای تایمری هستند که معمولا پس از 2 دقیقه مسواک زدن آلارم می‌دهند یا مسواک را خاموش می‌کنند. این زمان مربوط است به توصیه مرسوم به مسواک زدن حداقل به مدت 2 دقیقه (هریک از 4 بخش دهان 30 ثانیه.)

صفحه نمایش
بعضی از مسواک‌های برقی دارای یک صفحه نمایش هستند که زمان مسواک زدن و گاهی تصویر صورتک خندان یا تصاویر دیگر را برای تشویق مسواک زدن ایده‌آل نشان می‌دهد.

انگیزه
به نظر می‌رسد انگیزه عاملی کلیدی است که بیماران را وادار می‌کند از مسواک‌های برقی جهت ارتقای بهداشت دهان خود استفاده کنند. مطالعات نشان داده‌اند زمانی که فرد مسواک برقی را خریداری می‌کند، دفعات مسواک زدن وی افزایش می‌یابد. در صورتی که به افراد آموزش استفاده صحیح داده شود، میزان تاثیر این مسواک‌ها در برداشت پلاک و کاهش التهاب لثه نیز افزایش می‌یابد. با این حال با گذشت زمان نتایج حاصل از کاربرد مسواک برقی قابل مقایسه با مسواک دستی است.

میزان تاثیر
مطالعات نشان داده‌اند که اکثر مسواک‌های برقی تاثیر بیشتری نسبت به مسواک‌های دستی - به شرطی که روش دستی کامل و درست باشد- ندارند. آنچه واضح است این است که روش مسواک زدن مهم‌تر از نوع مسواک است. با این حال چنانچه احساس شود روش دستی ناکامل و ناقص انجام می‌شود، استفاده از مسواک برقی می‌تواند مفید باشد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
روش صحیح مسواک زدن
چه زمانی باید مسواك خود را عوض كنیم؟
مشخصات یک مسواک مناسب
آیا مسواک زدن برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کافی است؟
مسواک قبل از صبحانه !! چرا ؟