در این مقاله طرز تهیه نوع خاصی از سبزی پلو با ماهی برای شب عید را برای شما در نظر گرفته ایم که حتما از طعم خاص آن لذت خواهید برد

سبزی پلو ماهی شب عید

از دیر باز و طبق سنن قدیم رسم بر این بوده که ناهار یا شام روز اول بهار سبزی پلو با ماهی باشه چرا که سبزی رنگ برنج در کنار نشان برکت آن حکایت از پر باری و سرسبزی و زایش طبیعت در سال جدید خواهد داشت و ماهی نیز نشان از روشنی و جنب و جوش ،  پس اولین غذای سال نو را با نشانه های خوب خدا آغازکردن خود شکر گزاری بر نعمتهای بیکران خداوندی است.

مواد لازم برای 4 نفر

برنج : 4 پیمانه
سبزی پلویی شامل تره فرنگی یا سیر تازه، جعفری، شوید، شنبلیله و گشنیز، از هر کدام 200 گرم
ماهی شیر : 1عدد متوسط
آرد سفید : 2 فنجان
زردچوبه و دارچین : به میزان لازم
لیموترش : 4 عدد
روغن مایع : نصف فنجان
تمبر هندی : یک بسته
نمک و فلفل : به مقدار خیلی کم
پیاز : یک عدد بزرگ
سیر : 4 حبه

طرز تهیه سبزی پلو ماهی شب عید
طرز تهیه سبزی پلو ماهی شب عید

ابتدا برنج آب کش شده را کم کم داخل قابلمه ای که درته آن مقداری روغن مایع ریخته و به دلخواه نان لواش یا سیب زمینی گذاشته اید، ریخته و لا به لای برنجها را از سبزی پلوییتان که از قبل خورد و آماده کرده اید بریزید و با اضافه کردن روغن بگذارید دم بکشد.کمی از گشنیز، جعفری وشنبلیله ی این سبزی ها را برای ماهی ها کنار بگذارید.
ماهی شیر را پس از تمیز کردن به تکه های هم اندازه تقسیم کرده که برای راحتی،  این کار را به خواست شما هنگام خرید این نوع ماهی نیز برایتان انجام می دهند، آنها را حدود نیم ساعت داخل آب لیمو، پیاز و نمک و فلفل قرار دهید و مقدار نمک را کم بزنید چرا که تمبر هندی خود بسیار نمک داشته و ممکن است غذای شما را شور کند.
پس از نیم ساعت که ماهی ها با آب لیمومزه دار شدند آنها را از آب لیمو بیرون کشیده و در آرد سفیدی که با زردچوبه و دارچین مخلوط شده بخوابانید و سرخ کنید.
در این مرحله نوبت به مزه دار و خوشمزه تر کردن ماهی ها با طعم خاص می رسد به طوری که ابتدا تمبر هندی را داخل یک لیوان آب حل کرده و از صافی عبورداده کنار بگذارید.در ظرفی دیگر پیاز و سیر را با کمی زردچوبه و فلفل بدون نمک با هم سرخ کرده، گشنیز، جعفری و شنبلیله ی خورد شده ای را که از سبزی های پلویی کنار گذاشته بودید به آنها اضافه کرده و بگذارید خوب با هم سرخ شوند، پس از سرخ شدن، تمبر هندی های حل شده در آب را به آنها اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید و جا بیفتد .
این مایع سس مانند را روی ماهی های سرخ شده ریخته و بگذارید همینطور با درب باز روی شعله ی کم بجوشد تا ماهی ها را مزه دار کند.پس از بیست دقیقه ماهی خوشمزه ی شما آماده است.
با مخلوط این سس به همراه کمی مغز گردوی خورد شده می توانید شکم انواع ماهی های دیگری که دوست دارید را پر کرده و سپس آنها را با شعله ی کم سرخ نمایید که بسیار لذیذ و خوشمزه خواهد شد .


زهرا پهلوان زاده


 
تهیه وتدوین :گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ