کاشت خیار ارگانیک در خانه، آموزش مراحل مختلف پرورش گیاه
در این مقاله قصد داریم به شما مراحل مختلف کاشت خیار در منزل را آموزش بدهیم. با یادگیری این روش شما در هر فصلی از سال قادر خواهید بود این گیاه را در منزل پرورش بدهید فقط کافیست در منزل خود نور کافی برای رشد بوته خیار را تامین کنید.

 آموزش کاشت خیار در خانه

آموزش کاشت و پرورش خیار در گلدان شامل سه بخش اساسی می باشد : آماده سازی گلدان و خاک برای کاشت بذر خیار ، کاشت بذر خیار در گلدان ، داشت و برداشت خیار

از آن جایی که خیار برای پرورش و رشد نیاز به فضای عمودی دارد، بنابراین می توان این گیاه را در گلدان کاشت و پرورش داد. با این حال بهتر است شما بذر گونه ایی خیار را انتخاب نمایید که خوشه ی کوتاهی داشته باشد و فضای زیادی را اشغال نکند.

زمانی که بوته ی خیار در حال رشد است آن را به وسیله ی چوب به سمت بالا هدایت کنید تا روی زمین پهن نشود و باعث شود بوته ی گیاه صورت عمودی رشد کند. از دیگر مواردی که برای پرورش خیار حائز اهمیت است خاک مناسب برای گلدان است که همواره باید مرطوب نگه داشته شود.

بیشتر بدانید : روش کاشت سبزیجات و گیاهان ارگانیک در خانه!

مرحله اول پرورش خیار ارگانیک : آماده سازی گلدان و خاک

انتخاب بذر مناسب برای کاشت خیار ارگانیک در گلدان

گونه های بذر خیار که مناسب رشد در گلدان هستند عبارتند از:

  • Salad Bush Hybrid
    Bush Champion
    Spacemaster
    Hybrid Bush Crop
    Baby Bush
    Bush Pickle
     Potluck

به طور کلی انواع بذر های Bush در مقایسه با انواع بذر های Vine برای کاشت و پرورش در گلدان بسیار مناسب تر هستند. انتخاب گونه ی مناسب بذر هماهنگ با فضایی که قصد دارید خیار را در آن پرورش دهید باعث می شود پرورش خیار موفق تری داشته باشید.

آماده سازی گلدان جهت کاشت بذر خیار

در مرحله ی انتخاب گلدان سعی کنید تا آن جا می توانید گلدان بزرگی برای این کار انتخاب نمایید. حداقل قطر گلدان برای این کار باید 10 اینچ (25 سانتی متر) و عمیق و گود باشد. اگر قصد دارین بیشتر از یک بوته خیار را در گلدان پرورش دهید گلدانی به حداقل قطر 20 اینچ (51 سانتی متر) به ظرفیت داخلی 19 لیتر را انتخاب کنید.

اگر در بیرون از فضای منزل قصد پرورش این گیاه را دارید سعی کنید گلدان بزرگتری را انتخاب نمایید. شما می توانید به جای گلدان های گرد از گلدان هایی با شکل مستطیل و یا جعبه های مستطیل شکل نیز استفاده نمایید. . همچنین برای اینکه فضایی کمتری اشغال شود می توانید گلدان را از جایی آویزان کنید.

زهکشی گلدان کاشت بذر خیار ارگانیک
کاشت خیار,پرورش خیار,کاشت خیار ارگانیک,پرورش خیار ارگانیک در خانه,آماده سازی گلدان پرورش خیار

اگر گلدان شما حفره های زهکشی ندارد لازم که خودتان این سوراخ ها را در گلدان ایجاد نمایید. خیارها آب را دوست دارند اما آب زیاد به ریشه گیاه صدمه وارد میکند. این حفره ها باعث می شود تا آب و رطوبت اضافی از گلدان خارج شود.

اگر گلدان فاقد حفره های زهکشی بود می توانید به وسیله دریل این سوراخ ها را ایجاد نمایید. برای این کار ابتدا مکان هایی که قرار است سوراخ شود را علامت گذاری نموده سپس به وسیله دریل به آرامی این کار را انجام دهید. در این مرحله مراقب باشد آسیبی به گلدان وارد نشود و نشکند.

تمیز کردن گلدان پرورش خیار

گلدان را با آب گرم و صابون بشویید. چرا که وجود باکتری های احتمالی در گلدان می تواند باعث آسیب رساندن به گیاه شود. شستشوی گلدان را در مواقعی که قبلا از این گلدان برای پرورش گیاه دیگری استفاده کرده اید ضروری ست. چرا که تخم حشرات و باکتری هایی که در گلدان وجود دارند به بوته گیاه حمله کرده و به آن آسیب می رسانند. بنابراین حتما گبدان را با یک برس و آب گرم و صابون چند بار بشویید.

نصب ستون های آویز برای رشد بوته های خیار

در خیارهای نوع vine نیاز است فضایی مانند داربست یا ستون برای پرورش و رشد گیاه ایجاد کرد. اما خیارهای نوع Bush نیاز به ستون یا داربست ندارند ولی ایجاد ستون برای رشد این گونه ی خیارها می تواند برای آن ها مفید و سودمند است. شما می توانید این ستون ها را خودتان برای رشد گیاه ایجاد نمایید. سه تکه چوب در اندازه های مساوی را انتخاب نموده و در گلدان قرار دهید و بالای چوب ها را مانند مخروط به هم متصل کرده و با نخ یا طناب به یکدیگر چفت کنید ( مانند خیمه ی چادر ).

ستون های فلزی مخروطی شکلی هم درفروشگاه ها موجود هستند که می توانید از آن ها برای این کار استفاده نمایید. به این طریق این ستون ها فضایی برای رشد گیاه را فراهم می آورند و باعث رشد گیاه بصورت عمودی می شوند.

پر کردن گلدان کاشت خیار با کود و خاک مناسب
کاشت خیار,پرورش خیار,کاشت خیار ارگانیک,پرورش خیار ارگانیک در گلدان,کود خیار

برای تغذیه گیاه باید خاک خوب و مناسب درست کنید. برای این کار ماسه و کمپوست compost و پیت ماس peat moss برای تغذیه گیاه را با هم به نسبت مساوی مخلوط کنید. یادآور می شویم که از خاک باغچه برای این کار استفاده نکنید چرا که ممکن است در آن باکتری هایی وجود داشته باشد که به گیاه آسیب برساند.

خاک را داخل گلدان ریخته و اطراف ستون ها را با خاک بپوشانید. سعی کنید به وسیله ی خاک ستون ها را درون گلدان ثابت کنید تا حرکت نکنند. خاک را بیش از حد فشرده نکنید چراکه ریشه ی خیار نیاز به خاک نرم برای رشد و نمو دارد. حدود یک اینچ ( 2.5 سانتی متر ) فضای خالی بین سطح خاک و لبه ی گلدان باشد.

کود مناسب برای پرورش خیار ارگانیک

مخلوط کردن کود مناسب با خاک باعث افزایش رشد و تقویت گیاه می گردد. کود با فرمول آزمایشی  5-10-5 یا  14-14-14، برای بسیاری از گونه های خیار نتیجه ی خوبی خواهد داد. عناصر موجود در کودها شامل پتاسیم K، فسفر P و نیتروژن N می باشد.  این نوع کودها به کودهای NPK معروف هستند. هر عنصر برای تغذیه ی بخشی از گیاه مفید و موثر است. دستورالعمل استفاده از کودها بر روی پاکت های آن ها نوشته شده که می توانید طبق آن استفاده نمایید.

برای مثال، نیتروژن باعث رشد برگ، فسفر باعث افزایش و گسترش ریشه و بهبود عملکرد میوه می شود و پتاسیم سبب تقویت گل دهی و قدرت کلی گیاه می شود. یک کود 5-10-5 نیز می تواند بر بهبود عملکرد سبزیجات تأثیرگذار باشد. از طرف دیگر،  کود 14-14-14، سلامت گیاه را متعادل نگه می دارد و باعث می شود تا خیار تردتر شود. استفاده از یک کود آلی می تواند برای محیط زیست نیز مناسب باشد.

مرحله دوم : کاشت بذر خیار ارگانیک در گلدان

زمان کاشت بذر خیار

هنگامی که آب و هوا گرم شد، بذر  را روی سطح خاک و کود پخش کرده و بکارید. دمای خاک برای رشد خیار حداقل باید به  70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) برسد. شروع کاشت خیار در اوایل تیرماه (ماه جولای)، متداول و رایج است و در شهریور ماه (ماه سپتامبر)، برداشت محصول آغاز می شود.

اگر شما در منطقه ی گرمی زندگی می کنید می توانید کشت این گیاه را زودتر انجام دهید. همچنین اگر کاشت گیاه در فضای بسته مانند خانه انجام می دهید می توانید هر زمان که مایل هستید شروع کنید.

روش کاشت بذر خیار در خاک
کاشت خیار,پرورش خیار,کاشت خیار ارگانیک,پرورش خیار ارگانیک در خانه,کاشت بذر خیار در گلدان

با استفاده از انگشت خود یا یک مداد سوراخی را در وسط خاک گلدان ایجاد کنید. این سوراخ باید حدود 1.2 اینچ ( 1.3 سانتی متر ) عمق داشته باشد. اگر قصد دارید تعداد بذار های بیشتری در یک گلدان بکارید به صورت دایره ای چند سوراخ در خاک ایجاد کنید.

درون هر سوراخ 5 الی 8 بذر خیار قرار دهید. اگر تعداد کمی بذر بکارید احتمال رشد بذر ها در هر سوراخ کمتر می شود. چرا که امکان دارد همه بذرها رشد نکنند.

سوراخ ها را با خاک پوشش دهید. دقت کنید در این مرحله خاک را روی بذر فشار ندهید چرا که امکان دارد به بذر آسیب برسد و رشد نکند.

استفاده از بطری پلاستیکی برای محافظت از بذر خیار
کاشت خیار,پرورش خیار,کاشت خیار ارگانیک,پرورش خیار ارگانیک در خانه,کاشت خیار در گلدان

اگر در محیط بیرون کشت خیار را انجام می دهید به وسیله ی بطری پلاستیکی می توانید از گیاه محافظت کنید. برای این کار پایین بطری های پلاستیکی را ببرید و آن ها را به خوبی آب و صابون بشویید.

بطری را در خاک فرو کنید به طوری که اطراف بذر را بگیرد. این بطری ها می تواند بذر را در مقابل باد و حتی برخی آفات محافظت کند.

بیشتر بدانید : گیاهان تان را برای فصل سرما آماده کنید

آبیاری خاک پس از کاشت خیار
کاشت خیار,پرورش خیار,کاشت خیار ارگانیک,پرورش خیار ارگانیک در خانه,آبیاری خیار

بلافاصله پس از کاشت بذر به آن آب بدهید. خاک باید کاملاً و بطور مداوم مرطوب باشد. با این حال خاک را نیز بیش از حد خیس نکنید، زیرا گودال های ایجاد شده در اثر آبیاری زیاد، ممکن است موجب پراکنده شدن بذرها شوند. بنابراین برای این کارمی توانید از ایپری های مخصوص آبیاری استفاده کنید.

پس از آبیاری، سطح خاک را به وسیله ی پیت ماس peat moss یا straw over بپوشانید. یک لایه ی نازک از موارد ذکر شده، مانع از خشکی بیش از حد خاک می شوند. دراین صورت دانه ها و نهال ها می توانند به خوبی رشد کنند.

 نور مناسب برای رشد خیار در خانه
کاشت خیار,پرورش خیار,کاشت خیار ارگانیک,پرورش خیار ارگانیک در خانه,نور مناسب برای پرورش خیار

گلدان را در یک مکان روشن و آفتابی با 8 ساعت نور خورشید در طول روز قرار دهید. خیارها در شرایط گرم خوب رشد می کنند و تابش زیاد نور خورشید نیز خاک را گرم و خوب نگه می دارد. اگر داخل خانه خیار را پرورش می دهید اطمینان حاصل کنید که نور کافی را دریافت می کند (حداقل 6 ساعت نور در روز)
 

مرحله سوم پرورش خیار ارگانیک : داشت و برداشت

تنک کردن و مراقبت از جوانه خیار
کاشت خیار,پرورش خیار,کاشت خیار ارگانیک,پرورش خیار ارگانیک در خانه,پرورش خیار درگلدان

زمانی که خیارها جوانه زدند و دو عدد از برگ هایشان سبز شد، تُنک کنید (حذف برگهای اضافی). دو عدد از بلندترین و قویترین جوانه ها را انتخاب و در خاک باقی بگذارید. مابقی جوانه ها را از روی سطح خاک قیچی کنید. جوانه های ضعیت را از خاک بیرون نکشید زیرا انجام این کار، سطح خاک را بهم می زند و ممکن است باعث آسیب رسیدن به سایر جوانه ها شود.

قبل از اینکه خیارها به ارتفاع 8 تا 10 اینچ (20 تا 25 سانتیمتر) برسند، بوته های اضافی را بچینید. بوته ی بلندتر و قوی تر را نگه دارید و بوته ی ضعیف تر را روی سطح خاک بگذارید. در این مرحله شما باید 1 گیاه را در هر گلدان داشته باشید.

آبیاری روزانه جوانه ی خیار

خیارها را روزانه آبیاری کنید. اگر سطح خاک خشک بود، ممکن است نیاز به آبیاری دوباره باشد. گیاهان بالغ را به اندازه کافی آب دهید. آب های اضافی نیز از سوراخ های زهکشی انتهای گلدان خارج می شود. هرگز خاک را خشک نگه ندارید زیرا خاک خشک، مانع رشد خیار شده و منجر به تلخی خیار می شود. برای بررسی خاک انگشت خود را در خاک قرار دهید اگر خشک بود نیاز به آبیاری دارد. همچنین با سنجش وزن گلدان و میزان سنگینی آن به خشک یا مرطوب بودن خاک آن پی خواهید برد. اگر در منطقه ی گرم و خشک زندگی می کنید شاید نیاز باشد که روزی دو بار گیاه خود را آبیاری نمایید.

بیشتر بدانید : اگر در منزلتان باغچه دارید به این توصیه ها توجه کنید!

میزان کود مورد نیاز برای رشد بوته خیار
کاشت خیار,پرورش خیار,کاشت خیار ارگانیک,پرورش خیار ارگانیک در خانه,کود خیار

هفته ایی یک بار کود به خاک اضافه کنید. قبل از افزودن کودبه خاک، ابتدا خاک را مرطوب نمایید، چرا که اضافه کردن کود هنگامی که خاک گیاه خشک است می تواند مشکلاتی ایجاد کند. ترجیحا از یک کود قابل حل در آب استفاده کنید و طبق دستورالعمل روی بسته ی کود آن را استفاده نمایید.

محافظت از بوته خیار در برابر آفات

شته ها، کرم ها، کنه ها و سوسک خیار، گیاه خیار را هدف حمله قرار می دهند. از روغن چریش (به معنای تسكین دهنده و  التیام بخش انواع بیماری هاست و دارای خواص ضد تغذیه ای و دفع کنندگی حشرات می باشد)  یا سایر آفت کش های ارگانیک برای دفع حشرات استفاده کنید.
 

بیشتر بدانید : از بین بردن پشه های ریز گلدان با چند روش تجربی و موثر

برداشت خیار ارگانیک

اکثر خیارها 55 الی 70 روز پس از کاشت آماده ی برداشت هستند. زمانی که هنوز خیارها جوان هستند به برداشت آن ها اقدام کنید. چرا که خیارهای بزرگتر تلخ می شوند.  حدود 1/2 اینچ (3سانتیمتر) از ساقه ی خیار را نگه داشته و سپس آن را بچینید. اگر خیار به رنگ زرد درآمده باشد به احتمال زیاد بیش از حد رسیده است.
 

بیشتر بدانید : 4 گیاه مقاوم که می توانید در آپارتمان نگهداری کنید

بیشتر بدانید : آموزش کاشت فلفل در خانه

بیشتر بدانید : بفرمایید سبزی های آپارتمانی

بیشتر بدانید : 5 گیاه خانگی که آرامش را به خانه تان می آورند


تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ