با همسر پرتوقع چگونه برخورد کنیم؟
گاهی یکی از زوجین تصور می کند بهتر فکر می کند و باید خواسته های خود را تحمیل کند این جاست که بدون آگاهی از روش گفت و گو نمی توان با پر توقعی او مقابله کرد

خلع‌ سلاح همسر پرتوقع

زمانی که دو شخص با وجود تفاوت‌ های شان وارد زندگی‌ مشترک می‌ شوند، از آن جایی که با خصوصیات و ویژگی خود آشنا هستند اما از طرف مقابل شناختی ندارند و از تفاوت‌ هایشان هم آگاهی کمتری دارند، تصور می‌ کنند که بهتر از همسرشان می‌ اندیشند و عمل می‌ کنند و حق طبیعی خود می‌ دانند که  بکوشند ویژگی و نیاز خود را به هر طریقی که می‌ توانند به دیگری دیکته و خواسته‌ های خود را تحمیل کنند. این جاست که مسئله پرتوقعی زوجین به وجود می‌ آید. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

بیشتر بدانید : والدین همسرم خیلی پرتوقع هستند !

نظام انتظاراتی چیست؟

اصطلاحی در روان شناسی به نام نظام انتظاراتی وجود دارد که تعیین می‌ کند یک زن و شوهر چه توقع‌ هایی می‌ توانند از یکدیگر داشته باشند اما الگوی مشخص و مدونی وجود ندارد که طبق آن نشان دهیم نظام منطقی برای انتظارات چیست و خواسته‌ ها و توقعات باید مطابق با آن باشد؟ این جاست که زن یا شوهر در مقابل خواسته‌ ها و نیازها و انتظارات طرف مقابل‌ شان که آیا به حق و منطقی است یا خیر و  تا چه اندازه و چطور باید به آن پاسخ گویند یا چطور برخورد کنند، مستاصل می‌ مانند.

ریشه‌های پرتوقعی در زندگی‌ مشترک

پرتوقعی در زندگی‌ مشترک یا داشتن خواسته‌ های بیش از اندازه ناشی از تفاوت‌ هاست. بعضی زوجین اعتقاد دارند در ابتدا باید خواسته‌ ها و نیازهای خودشان برآورده شود. خودمحور و خودبین بودن ویژگی این افراد است که از پایین‌ بودن اعتماد به نفس و خود کم بینی، نیاز به مرکز توجه بودن و جلب توجه و مورد حمایت قرار گرفتن ناشی می‌ شود. البته عوامل اجتماعی و بیرونی هم در حرکت این نظام انتظاراتی به سمت نادرست و شکل‌گیری رابطه‌ ای با زوج پر توقع نقش دارند مانند ورود سلیقه‌ ها و نظرات دیگران در زندگی و تاثیر آن بر زوج، ناآشنایی با مشکلات یکدیگر، نداشتن زبان مشترک و ناتوانی در فهم یکدیگر و .... . شبکه‌ های اجتماعی هم در این میان بی‌ تاثیر نیستند، نشان دادن زندگی‌ های فیلتر شده و شیرین و بدون مشکل و تجملاتی دیگران باعث پرتوقع شدن یکی از زوجین خواهد شد.

چه باید کرد؟

بهتر است در همان ابتدای زندگی مشترک و اگر نشد در اولین فرصت، قوانین و چارچوب‌ هایی را در همین باره برای خودتان و زندگی ایجاد و بر سر آن‌ ها توافق کنید و تلاش کنید از آن‌ ها عدول نکنید. این کار در رابطه به شما کمک می‌ کند تا بدانید در چه شرایطی چه رفتاری باید داشته باشید و چه کار باید بکنید.

5 توصیه برای گفت‌ و‌ گو با همسر پرتوقع
5 توصیه برای گفت‌ و‌ گو با همسر پرتوقع,با همسر پرتوقع چگونه برخورد کنیم؟

اگر شیوه صحیح گفت‌ و‌ گو در چنین شرایطی را بیاموزید، می‌ توانید همسرتان را خلع سلاح کنید و به او اجازه ندهید با شگردهای شخصی خودش، شما را تسلیم کند. در گفت‌ و‌ گوی صحیح با همسر پرتوقع، باید پنج مرحله را رعایت کنید:

  1. به‌ نوبت در باره مسئله‌ ای که باعث ناراحتی و اختلاف بین شما شده، صحبت کنید و به طور دقیق و در قالب کلمات واضح و مشخص بگویید چه توقعی بوده که سبب ناراحتی شما شده است.

  2. درباره خواسته‌ ها و توقعات خودتان در آن موقعیت، به نوبت و در زمان‌ هایی از قبل تعیین‌ شده صحبت کنید.

  3. هر کدام از شما خودتان را ملزم کنید در ابتدا بخشی از صحبت‌ های همسرتان را درست و صحیح بدانید و آن را بپذیرید. به هیچ وجه با این دیدگاه که همسرم پرتوقع است، بحث را شروع نکنید.

  4. هر دوی شما نقش خودتان را در مسئله و تاثیری که در به وجود آمدن آن داشتید، قبول کنید.

  5. پس از آن در باره راهی که می‌ تواند باعث شود دوباره مشکلات این چنینی پیش نیاید و مسیرهایی که می توانید با یکدیگر پیش بروید تا توقعات تان را بهینه و مدیریت کنید، صحبت کنید.
      

به‌ کرسی‌ نشاندن خواسته‌ ها به هر قیمتی، ممنوع

زن و شوهر باید به این نتیجه برسند که درست است در زمینه های مختلف با یکدیگر اختلاف و تفاوت دارند اما نیاز نیست به خاطر این تفاوت ها با یکدیگر مشاجره کنند و حرف‌ شان را به کرسی بنشانند بلکه باید بتوانند در مسیری درست درباره اختلاف‌ شان صحبت کنند و به دنبال ایجاد راه جدید برای حل مشکل باشند.

شرایط را سخت‌ تر نکنید

در رفتار با همسر پرتوقع، باید به چند نکته توجه کنید تا شرایط بدتر نشود: بیان محترمانه و بدون توهین و کنایه خواسته‌ ها و نیازها مهم است. تا می‌ توانید به جای  قهر کردن یا فاصله گرفتن هنگام ناراحتی با یکدیگر صحبت کنید. هر روزی که شما یا همسرتان نیاز داشتید کمی تنها باشید یا با دوستان و خانواده خود به تنهایی به گردش بروید، باید این اجازه را به یکدیگر بدهید. همچنین در هر شرایطی به یکدیگر و خانواده هایتان احترام بگذارید.


بیشتر بدانید : اشتباهات بزرگی که مردان در زندگی زناشویی انجام می دهند

بیشتر بدانید : 6 رفتار آزار دهنده زنان در زندگی زناشویی

بیشتر بدانید : رازهایی زنانه که مردان باید بدانند



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: khorasannews.com