بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوی آرایش کردن دختران خردسال را بگیریم؟
 بلوغ زودرس در بچه های امروزی یکی از مشکلاتی است که والدین با آن درگیر هستند. آرایش کردن دختربچه ها هم یکی از مشکلات بلوغ زودرس است که آسیب های روانی جدی ای به دنبال دارد

 بلوغ زودرس

 مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو در جدیدترین اظهاراتش از کاهش سن مصرف لوازم آرایشی به ویژه در بین کودکان خبر داده و گفته: «رواج مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در کودکان با سنین پایین، زنگ خطری است که در مهدهای کودک و در جشن های تولد کودکان به صدا در آمده است. مصرف بی محابای این محصولات، باعث ورود مقدار قابل توجهی ماده سمی به بدن این کودکان خردسال می‌شود که در طولانی مدت می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامت آنان وارد کند.» در این بین، باید دانست که آسیب های روانی این ماجرا به هیچ وجه کمتر از آسیب های جسمانی آن نخواهد بود که در ادامه نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

بیشتر بدانید : بلوغ زودرس نوجوانان امروز، از علل تا راه های درمان

آسیب های تشویق دختران خردسال به آرایش کردن

هم اکنون یکی از محبوب ترین کارها در میان خانم ها و دختر بچه ها، آرایش کردن است. دختران خردسال با الگو گرفتن و همانند سازی با مادر یا خواهر خود، در بازی های کودکانه با برداشتن لوازم آرایشی بزرگ ترها و آرایش کردن خود یا عروسک شان، شور و اشتیاق آرایش کردن را نشان می دهند و متاسفانه در برخی موارد، مادرانی با اعتماد به نفس پایین و تحت تاثیر برخی چالش های سِت مادر-دختری در فضاهای مجازی، دختران خود را به صورت مستقیم و غیر مستقیم تشویق به آرایش کردن و پوشش هماهنگ با خود می کنند. در این رقابت، معصومیت دختر بچه های کوچک دستمایه امیال فخر فروشانه بزرگ سالان می شود و این خود القای نوعی بلوغ زودرس در دختران خردسال است که به آن ها این مجوز را می دهد که تو می توانی مانند مامان پوشش و آرایش داشته باشی!

تضعیف اعتماد به نفس دختر بچه ها با آرایش کردن

از دیگر عوارض آرایش دختر بچه ها، تضعیف اعتماد به نفس آن هاست زیرا وقتی آن ها به سنین بالاتر برسند، دیگر نمی توانند در اجتماع بدون آرایش حضور یابند. در بررسی  روان کاوانه مشخص شده این گرایش ممکن است تبدیل به اختلال شخصیت شود و زندگی روزمره فرد را مختل کند. همچنین میل به نشان دادن خود به صورت هرچه زیباتر باعث افسردگی ناشی از زیبا نبودن و بروز صدمات پوست به خصوص در سنین کم می شود و این دستاورد روش های تربیتی غلط والدین در کودکی فرزندانشان است.

5 توصیه به والدین دختر بچه های علاقه مند به آرایش کردن

با توجه به آسیب های مطرح شده، بهتر است این رفتارها را در مواجهه با کودکانی که تمایل زیادی به آرایش پیدا کرده اند، انجام دهید.

  1. از بیان هر کلام تند و کوبنده پرهیز کنید. اگر می خواهید دخترتان به جای استفاده از لوازم آرایش به دنبال زیبایی های دیگری باشد، باید کمی در شیوه تربیتی تان تجدید نظر کنید و سعی در تقویت اعتماد به نفس فرزندتان داشته باشید.

  2. زیبایی های ظاهری و باطنی او را تشویق کنید. با تمجید از زیبایی دخترتان نه تنها نیاز به توجه او را اغنا می کنید بلکه وجود او را سرشار از امید و انرژی و اعتماد او را به خود جلب می کنید. این عبارات مثبت را به دخترتان هدیه کنید: «از این که امروز در جمع خوب و مودبانه صحبت کردی، به تو افتخار می کنم»، «این مدل مو خیلی بهت میاد»، «همیشه فوق العاده زیبا هستی» و ... .

  3. وسایل ارتباط جمعی مثل تلویزیون، کتاب ها و رمان ها، مجلات، فیلم ها، سایت ها و حتی بازی های کامپیوتری، گاهی کودک را تحریک می کنند. بنابراین لازم است  والدین قبل از تهیه آن برای فرزندانشان از محتوا و اثراتش آگاه باشند.

  4. در حضور کودکان خودآرایی کمتری داشته و برای او توضیح دهید که این کار مخصوص بزرگ ترهاست و برای سلامت شما مضر است و همواره دختران را به آراستگی متناسب با سن شان تشویق کنید.

  5. لوازم آرایشی کودکانه ای برای آن ها بخرید که بیشتر جنبه سرگرمی دارند. در صورت علاقه کودک شما به استفاده از وسایل آرایشی، به کودک تان بیاموزید به جای استفاده از کرم پودر از مرطوب کننده ها، ضد آفتاب های با درجه 30 تا50 و به جای لاک برای براق شدن ناخن از وازلین استفاده کند.


بیشتر بدانید : چگونه با بلوغ زودرس فرزندانمان برخورد كنيم؟

بیشتر بدانید : با دوران بلوغ نوجوانم چه کنم؟

بیشتر بدانید : نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com