لاک زدن، جلوی چاق شدن شما را می گیرد!!
برخی از افراد وقتی دچار ملال می‌شوند سراغ یخچال یا کابینت می‌روند . اصلاً هم فرقی نمی‌کند گرسنه باشند یا سیر، فقط می‌خورند. یعنی دچار «غذا خوردن از سر بیکاری‌اند».
 


آیا برای شما هم اتفاق افتاده است زمانی که بیکار، بی‌حوصله و یا عصبی هستید شروع به خوردن بکنید؟
باید اعتراف کنم برای نگارنده این اتفاق افتاده است. من وقتی عصبانی می‌شدم هیچ چیز به اندازهٔ خوردن همزمان پفک و چیپس اعصابم را آرام نمی‌کرد. در واقع له شدن و صدا دادن پفک‌ها در زیر دندان‌هایم مرا آرام می‌کرد. 

فقط مشکل اینجا بود که پیش می‌آمد هفته‌ای چند بار عصبانی می‌شدم و مصرف پفک و چیپسم بالا می‌رفت. اما خوشبختانه توانستم این عادت را ترک کنم. خیلی سخت بود اما شد. پفک و چیپس را تحریم کردم و خیال خودم را راحت.

برخی از افراد وقتی کاری برای انجام ندارند یا دچار ملال می‌شوند سراغ یخچال یا کابینت می‌روند و دنبال چیزهایی برای خوردن می‌گردند. اصلاً هم فرقی نمی‌کند گرسنه باشند یا سیر، فقط می‌خورند. یعنی دچار «غذا خوردن از سر بیکاری‌اند». حتی برخی آنقدر می‌خورند که دل درد می‌گیرند، نفخ می‌کنند و حتی مریض می‌شوند. این افراد اعتراف می‌کنند کارشان از سر گرسنگی نیست و فقط چون حوصله‌شان سر می‌رود و نمی‌دانند باید چه کار کنند شروع به خوردن می‌کنند.

این یک مسئلهٔ روانی است. گاهی برای این افراد پیش می‌آید که احساس ناامیدی می‌کنند و نمی‌دانند برای ترک این عادت چه کارهایی باید انجام دهند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید باید بگوییم که تنها نیستید و در دنیا افراد زیادی هستند که مشکل شما را دارند که بدون احساس گرسنگی غذا می‌خورند. برای خیلی از ما خوردن راهی برای فرار از بی‌حوصلگی، افسردگی یا تنهایی است.
 
 
حال می‌رسیم به اینکه چه کار باید بکنیم تا این مشکل حل شود؟

  برخی پیشنهاد می‌دهند که منطقی باشیم و تا گرسنه نشده‌ایم سراغ مواد غذایی نرویم. پیشنهاد دیگر این است زمانی که احساس کردیم می‌خواهیم چیزی بخوریم شروع کنیم به مسواک زدن. در اینجا ما چند راه حل دیگر و البته مؤثر‌تر ارائه می‌دهیم : 
 


افکارتان را روی کاغذ بیاورید
زمانی که احساس بی‌حوصلگی و کسالت می‌کنید کاغذ یا دفتری بردارید و هر آنچه در سرتان می‌گذرد را روی کاغذ بیاورید. این کار باعث می‌شود علاوه بر اینکه سرتان مشغول می‌شود و سراغ خوراکی‌ها نمی‌روید بلکه ذهنتان آرام می‌شود و احساس آرامش بیشتری می‌کنید.
 


فعال باشید
در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید. اگر نمی‌توانید پیاده روی کنید. به هر شکلی شده از خانه بیرون بروید و ورزش کنید. از هوای آزاد استفاده کنید تا فکرتان از خوردن منحرف شود و از یخچال و خوراکی‌ها دور شوید. فکرش را بکنید با این کار به جای اینکه کالری دریافت کنید کالری می‌سوزانید.
 


به دوست یا مادرتان تلفن کنید
اینکه هر کسی در زمان مواجه شدن با مشکلات بتواند روی دوستان و خانواده‌اش حساب کند احساس امنیت بیشتری می‌کند. هر وقت حوصله‌تان سر می‌رود و زمانی که می‌خواهید به سراغ خوراکی بروید تلفن را بردارید و به دوستان یا اعضای خانواده‌تان تلفن بزنید.

البته توجه داشته باشید بعضی‌ها‌‌ همان موقع که با تلفن حرف می‌زنند شروع به خوردن می‌کنند. هیچ وقت بشقاب پُر خوراکی را پای تلفن نبرید.
 


مواد غذایی سالم را جایگزین هله‌هوله کنید
عادت‌های غذاییتان را تغییر دهید. اگر همچنان عادت دارید که در موقع بیکاری غذا و خوراکی بخورید مواد غذایی سالم را انتخاب کنید. به جای هله‌هوله‌های رایج، زغال اختهٔ خشک، بادام، میوه و سبزیجات تازه میل کنید. این کار باعث می‌شود از جذب چربی‌ها و قندهای صنعتی دور بوده و ویتامین دریافت کنید.
 


لاک بزنید!
بوی لاک اشتها را کور می‌کند و به علاوه این کارِ زمان بَری است و حواستان را از غذا خوردن پرت می‌کند. باید مراقب باشید تا لاک خشک شود و بعد از آن هم به احتمال زیاد میلی به خوردن ندارید و دیگر نیازی به چرخ زدن در آشپزخانه هم ندارید.



  
 
گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : shafaf.ir