شما هم با خوردن آب هم چاق می شوید؟
چاق شدن یکی از بدترین مشکلاتی است که ممکن است به آن دچار شده باشید و اگر هنوز دلیل این چاق شدن های تان را نمی دانید بهتر است خواندن این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله اشتباهاتی را می گوییم که باعث چاق شدن تان می شود.

 اشتباهات روزمره ای که باعث چاق شدن تان می شود

می‌گویید آب هم كه می‌خورید، یك كیلو به وزن‌تان اضافه می‌شود و شانس بد را دلیل هر روز چاق شدن‌تان می‌دانید. وقتی نگاه سنگین كسانی كه سن شما را همیشه 15-10 سال بیشتر از شناسنامه‌تان حدس می‌زنند، می‌بینید، ژن‌ها را متهم می‌كنید و می‌گویید مادر و مادربزرگ‌تان هم بدون آنكه غذای زیادی بخورند، هر سال چاق‌تر از قبل می‌شدند.

محققان می‌گویند گرچه ژن‌ها می‌توانند روی سوخت و ساز بدن‌تان تاثیر بگذارند و احتمال چاق‌تر شدن‌تان را بالا ببرند اما تنها دلیل انباشته شدن چربی‌های زائد در بدن‌تان نیستند. به گفته آنها اشتباه‌های به‌ظاهر ساده و بی‌اهمیتی كه هر روز انجام می‌دهید، می‌توانند با ژن‌های‌تان هم‌دست شوند و لاغر شدن یا داشتن تناسب اندام را برای‌تان به آرزویی دور از دسترس تبدیل كنند.

 

برای جلوگیری از چاق شدن به اندازه كافی آب بخورید

انتظار دارید بگوییم آب داروی لاغری است؟ نه! اینطور نیست! آب دارویی نیست كه برای لاغر شدن معجزه كند اما می‌تواند جلوی گرسنگی كاذب شما را بگیرد. الگوهایی كه می‌گویند برای لاغر شدن باید قبل از غذا تعداد مشخصی لیوان آب بخورید را فراموش كنید. دیلی‌میل نوشته آب تنها در زمانی كه تشنگی را با گرسنگی اشتباه گرفته‌ باشید می‌تواند به كمك شما بیاید و اجازه گرفتن كالری‌هایی كه به آنها نیاز ندارید را به شما ندهد.

خیلی وقت‌ها كسانی كه سراغ یك میان‌وعده پركالری می‌روند، گرسنه‌شان نیست بلكه تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند. وقتی به اندازه كافی آب به بدن‌تان برسانید، احساس گرسنگی كمتر سراغ شما می‌آید و بیهوده و بی‌هدف سراغ یخچال نمی‌روید. دفعه بعدی كه دل‌تان یك ساندویچ پر از پنیر و یك ظرف پر از سیب‌زمینی سرخ‌كرده خواست به جای اینكه در چند دقیقه خواسته پركالری‌تان را برآورده كنید و چند گرم به چربی‌های انباشته بدن‌تان اضافه كنید، یك لیوان آب بنوشید و 30‌دقیقه صبر كنید! بعد از گذشت این زمان احتمال اینكه گرسنگی شدیدی كه شما را كلافه كرده ‌بود سراغ‌تان بیاید كم است. لااقل چند روز این راه ساده و كم‌هزینه را امتحان كنید و تاثیرش را بر عادت هر روزه هله‌هوله‌خوری‌تان ببینید.

 

برای جلوگیری از چاق شدن رژیم نگیرید

نمی‌خواهیم روی حرف متخصصان تغذیه كه رژیم گرفتن را ثمربخش‌ترین راه برای كم كردن وزن می‌دانند، حرف بزنیم اما وقتی موضوع لاغر شدن یا جلوگیری از چاقی مطرح می‌شود، تفاوت میان آدم‌ها می‌تواند انگیزه خط كشیدن روی چنین حكم‌های كلی را به ما بدهد. اگر به محض شروع كردن رژیم غذایی، میل‌تان به غذا خوردن چندبرابر می‌شود، احتمالا ترشح بیش از اندازه هورمون كورتیزول یا همان هورمون استرس سبب این جریان شده است.

به همین دلیل در صورتی كه انتخاب یك رژیم غذایی خاص، استرس شما را چندبرابر می‌كند با ادامه دادنش در یك چرخه بیهوده حركت می‌كنید. به جای اینكه با نخوردن استرس‌تان را چندبرابر كنید، رژیم را گذشته از مشورت با متخصص تغذیه، زیر نظر یك روانپزشك اجرا كنید. شاید روان شما هم برای كنترل كردن كورتیزولی كه بدن‌تان ترشح می‌كند به دارویی نیاز داشته باشد.

 

برای جلوگیری از چاق شدن، سر ساعات معینی غذا بخورید

تنها حذف نكردن صبحانه نیست كه به شما برای كنترل وزن‌تان كمك می‌كند. برای لاغر شدن یا لااقل جلوگیری از هر روز چاق‌تر شدن باید قانون‌هایی را وضع كنید و به خودتان قول دهید كه به قانون‌های وضع شده پایبند باشید. یكی از این قانون‌ها می‌تواند خوردن در ساعت مقرر باشد. اگر شما هر لحظه سراغ یخچال می‌روید، با خودتان عهد كنید كه هر سه ساعت یك‌بار غذا یا میان‌وعده بخورید و به این فاصله زمانی وفادار بمانید. گذشته از این، سعی كنید بعد از ساعت شش عصر كربوهیدرات نخورید و برای وعده شام، غذاهایی كه پروتئین بیشتری دارند را انتخاب كنید. مصرف بیشتر پروتئین در كنار چربی‌های غیراشباع (مثل ماهی‌های چرب) می‌تواند شما را در مسیر كاهش وزن یاری دهد.

 

نوشابه های انرژی را فراموش کنید

برای اینكه زودتر وزن‌تان را پایین بیاورید، باید خوراكی‌هایی كه باعث افزایش ناگهانی قند خون‌تان می‌شود را از رژیم حذف كنید. وقتی شما با مصرف خوراكی‌هایی مثل نوشابه‌های رژیمی، قند خون‌تان را یكدفعه بالا می‌برید، فضا را برای افت ناگهانی آن در آینده نزدیك فراهم می‌كنید. وقتی قند خون شما یكدفعه افت می‌كند، بدن‌تان دوباره كورتیزول ترشح می‌كند و به همان دلایلی كه گفتیم، شما را سراسیمه به سمت یخچال می‌فرستد.

شمایی كه قرار نیست در یك مسابقه دو یا وزنه‌برداری شركت كنید، با مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا تنها قند مازاد را به بدن‌تان می‌فرستید و شرایط را برای ناگهان گرسنه‌تر شدن‌تان فراهم می‌كنید. گذشته از همه اینها، این نوشیدنی‌ها خطر دچار شدن‌تان به دیابت و بیماری‌های قلبی را هم بالا می‌برد.

 

در حال راه رفتن چیزی نخورید

وقتی كه تند راه می‌روید یا می‌دوید به بدن‌تان كالری نرسانید. همان‌طور كه گفتیم بدن شما آنقدر باهوش نیست كه بتواند تفاوت موقعیت‌ها را درك كند و در این شرایط تصور می‌كند كه وقت كمی برای رساندن مواد غذایی به بدن‌تان دارید و احتمالا از آنجا كه دچار استرس هستید و زیر فشار قرار دارید، اینقدر با عجله و در موقعیت نامناسب خوراكی می‌خورید.

همین برداشت اشتباه بدن‌تان از موقعیت شما، باعث می‌شود كورتیزول از قبل هم بیشتر ترشح شود و از سوی دیگر، دستگاه گوارش‌تان هم فرصتی برای هضم مواد غذایی پیدا نكند. پس حتی اگر وقت‌تان كم است، به جای كالری‌رسانی به بدن‌تان در چنین شرایطی برای چند دقیقه هم كه شده با آرامش روی صندلی بنشینید و نیاز بدن‌تان به غذاخوردن را در حالت آرامش برطرف كنید.

 

آرام غذا خوردن به جلوگیری از چاق شدن تان کمک می کند

اگر عادت دارید لقمه‌ها را نجویده و تندتند قورت دهید و در پنج دقیقه بشقاب‌تان را خالی كنید، باید انتظار چاق شدن هم داشته باشید. معده شما برای اینكه به مغزتان پیغام سیر شدن را بفرستد به 20 دقیقه زمان نیاز دارد. وقتی شما تندتند و بدون جویدن درست لقمه‌ها غذا می‌خورید، قبل از اینكه چنین فرصتی به معده‌تان بدهید، غذای‌تان را تمام می‌كنید و احتمالا در همان فرصت كوتاه، بیشتر از نیاز بدن‌تان غذا می‌خورید.

همین بی‌خبری بدن شما در مورد زمان سیر شدن‌تان باعث می‌شود كه هر روز چاق‌تر از قبل شوید. گذشته از این بی‌دقتی شما در جویدن غذا هم می‌تواند توان معده‌تان برای هضم غذا را كم و به سلامت دستگاه گوارش شما آسیب جدی وارد كند.

 

یخچال خانه دوم شماست؟

پس از یك اتفاق استرس‌زا، سطح كورتیزول در خون اغلب برای مدت طولانی بالا می‌ماند و باعث بیشتر شدن اشتهای شما می‌شود. وقتی انسان‌های جنگل و غارنشین اولیه، دچار استرس می‌شدند، همانطور كه در بخش قبل گفتیم انرژی ناشی از استرس را با واكنش‌های جسمانی آزاد می‌كردند، سوخت بدن‌شان تمام می‌شد و چاره‌ای جز هجوم بردن به غذا برای تامین انرژی از دست رفته برای‌شان باقی نمی‌ماند.

1 - كربوهیدرات و چربی، اصلی‌ترین منابع تامین انرژی هستند و با ترشح كورتیزول، بدن نیاز بیشتری به دریافت آنها احساس می‌كند. حالا خودتان را كه به جای غار و جنگل در یك آپارتمان كوچك زندگی می‌كنید، تصور كنید. شما به‌خاطر یك تهدید واقعی دچار استرس نشده‌اید اما به‌طور طبیعی كورتیزول در بدن‌تان ترشح شده است.

2 - از سوی دیگر شما برای دفع خطر تحركی نكرده‌اید اما كورتیزول ترشح شده به بدن‌تان یادآوری می‌كند كه باید غذا بخورد و انرژی كه به‌خاطر جنگ با دشمنان از دست داده را تامین كند. بدن شما نمی‌تواند تفاوت‌تان با آدم‌های عصر سنگ و آتش را بفهمد و به همین دلیل وقتی سراغ یخچال می‌روید تا كربوهیدرات و چربی میل كنید، مانع‌تان نمی‌شود.

3 - اما ماجرا به همین‌جا محدود نمی‌شود؛ از آنجا كه جنگ و تحركی در كار نبوده، طبیعی است كه بدن‌تان چربی هم نسوزانده باشد و با مصرف دوباره این مواد غذایی، چربی‌های انباشته‌اش بیشتر شود.

 

چرا دكمه شلوار‌تان بسته نمی‌شود؟

درست است كه هورمون كورتیزول می‌تواند بدن شما را به دریافت كالری بیشتر و انباشته كردن چربی‌های اضافه تشویق كند اما این چربی‌های مازاد همیشه در بدن شما به شكل یكنواخت توزیع نمی‌شوند و برخی از اندام‌های بدن‌تان بیشتر این چربی‌ها را روی خود انبار می‌كنند. استرس یكی از دلایل اصلی انباشته شدن چربی‌های زائد دور كمر و پهلوست. ترشح بیش از اندازه هورمون كورتیزول كه همان هورمون استرس است، می‌تواند دور كمر شما را هر روز پهن‌تر از قبل كند.

البته نباید فراموش كنید كه هورمون‌های استرس، همیشه برای بدن مضر نیستند. آنها به بدن شما برای نشان دادن واكنشی كه می‌تواند خطر را از شما دور كند، انرژی می‌دهند. به همین دلیل انرژی ناشی از آنها هم حدود 5 تا 10 دقیقه در بدن شمایی كه دچار استرس شده‌اید، باقی می‌ماند تا بتوانید با كمك‌شان از خود دفاع و خطر را دفع كنید.

اما زمانی كه هورمون‌های استرس نه به‌خاطر روبه‌رو شدن با موقعیت خطرسازی كه شما را تهدید كرده‌ است بلكه برای فشار‌های تكراری هر روزه ترشح می‌شود به جای اینكه از شما محافظت كند، انرژی ایجاد شده را به چربی‌های انباشته روی كمر و پهلوی شما تبدیل می‌كند. اگر انرژی ناشی از استرس هجوم آورده به شما، درست مثل انسان‌های اولیه با فعالیت جسمانی آزاد نشود به گلوكز و پس از آن به چربی تبدیل می‌شود و دكمه لباس‌هایی كه تا همین دیروز در ‌مهمانی‌ها می‌پوشیدید در كمال ناباوری روی كمر‌تان بسته نمی‌شود.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله سیب سبز