صورتی چاق دارم، هر چه فربه تر می‌شوم، آن هم چاق تر می‌شود. 20 سال هم سن دارم. چه راهی را به من پیشنهاد می‌كنید؟
مارتیكا روانشناس و متخصص تغذیه است. او نشریات و كتب مختلفی را نوشته است.به مقاله او در مورد صورتهای فربه توجه فرمایید.

گونه‌های فربه

آیا می‌توانم صورتم را لاغر كنم؟

پرسش: صورتی چاق دارم، هر چه فربه تر می‌شوم، آن هم چاق تر می‌شود. 20 سال هم سن دارم. چه راهی را به من پیشنهاد می‌كنید؟

پاسخ: اگر چه جاهایی خاص در بدن چربی را ذخیره می‌سازند (برای مثال، چربی اندكی اطراف دست‌ها و پاها وجود دارد)، افراد مختلف چربی بیشتر یا كمتری را در قسمت‌های مختلف ذخیره می‌سازند، با مطالعه روی دوقلوها مشخص شده است كه ژنتیك نقش عمده ای را ایفا می‌كند. اگر والدین شما چاق باشند، احتمال چاق بودن شما هم زیاد است، و اگر مادرتان بدنی تركه دارد شما هم حتما این گونه خواهید بود. بنابراین، چاقی صورت شما ارثی است.

آیا این بدین معنی است كه شما حتما چاق تر خواهید شد؟ لزوما این طور نیست، چرا كه طرز زندگی كردن هم نقش مهمی دارد. فقط به این خاطر كه شما این ژن‌ها را دارید، مستعد چاق بودن هستید.
از آنجا كه چربی اضافی را در بدن خود ذخیره ساخته اید، باید هر چه بیشتر فعالیت بدنی داشته باشید، و اصول تغذیه ای خود را تغییر بدهید و رژیمی سالم را دنبال نمایید.

كاهش چربی صورت

مطالعات بیشتر روی چربی شكمی صورت گرفته اند، به خصوص به خاطر دیابت، و تحقیقات در زمینه كاهش یا افزایش چربی صورت كم می‌باشند. به طور خلاصه، بعضی مطالعات حاكی از آن هستند كه زمانی فرد چربی صورت خود را كاهش می‌دهد كه ورزش و رژیم لاغری را در برنامه خود بگنجاند. همچنین وقتی فرد چاق تر است، صورتش نیز چاق تر می‌باشد.
آنچه كه در مورد چربی كلی بدن و انواع مختلف چربی شامل شكمی، احشایی و زیر پوستی مشخص شده است، این است كه اثر ورزش در كاهش چربی كلی بدن بیشتر از كمتر خوردن است. هر چه ورزش عمیق تر انجام شود، كاهش چربی شكمی نیز صورت می‌گیرد.

ورزش‌های كاهش وزن می‌توانند تركیب بدن را تغییر بدهند، باید افراد چاق پروتئین بیشتری مصرف كنند و وزنه‌های سنگین تری را بردارند تا به این صورت زودتر لاغر شوند. فردی كه باید چربی بیشتری را كاهش بدهد، با وزنه برداری بهتر می‌توانند به هدف خود دست پیدا كنند، مخصوصا برای كاهش چربی شكم و صورت خود.

كاهش چربی كلی بدن برای داشتن صورتی لاغرتر

برای كاهیدن چربی در هر قسمت از بدن، به ویژه صورت، باید غذاهای سالمی را خورد تا كالری روزانه خود را كاهش دهید و ورزش‌های هوازی را انجام دهید تا كالری بیشتری بسوزانید. اگر چه تحقیقات زیادی در زمینه چربی صورتی انجام گرفته نشده، اما تحقیقی در سال 1996 در انگلستان صورت پذیرفت. محققان توزیع چربی بدن 96 زن جوان و میانسال ژاپنی را كه فاقد تحرك بودند یا تحرك داشتند، آزمایش نمودند. آنها اسكن‌های اولتراسوند را برای تعیین سطح چربی بدن در قسمت‌های مختلف، از جمله صورت و گردن به كار بردند. خیلی تعجب برانگیز نبود كه زنان فعال هر دو رده سنی لاغرتر از بقیه زنان بودند، و چربی كمتری در شكم خود ذخیره ساخته بودند. در مقایسه با زنان جوان تر، زنان پیرتر دارای چربی بیشتری در احشاء خود بودند. این مسئله حاكی از آن است كه با افزایش سن، چربی بدن نیز بیشتر می‌شود. اما با این حال زنان فعال هنوز 7 درصد چربی كلی بدن آنها كمتر بود. شایان ذكر است كه حجم چربی گردن و صورت در تمام گروههای سنی خیلی تفاوت عمده نداشت. اما در گروه پیرتر، چربی زیر پوستی صورت وگردن افراد فعال كمتر بود، (زنان فعال روزی 2 ساعت، به مدت 3 تا 6 روز در هفته ورزش‌هایی نظیر دویدن، دوچرخه سواری و رقص انجام می‌دادند.)

از آنجا كه در این زمینه تحقیقات به اندازه كافی نیست، توصیه‌های تضمینی كمی در این باره موجود می‌باشد، اما به طور كلی انجام ورزش 30 تا 90 دقیقه در روز توصیه می‌شود. اگر این كار را انجام دهید، تناسب اندام پیدا می‌كنید و وزن خود را تحت كنترل در می‌آورید. اما به خاطر داشته باشید كه شاید در آینده همین تپل بودن صورت خود را تمجید خواهید كرد. چرا كه تحقیقات حاكی است كه افراد چاق كه در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، نسبت به افراد لاغرتر كمتر دچار چروكیدگی پوست صورت می‌شوند.از این رو هر چه سن آنها هم بالاتر رود، باز هم جوان تر به نظر می‌رسند. یك مطالعه در همین سال (2009) روی دوقلوی همسان مشخص كرد كه در دوقلوهایی كه یك نفر BMI بیشتری داشت، فرد چاق تر، صورت چاق تر داشت و جوان تر هم از جفت خود بود.
 
 
 
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
کدام یک بدتر است: کالری چربیها یا کربوهیدراتها؟
چگونه از چایی برای کاهش وزن استفاده کنیم !
چه سالادی شما را لاغر می کند و چگونه؟
5 روش آسان برای شروع یک رژیم غذایی
6 راه برای لاغر و متناسب ماندن در تمامی فصول