ظرف 2 سال اخیر، 20 كیلو كم كرده ام. و این كاهش وزن به خاطر انجام فعالیت‌های بدنی بوده است. اما در 6 ماه اخیر، نمی توانم 5 پوند اضافی باقی مانده را كاهش بدهم.
كاهش 5 پوند وزن باقی مانده
 
(توسط مارتیكا هینر، متخصص تغذیه و لاغری)

پرسش: ظرف 2 سال اخیر، 20 كیلو كم كرده ام. و این كاهش وزن به خاطر انجام فعالیت‌های بدنی بوده است. اما در 6 ماه اخیر، نمی توانم 5 پوند اضافی باقی مانده را كاهش بدهم.
4 روز در هفته به مدت 60 دقیقه وزنه برداری می‌كنم، تاندون آشیل ام آسیب دیده است، بنابراین هر نوع فعالیتی- از قبیل استفاده از تجهیزات قبلی آنرا بدتر می‌كند. هر كسی فكر می‌كند كه من برای كاهش وزن خود برنامه ای ندارم، چون كه ماهیچه‌هایم افزایش می‌یابند. من تعجب می‌كنم كه آیا باید فعالیت بدنی كم تراكم را انجام بدهم. (كارهای خانه و مرتب كردن باغچه‌ها را مرتب انجام می‌دهم.)

پاسخ: شما 23 درصد از وزن كلی بدن خود را كاهش داده اید، و اگر به تلاش خود ادامه بدهید، تا 6 ماه آینده به كمك اقدامات تكنیكی می‌توانید به موفقیت دست پیدا كنید. این كار آسانی نیست، خیلی از مردم 5 تا 10 درصد از وزن خود را می‌توانند كاهش بدهند. BMI شما 21 می‌باشد كه خیلی هم خوب است.
با این وجود، كاهش وزن اعتیاد آور می‌باشد، و مثل دیگر فعالیت‌ها، و این هدف یك سیر نزولی دارد. بنابراین شما هدف جدیدی دارید. همان طور كه مطلع هستید با این كاهش وزن شما از لحاظ روانی، جسمانی و اجتماعی سود برده اید، پس دیگر نگران این 5 پوند باقی مانده نباشید. و بدانید كه امكان این كار وجود دارد.

چگونه كاهش وزن روی متابولیسم بدن اثر می‌گذارد
اولا، چون نزدیك، یا دارای وزن ایده آل خود هستید. اما هرگز این ایده آل بودن وزن، شما را از انجام هدف خود و بهبودی وضع بدن خود باز ندارد. یا بدتر، با وجود این وزن تقریبا ایده آل مغرور شوید و دوباره اضافه وزن پیدا كنید. اگر چه، ممكن است كه شما خودتان را متقاعد كنید كه 5 پوند بیشتر، خیلی مهم نیست، اما برای بدن قضیه به گونه ای دیگر است- و برای مكانیسم بدن هر افزایش یا كاهش وزنی اهمیت دارد.

دوما، درست است كه شما برای كاهش وزن خود تلاش كرده اید و به موفقیت رسیده اید، اما در این دو سال بدن شما در یك حالت دگرگونی بوده است. و ظاهر شما متفاوت از فردی است كه همیشه 150 پوند (تقریبا 70 كیلوگرم) وزن داشته است.

از نقطه نظر فیزیولوژیكی شما خیلی مستعد چاق شدن هستید. در حال حاضر سلول‌های شما تحت تاثیر هستند (از نقطه نظر متابولیكی). مواد انتقال دهنده عصبی متفاوت كه جذب كالری (مقداری كه می‌خورید و مقدار چربی كه ذخیره می‌سازید) و مصرف كالری (مقدار كالری كه می‌سوزانید) را تحت تاثیر می‌دهند، برای جایگزینی ذخایر انرژی اصلی كه قبلا از دست داده اید مورد هدف قرار می‌گیرند. و این مورد گاهی منجر به تمایل شدید برای خوردن می‌شود. با انجام ورزش می‌توانید از چاقی دوباره خود جلوگیری به عمل آورید، همچنین با وزنه برداری و كنترل غذا خوردن خود. و این دو در كنار هم خیلی كارساز هستند.

چالش واقعی چیست؟
اگر به این توصیه‌ها توجه نكنید، دوباره به وزن قبلی خود بر می‌گردید. بدین معنی كه بدن در یك فلات قرار دارد، در نتیجه كشمكش درونی. به این دلیل كاهش وزن از طریق درست، كمی مشكل می‌باشد. همچنین، كشمكش و مبارزه شما از طریق باور شما صورت می‌گیرد. و تغییر ظاهری شما باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. باید فكر خود را در عوض توجه به آن 5 پوند باقی مانده، روی آراستن ظاهر خود بنمایید، و برای بهبود ظاهر خود تلاش كنید.

تعویض دنده‌ها (تغییر فكر)
بنابراین، به جای جستجوی چاره برای كاهش آن 5 پوند، فكر خود را عوض كنید. و برای غذا خوردن، از مواد مغذی استفاده كنید كه حاوی انرژی فراوان هستند. با انجام فعالیت‌های بدنی قدرت ماهیچه‌های خود را افزایش دهید، و توقع خود را كاهش دهید.

از اینكه پای شما آسیب دیده است، مشخص می‌شود كه بدنتان ضعیف شده است (كه احتمالا كاهش وزن به همراه ورزش‌های شدید عامل مهمی می‌باشند). ورزش‌هایی نظیر شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری و رقص را دنبال كنید كه برای پای شما ضرر ندارد. اما اگر درد پای شما ادامه داشت، با یك دكتر مشورت كنید.
 
 
 
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
رژیم غذایی مناسب چیست؟
11 غذای مفیدی که معمولا" نمی‌خوریم!
آیا گیاه‌خواری باعث کاهش وزن می‌شود !!
چگونه خانمهای خانه دار اندامی متناسب دارند !!
شکمی صاف بدون استفاده از گن!؟