خانمی بعد از کاهش وزن خود می‌گوید:اضافه وزنم کاملا از بین رفته است ، اکنون تناسب‌اندامم در حالت نورمال است ، اما دیگر توان و انرژی سابق را ندارم...
 
چرا هنگامی که وزن‌تان کم می‌شود به دنبال کاهش وزن ، افسردگی نیز با ﺁن همراه می‌شود ؟
 
معمولا وقتی که شما به خاطر این که وزن‌تان کاهش پیدا کند رژیم می‌گیرید بعد از ﺁن دیده می‌شود که افراد حالت افسردگی می‌گیرند .
 
* خانمی نزد‌یک پزشک تغذیه می‌رود و مشکل خود را بدین شیوه توضیح می‌دهد : من سال گذشته به دلیل این که پانزده کیلو گرم  اضافه وزن داشتم ، مجبور شدم که رژیم غذایی بگیرم ، علی رغم این که رژیم سختی نداشتم اما تا سال ﺁینده این اضافه وزنم کاملا از بین رفته است ، اکنون تناسب‌اندامم در حالت نورمال است ، اما دیگر توان و انرژی سابق را ندارم .
 
برای مثال در سابق با این که اضافه وزن داشتم اما هنگامی که به پیاده روی می‌رفتم ، به راحتی می‌توانستم دو‌یا سه ساعت ساعت‌های پیاده روی کنم بدون این که احساس خستگی کنم با وجود این که در ﺁن هنگام اضافه وزن داشتم اما در حال حاضر با  این که خیلی لاغرتر شده ام اما دیگر انرژی برای پیاده روی‌های طولانی ندارم و زود خسته می‌شوم حتی برای‌یک ساعت !!
 
امروز بعد از این رژیم احساس می‌کنم که خیلی ضعیف شده ام و بدنم دیگر توان سابق را ندارد . چه کاری باید انجام بدهم  تا انرژی سابق به بدنم باز گردد ؟؟ 
 
 
پزشک تغذیه بدین ترتیب پاسخ می‌دهد :
شما توانایی را که در سابق داشتید به خاطر خوردن موادی بوده است که انرژی زا بوده‌اند ،  به همین دلیل شما قدرت زیادی برای انجام کارهای داشته اید ، اما در حال حاضر که به مدت‌یک سال است رژیم گرفته اید ،  اگر با رژیم ‌یک دکتر تغذیه پیش رفته باشید این مواد را کم تر به بدن‌تان رسانده اید‌یا اگر خودتان بدون این که نزد پزشکی رفته باشید  و رژیمی را برای خودتان تنظیم کرده باشید در این جاست که‌یک فاجعه رخ داده است زیرا معمولا در این رژیم‌های ،  افراد موادی را که برای بدن شان لازم است را به طور کامل قطع می‌کنند ، موادی را که در سابق همیشه به بدن شان می‌رسیده است بعد از مدتی به طور‌  یکدفعه ﺁن را قطع می‌کنند . 
 
به همین دلیل عوارض خطرناکی بعد از رژیم برا‌ی ﺁنها وجود دارد . این مطلب که شما قدرت و انرژی سابق برای انجام کارهای‌تان  را ندارید ، امری طبیعی است زیرا تا مدتی بعد از رژیم این اتفاق برای تمام افراد پیش می‌ﺁید ،  اما کم شدن انرژی در افراد محتلف  بر اساس رژیمی که گرفته‌اند متفاوت  می‌شود .
 
* بدن شما تا مدتی حتی گاهی تا‌یک سال این حالات را حفظ می‌کند اما با مرور زمان و عادت کردن بدن‌تان به این سبک جدید  غذای شما  کم کم عادت می‌کند و خود را وفق می‌دهد تا به مرور بهتر شود .
 
اما پاسخ این که چرا افراد بعد از رژیم دچار افسردگی می‌شوند ؟؟
پاسخ این سئوال بدین ترتیب است :
 
زیرا افرادی که اضافه‌ی وزن داشته‌اند ، هر موقع گرسنه می‌شدند غذا می‌حوردند و گرسنگی خود را ارضاﺀ می‌کردند اما به هنگام رژیم مجبور شده‌اند که هر گاه گرسنه می‌شوند غذایی نخورند ، گرسنگی را تحمل کنند به همین دلیل گرسنگی به شما  فشار ﺁورده است .
 
معمولا وقتی که انسان‌های‌یک روز را روزه می‌گیرند ، گرسنگی به ﺁنها فشار می‌ﺁورد ، در طول روز حتی تا فردای ﺁن روز عصبی هستند ، دیگه چه برسد به این که شما برای‌یک مدت طولانی رژیم بگیرید .
 
این مسائل همه‌ی برای‌یک مدت است تا حدود‌یک سال اما  بعد از این مدت همه‌ی چیز به مرور زمان  بهبود می‌یابد . برای اینکه به‌یک وزن ایده ﺁل برسید همان طور که در طول رژیم متحمل سختی‌هایی می‌شوید تا مدت حدود‌یک سال باید این مشکلات تا تحمل کنید تا هم وضع روحی‌تان بهتر شود و هم این که مشکلات ضعفی که در بدنتان احساس می‌کنید از بین برود .
 
البته  مسئله‌ی رژیم تنها به غذا خوردن مربوط نمی شود ، شما باید  در زمان‌ها و ساعت‌هایی را که به خواب‌تان اختصاص می‌دهید دقت کنید ، اگر شما در غذاهایی که می‌حوردید مراعات کنید اما به جای ﺁن خواب‌تان را کنترل نکنید و مدت زیادی را در طول روز برای این که گرسنگی را احساس نکنید بخوابید ، باز هم چاق می‌شوید و تفاوت زیادی در وزن‌تان به وحود نمی ﺁمد .
 
لازم به ذکر است که بیان کنیم افرادی که در زندگی خانوادگی شان مشکل دارند ، در طول رژیم متحمل سختی‌های بیشتری می‌شوند زیرا علاوه بر فشاری که رژیم بر ﺁنها وارد می‌کند ، فشار مشکلات زندگی را نیز باید تحمل کنند .
 
در این دوره و مدت بعد از رژیم  :
ورزش کردن ، پیاده روی  ، رفتن به محیط‌های شاد تاثیر مستقیمی را بر روحیه‌ی شما می‌گذارد و باعث می‌شود روحیه‌ی شما بالاتر رود ، انرژی مثبت زیادی را به شما منتقل می‌کند . به کلاس‌های‌یوگا و مدیتیشن بروید تا فکر خود را از افسردگی که دچار ﺁن شده است دور کنید . لباس‌هایی با رنگ‌های شاد بپوشید ، زیرا پوشیدن و دیدن این رنگ لباس‌های در روحیه‌ی شما تاثیر گذار است .
 
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
تاثیر خواب شما بر لاغر شدنتان چگونه است!!
رژیم 1400کالری ، رژیمی فوق العاده برای افراد دیابتی !
رژیم غذایی دکتر اورنیش
ورزش کردن با ترد میل بهتر است یا در هوای آزاد ؟!
چطور ر‍ژیم بگیریم که تنها یک نقطه خاص از بدنمان کوچک شود؟