کاهش وزن بدون رژیم های سخت با توصیه های دکتر برایان وانسینک
آیا می دانستید حتی بدون رژیم گرفتن هم می توانید وزن کم کنید؟ به نظر خیلی رویایی می آید اما یک مطالعه اخیراً نشان داده که برخی افراد با تغییرات کوچکی در برنامه روزانه زندگی خود لاغر می شوند. ما اخیراً با دکتر برایان وانسینک (Dr. Brian Wansink ) استاد و رئیس موسسه فود اند برند لب مصاحبه ای داشتیم. 

چطور بدون رژیم وزن کم کنیم؟

آیا وزن کم کردن جزء برنامه های شماست؟ اگر این طور است ممکن است قصد گرفتن رژیم یا شروع یک برنامه ورزشی یا حتی خرید داروهای لاغری که تبلیغ می شوند را داشته باشید. همه این موارد ممکن است جواب بدهد اما آیا می دانستید حتی بدون رژیم گرفتن هم می توانید وزن کم کنید؟ به نظر خیلی رویایی می آید اما یک مطالعه اخیراً نشان داده که برخی افراد با تغییرات کوچکی در برنامه روزانه زندگی خود لاغر می شوند.

 

رویکرد کاهش وزن بدون رژیم

ما اخیراً با دکتر برایان وانسینک (Dr. Brian Wansink ) استاد و رئیس موسسه فود اند برند لب مصاحبه ای داشتیم. او همچنین نویسنده کتاب لاغری با برنامه  نیز هست این کتاب به خوانندگانش کمک می کند تا با تغییرات ساده در برنامه زندگی خود تغذیه سالم را برای خود برنامه ریزی کنند وی تاکید داشت که می توان بدون رژیم وزن کم کرد. 

او توضیح داد که زمانی که افراد به فکر کاهش وزن می افتند تصور می کنند که تنها دو راه دارند. یا اینکه می توانند یک رژیم خیلی پیچیده را انتخاب کنند که نیاز به مدرک کارشناسی ارشد تغذیه دارد یا اینکه می توانند یک برنامه غذایی را دنبال کنند که خیلی ساده است اما محرومیت های غذایی زیادی را می طلبد. او می گوید اما گزینه سومی هم وجود دارد که برای بسیاری از افراد استفاده از آن  راحت تر است. ما اخیراً مطالعه ای را منتشر کردیم که نشان می دهد افراد با تغییرات خیلی کوچکی در عادتهای روزانه خود می توانند تا میزان 1 کیلوگرم در ماه وزن کم کنند.

 

برای کاهش وزن یک عادت خود را تغییر دهید

در یک تحقیق وانسینک و همکارانش بیش از 2000 نفر شرکت کننده را از طریق برنامه ملی چالش خوردن بدون فکر که یک برنامه آنلاین برای تغذیه سالم و کاهش وزن است جمع کردند.

تمامی شرکت کنندگان یک پرسشنامه را تکمیل کرده و بر اساس نتایج حاصله به هر یک از آنها پیشنهاد تغییر سه عادت روزانه داده شد. بعد از هر ماه از شرکت کنندگان درخواست شد که پرسشنامه دیگری را پر کرده و بر اساس نتایج آن راهکارهایی را برای ماه بعد دریافت کنند.

متاسفانه بیشتر شرکت کنندگان از برنامه انصراف دادند بسیاری از آنها عنوان کردند که برای دنبال کردن تغییرات وقت کافی نداشته  یا اینکه فراموش می کردند راهکارهای پیشنهادی را انجام دهند.

به هر حال افرادیکه در این برنامه باقی ماندند وزن کم کردند. شرکت کنندگانی که راهکارهای تغییر در عادات روزانه خود را به مدت حداقل 25 روز انجام دادند به طور متوسط ماهیانه 1 کیلو گرم وزن کم کردند. این میزان کمی نیست بویژه اینکه بسیاری از افراد تنها به دنبال کم کردن 7 تا 10 کیلو از وزن خود هستند.

 

چه عادتهایی را برای کاهش وزن باید کنار بگذاریم؟

خوب اگر تصمیم به کاهش وزن بدون رژیم دارید چه عادتهایی را باید کنار بگذارید؟ من از دکتر وانسینک سوال کردم که تغییر چه عادتهایی بهترین نتیجه را در بردارد. او گفت که همه اینها بستگی به هر فرد دارد. " باید تغییرات را از جایی شروع کنید که بیشترین فشار را احساس می کنید. برای بیشتر افراد این مکان داخل خانه است. در کتاب لاغری با برنامه او چندین تغییر کوچک را نشان داده که با انجام آنها در خانه می توان تغذیه سالم و کاهش وزن را بدست آورد.

_ 6 وعده غذایی پروتئینی در یخچال نگه دارید. اگر از منابع پروتئینی مثل یک رشته پنیر ، ماست یا پنیر محلی استفاده کنید ممکن است کمتر وسوسه شوید تا از میان وعده های ناسالم مثل چیپس یا شکلات استفاده کنید.

_  یک ظرف میوه با حداقل دو نوع میوه مختلف در دسترس قرار دهید. زمانیکه با عجله از خانه خارج می شود یک غذایی سالم کم کالری و پر فییر مثل میوه همراه خود بردارید در این صورت زمانیکه گرسنه هستید کمتر به دنبال رستورانهای فست فود می گردید.

_ اسنک های خود را در یک کابینت دور از دسترس قرار دهید. نه تنها خوارکیهایی که نباید بخورید جلوی چشمتان نیست بلکه زمانی هم که هوس خوردن آنها را می کنید به آسانی قابل دسترسی نخواهند بود.

 

اگر برای کاهش وزن تصمیم به تغییر عادتهای خود در محل کار دارید؟

وانسینک پیشنهاد می کند که به جای خوردن غذای بیرون، از خانه غذا ببرید و سعی کنید غذایتان را پشت میز کارتان میل نکنید.

 

آیا می توانید بدون رژیم وزن کم کنید؟

به خاطر داشته باشید افرادی که در این تحقیق وزن کم کردند انگیزه  زیادی داشتند و کاملاً به برنامه ریزی های این تحقیق متعهد بودند. خوب آیا می توانید بدون رژیم وزن کم کنید؟ ممکن است بتوانید اگر واقعاً به رعایت برنامه ها پایبند باشید. تغییر عادتهای کوچک روزانه جادوی کاهش وزن نیست اما می تواند به لاغر شدن شما کمک کند. و موفقیت با استفاده از تغییرهای کوچک می تواند مشوق شما برای ایجاد تغییراتی حتی بزرگتر برای دستیابی به نتایج بهتر در کاهش وزن باشد.

 

 

تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
اختصاصی سیمرغ