تفاوت اصلی نوشابه رژیمی و نوشابه زیرو چیست؟
شاید شما هم در نگاه اول تفاوتی بین نوشابه‌های رژیمی و نوشابه بدون کالری نبینید. اما با ما همراه شوید تا شما را با 2 تفاوت عمده نوشابه رژیمی و نوشابه زیرو آشنا کنیم.

تفاوت نوشابه بدون کالری با نوشابه‌ رژیمی چیست؟   

شاید شما هم در نگاه اول تفاوتی بین نوشابه‌های رژیمی و نوشابه بدون کالری نبینید. در واقع هر دو این محصولات فاقد شکر هستند اما نوشابه‌های رژیمی کم کالری و نوشابه زیرو فاقد کالری است. از آنجایی که میزان یکسانی آسپارتام (نوعی شیرین کننده مصنوعی فاقد هر نوع قند) و آس سولفام پتاسیم در ترکیب آن‌ها برای شیرین کردن استفاده می‌شود، میزان شیرینی هر دو آن‌ها یکسان است.

نوشابه‌های رژیمی یک فرمول کاملاً متفاوت دارند و در طعم‌های مختلف نیز تولید می‌شوند اما نوشابه بدون کالری کاملاً فرموله شده تا طعم و مزه‌ای شبیه کوکا‌کولای معمولی داشته باشد. اما 2 تفاوت بسیار ظریف در ترکیب این دو نوع نوشابه رژیمی وجود دارد. در این مطلب از مجله علم ورزش با ما همراه باشید تا دراین‌باره بیشتر بدانید.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نوشیدنی رژیمی

 

2 تفاوت نوشابه‌ بدون کالری و رژیمی

تفاوت اول : هر دو آن‌ها حاوی کافئین با مقادیر متفاوت هستند

نوشابه معمولی :  9/7 میلی‌ گرم در هر 100 میلی‌لیتر
نوشابه رژیمی : 12/8 میلی‌ گرم در هر 100 میلی‌لیتر
نوشابه زیرو :  9/6 میلی‌ گرم در هر 100 میلی‌لیتر

همانطورکه می‌بینیم میزان کافئین در نوشابه زیرو با نوشابه معمولی تقریباً برابر است. این میزان مساوی از کافئین باعث می‌شود بسیاری افراد مزه‌ نوشابه زیرو را ترجیح ‌دهند، چرا که به دلیل آسپارتام و کافئین به ذائقه‌ی آن‌ها مزه‌ی نزدیک‌تر به نوشابه معمولی را دارد و دلپذیر‌تر است.

نوشابه‌های رژیمی در طعم‌های مختلف و با استفاده از مواد طعم دهنده و آب گازدار مثل لیمویی، نارگیلی و تمشک تولید می‌شود. تفاوت بزرگ بین نوشابه رژیمی و  نوشابه بدون کالری این است که نوشابه زیرو بر خلاف نوشابه رژیمی بدون شکر، به طوری فرموله شده است که با طعم و مزه‌ای مانند کوکا کولا مطلقاً هیچ کالری به همراه نداشته باشد.

 

تفاوت دوم : اسید‌های خوراکی مصرف شده در آن‌ها متفاوت است

نوشابه‌های معمولی حاوی 380 میلی‌گرم فسفوریک‌ اسید، نوشابه رژیمی حاوی 380 میلی‌گرم فسفوریک‌ اسید و 330 میلی‌گرم سیتریک‌ اسید، نوشابه زیرو حاوی 338 میلی‌گرم فسفوریک اسید و 331 میلی‌گرم سیترات سدیم است.

با این حال آمار نشان داده است نوشابه‌های معمولی همچنان پرطرفدارترین نوشابه بین مردم هستند و بعد از آن نوشابه‌های زیرو، پپسی و نوشابه‌های رژیمی قرار دارند. اما این آمار دلیل بر سلامت این محصولات نیست. توصیه متخصصین بر این است که تا حد امکان مصرف نوشابه‌ها را متوقف کنید.

بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی آب آشامیدنی است. برای ایجاد تنوع می‌توانید از لیمو و میوه‌ها برای مزه‌دار شدن آن‌ها استفاده کنید. در واقع هیچ ماده‌ی تأیید شده‌ای در فرمول نوشابه‌ها استفاده نشده و در طولانی مدت باعث بروز مشکلات گوارشی خواهند شد. نوشابه‌های گازدار به دلیل داشتن گاز CO2 باعث اختلال در هضم و گوارش غذا می‌شوند.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : elmevarzesh.com