برای لاغری کینوا بخوریم یا برنج قهوه ای، کدام موثرتر است؟
برنج قهوه‌ای و کینوا، هر کدام طرفداران خودشان را دارند و هر دوی آن‌ها نیز کاملا مغذی هستند. با این‌ حال، در این مطلب به مقایسه برنج قهوه‌ای و کینوا می‌پردازیم تا شما بتوانید متناسب با نیازهای خودتان عمل کنید

برنج قهوه ای بخوریم یا کینوا؟
برنج قهوه ای بخوریم یا کینوا؟,کینوا,لاغری با کینوا

اطلاعات زیر براساس بررسی یک فنجان پخته‌شده از این دو ماده غذایی، معادل با ۱۸۵ گرم کینوا و ۱۹۵ گرم برنج قهوه‌ای، به‌دست آمده‌اند.

کالری‌ها و کربوهیدرات‌ ها

از منظر محتوای کالری، برنج قهوه‌ای و کینوا تقریبا وضعیت مشابهی دارند. درواقع،‌ کالری برنج قهوه‌ای در هر فنجان تقریبا به ۲۱۵ و کالری کینوا به ۲۲۲ می‌رسد. البته این اعداد در صورتی واقعیت دارند که هیچ روغن یا چربی‌ای درحین پختن برنج قهوه‌ای و کینوا به آن‌ها اضافه نشود، وگرنه کالری آن‌ها قطعا بیشتر خواهد شد.
از نظر کربوهیدراتی هم کینوا کمی پایین‌تر از برنج قهوه‌ای قرار می‌گیرد، چون کربوهیدرات کینوا در هر فنجان ۳۹.۵ گرم و در برنج قهوه‌ای ۴۵ گرم است.

بیشتر بدانید : کالری سوزی بیشتر برای کاهش وزن با 3 تغییر ساده!!

پروتئین و فیبر

کینوا، پروتئین و فیبر بسیار بیشتری را نسبت به برنج قهوه‌ای برای بدن فراهم می‌کند و همین ویژگی کینوا را به یکی از گزینه‌های مغذی و سیرکننده بدل می‌سازد. در ضمن، کینوا یکی از معدود منابع پروتئینی گیاهی است که همه اسیدهای آمینه را دارد.
میزان پروتئین در هر فنجان از کینوا به ۸ گرم می‌رسد که از هر نوع برنجی بیشتر است،‌ در حالی که هر فنجان از برنج قهوه‌ای فقط ۵ گرم پروتئین دارد. در حالی که هر فنجان از برنج قهوه‌ای ۱۴ درصد از نیاز توصیه‌شده روزانه به فیبر را تامین می‌کند،‌ هر فنجان از کینوا می‌تواند ۲۱ درصد از این نیاز را فراهم سازد.

کینوا، سیری طولانی‌تری را به‌وجود می‌آورد

کینوا در مقایسه با برنج قهوه‌ای، میزان بالاتری از فیبر، چربی و پروتئین را وارد بدن می‌کند، در حالی که کالری کمتری هم نسبت به برنج قهوه‌ای دارد. ترکیب این مواد مغذی با همدیگر، کینوا را به گزینه فوق‌العاده‌ای برای ایجاد حس رضایتمندی پس از خوردن غذا و همچنین حفظ سیری برای مدت طولانی‌تر تبدیل می‌کند.
 

بیشتر بدانید : سالاد کینوا، یک سالاد رژیمی و واقعا کم کالری

آهن و منیزیم

کینوا، بهترین منبع گیاهی برای دریافت آهن است. این نکته اهمیت خاصی دارد، خصوصا اگر شما گوشت‌خوار نباشید و از مواد غذایی گیاهی فاقد آهن استفاده کنید. همچنین، کینوا به‌عنوان یکی از منابع مهم برای دریافت منیزیم نیز شناخته می‌شود. هم آهن و هم منیزیم برای داشتن غشاهای سلولی سالم و بافت‌های استخوانی سالم ضروری هستند.
در حالی که هر فنجان از کینوا می‌تواند ۲.۸ گرم آهن به بدن برساند که برابر است با ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن، هر فنجان از برنج قهوه‌ای فقط می‌تواند ۵ درصد از این نیاز را تامین کند. در ضمن، هر نصف فنجان از کینوا می‌تواند ۵۹ میلی‌گرم منیزیم به بدن برساند،‌ در حالی که هر فنجان از برنج قهوه‌ای فقط ۴۲ گرم منیزیم دارد.

ویتامین‌های B-complex

هم کینوا و هم برنج قهوه‌ای از مهم‌ترین منابع برای دریافت ویتامین B یا تیامین هستند. بدن انسان برای بهینه‌سازی سیستم عصبی،‌ عملکرد عضلانی و تعادل الکترولیتی به دریافت همین ویتامین نیاز دارد. در حالی که برنج قهوه‌ای می‌تواند تمام نیاسین مورد نیاز بدن را تامین کند که اهمیت زیادی دارد، کینوا هم مقدار قابل توجهی فولات به بدن می‌رساند که سلول‌های ارتباطی مغز را تقویت می‌کند.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : لاغری با 13 روش پانزده دقیقه ای!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لاغری و کاهش وزن به سبک ستاره های خوش اندام هالیوودی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لاغری سریع با تمرینات 15 دقیقه ای در منزل

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای لاغری و کاهش وزن این رازهای مهم را بدانید!!


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamatism.com