آیا می‌دانستید كه نیكی كردن سبب می‌شود كه احساس خوبی در شما به‌وجود آید و حتی با این عمل در حق خودتان خوبی می‌كنید؟ عجیبه نه؟ و با این حال...
 
احترام گذاشتن به یك رهگذر، دادن جای خود به خانمی سالخورده داخل اتوبوس، لبخند زدن به همسایه و...  مهربانی به صفتی كمیاب تبدیل شده است؛ ویژگی‌ای كه برای آن ارزش خیلی زیادی قائل هستیم.
 
 اما آیا می‌دانستید كه نیكی كردن سبب می‌شود كه احساس خوبی در شما به‌وجود آید و حتی با این عمل در حق خودتان خوبی می‌كنید؟ عجیبه نه؟ و با این حال...

جالب است بدانید كه مهربانی به مرور زمان چقدر بار معنایی تحقیرآمیزی به‌خود گرفته است. وقتی می‌گوییم « او آدم مهربانی است»، در واقع می‌توان مترادف‌های چون «هالو»، «ضعیف»، «بدون قاطعیت»  یا حتی «فاقد ذكاوت» و«عاری از حس انتقادی» را برداشت كرد. با این حال نیكی كردن بدون ریا و تظاهر و بدون هیچ چشمداشتی بزرگ‌ترین فضیلت به شمار می‌رود. این فضیلت حتی می‌تواند شما را سالم و سرحال نگهدارد. به همین دلیل تا جایی كه می‌توانید نیكی كنید!

مهربانی همان خوشبختی است
بنا به تحقیقی كه در ژاپن روی 175 نفر انجام شده پرسشنامه‌هایی را در اختیار افراد قرار دادند تا از این طریق به دقت بسنجند تا چه اندازه‌ای نیكی كردن در انگیزه، رفتار و زندگی روزانه آنان نقش دارد. در عین حال‌، از شركت‌كنندگان خواسته شد تا 10 واقعه‌ای كه اخیرا احساس عمیقی در آنان به‌وجود آورده و منبع استرس و یا بر عكس شادی بوده است ‌را توصیف كنند.
در آخر، برداشت شخصی این افراد از خوشبختی به كمك مقیاسی كه در نظر گرفته بودند ارزیابی شد و بنا به آن مقیاس افراد را به دو گروه تقسیم كردند: گروه اول شامل 81نفری می‌شد كه احساس خوشبختی می‌كردند و در گروه دوم 94‌نفر قرار داشتند كه كمتر از گروه اول احساس خوشبختی می‌كردند.
نتیجه به دست آمده حاكی از آن است كه افرادی كه در زندگی روزانه‌شان مهربان‌تر هستند و انگیزه، رفتار و عملكرد روزانه‌شان بر پایه مهربانی و عطوفت است، همان افرادی هستند كه خود را خوشبخت‌تر  از دیگران می‌دانند. این افراد همچنین وقایع شادی آور بیشتری را در زندگی تجربه می‌كنند. از این‌رو نیكی و محبت نه تنها برای اطرافیان خوشایند است بلكه برای خود فرد نیز منبع نشاط است.

داروی ضد‌استرس
مطالعات متعدد در این زمینه حاكی از آن است كه محبت‌ اثرات مثبتی برتولید سروتونین در مغز دارد. سروتونین ناقل شیمیایی است كه احساسات را متعادل كرده و كمبود آن موجب اضطراب، تشویش و افسردگی می‌شود. نقش اكثر داروهای ضد‌استرس آن است كه به‌طور شیمیایی موجب تحریك و تولید سروتونین می‌شوند تا علائم اندوه و دلتنگی را فرونشانند. همانطور كه دكتر وین دیر، روانشناس و مولف كتاب « قدرت نیت» خاطر نشان می‌كند‌: عمل نیك هر چند ساده نه تنها در فرد نیكوكار بلكه در شخص ذی‌نفع نیز، موجب تحریك و تولید سروتونین می‌شود.

نكته جالب‌تر آن است كه همین پدیده در مغز اطرافیان و افرادی كه شاهد عمل نیك هستند نیز روی می‌دهد! نیكی كردن تاثیر مفیدی بر خلق و خوی فرد نیكوكار، شخص ذی‌نفع و حتی فردی كه تنها شاهد این عمل بوده است و خلاصه همه افرادی كه با آن در ارتباط هستند می‌گذارد. به همین دلیل تا جایی كه می‌توانید نیكی كنید!

زمانی كه نیكی می‌كنید در حقیقت در حق خودتان خوبی می‌كنید. محبت و از خودگذشتگی موجب آرامش ذهن و مایه خشنودی است. زمانی كه خود را نسبت به دیگران با محبت، خیرخواه و دست و دلباز نشان می‌دهید، لذت خاصی به شما دست می‌دهد. این در حالی است كه لذت و خوشی موجب كاهش ترشح كورتیزول، یكی از هورمون‌های استرس، می‌شود. از این گذشته، به همین دلیل است كه هانس سلی، متخصص غدد و پیشگام در شرح پدیده استرس، نیكی كردن را سفارش كرده و از آن به «از‌خودگذشتگی خودخواهانه‌» یاد می‌كند. به عبارتی دیگر، برای آنكه احساس خوبی داشته باشید، عمل نیك انجام دهید.

بهترین اعتماد به نفس
از نظر منطقی، چنانچه مهربانی موجب خوشحالی بیشتر انسان شود و از افسردگی و استرس او بكاهد،
همچنین می‌بایست سبب شود تا قضاوت بهتری در مورد خودمان داشته باشیم. برای پی بردن به درستی این موضوع، سونیا لیوبومیرسكی‌، روانشناس دانشگاه استنفورد دانشجویان را به دو گروه تقسیم كرد و از نیمی از آنان خواست تا به‌مدت 10هفته، اعمال نیكی چون احترام گذاشتن به دیگران، كمك كردن در شستن ظرف‌ها و غیره انجام دهند. در آخر هفته مشخص شد افرادی كه به‌طور مرتب اعمال نیك انجام داده بودند در مقایسه با افرادی كه هیچ عمل نیكی از آنان سر نزده بود، خلق و خوی بهتری داشتند و بهترین تصویر را از خود در ذهن داشتند.

مراقب مهربانی‌های كاذب باشید!
یكی از استادان دانشگاه فرنچفورت، طی 2 سال واكنش 4000 نفر از اپراتورهایی را كه در یك مركز تلفن مشغول به كار بودند را مورد مطالعه قرار داد. آن دسته از اپراتورهایی كه مجبور بودند به هر جور مخاطبی با مهربانی پاسخگو باشند، بعد از كار استرس بیشتری داشتند، ضربان قلبشان تا مدت زمان زیادی تند می‌ماند و احتمال افسردگی در آنان بیشتر بود.
از این حكایت می‌توان چنین نتیجه‌گیری كرد كه مهربانی خوب است اما تظاهر به مهربانی برای سلامتی زیان آور است.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:ـhamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
توصیه هایی برای توازن بین كار و زندگی
بیایید خوشحال زندگی کنیم
آیا می‌دانید روح شما هم سرما می‌خورد!!
آموزش مهارتهای زندگی به صورت کاربردی!
فرصت آن چه شما باید خلق کنید نه عقربه ها