بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش كشور، داوطلبان از روز شنبه تا 5 روز فرصت دارند تا به مطالعه رشته‌های مورد علاقه خود بپردازند،

از امروز 900 هزار داوطلب آزمون سراسری سال 88 مجازند تا بر سر تصاحب صندلی بهترین دانشگاه‌ها و رشته‌ها رقابت كنند، به این ترتیب علاوه بر خروج بیش از 400 هزار داوطلب از گردونه رقابت‌ها، روند انتخاب رشته تا یك هفته آینده مسیر زندگی صدها هزار نفر را تغییر خواهد داد.

داوطلبان كنكور امسال می‌توانند برای گرفتن یك كپی از كارنامه خود به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه كنند و با وارد كردن شماره پرونده، شماره داوطلبی و شماره شناسنامه یا كد رهگیری و مشخصات كارت اعتباری ثبت‌نام از اجازه داشتن یا نداشتن برای انتخاب رشته مطلع شوند. همچنین دفترچه راهنمای انتخاب رشته تحصیلی از 10 تا 17 مرداد در باجه مركزی پست شهرستان‌ها و در مناطق پستی شهرهای بزرگ به قیمت 500 تومان توزیع می‌شود.
 
بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش كشور، داوطلبان از روز شنبه تا 5 روز فرصت دارند تا به مطالعه رشته‌های مورد علاقه خود بپردازند، پس از آن تا 17 مرداد باید با مراجعه به سایت، كد رشته‌های مورد علاقه‌شان را در فرم انتخاب رشته وارد كنند.
 
براساس این گزارش، داوطلبان پس از انتخاب رشته یك شماره رمز 15 رقمی به عنوان رسید از سایت سازمان سنجش دریافت می‌كنند و با این رمز، داوطلب تنها یك بار اجازه انتخاب رشته خواهد داشت.
هر چند مانند هر سال با اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری، موجی از تبلیغات موسسات كنكور و آموزشگاه‌های آزاد علمی برای كمك به داوطلبان در انتخاب رشته تحصیلی آغاز می‌‌شود، اما متاسفانه در بسیاری از این مراكز، مشاوران از تغییر و تحولات سالانه روند انتخاب رشته آگاه نیستند و در برخی موارد با دادن وعده‌هایی مانند «قبولی صددرصدی و تضمینی» به گمراهی بیشتر داوطلبان دامن می‌زنند.
 
شاید به همین بهانه امسال هم سازمان‌های آموزش و پرورش در 17 شهر و استان و نیز در تهران با راه‌اندازی پایگاه‌های انتخاب رشته و دریافت 4500 تومان به راهنمایی داوطلبان می‌پردازند.
به گفته محمود حسینی، معاون آموزش سازمان شهر تهران، این پایگاه‌ها در استان‌های كردستان، هرمزگان، خوزستان، كرمان، كرمانشاه، اردبیل، قزوین، زنجان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، لرستان، ایلام، آذربایجان شرقی، همدان، مازندران و مركزی فعال شده‌اند و حدود 165 پایگاه نیز داوطلبان تهرانی را یاری می‌دهند.
 
به هر حال انتخاب رشته چه در پایگاه‌های آموزش و پرورش، چه در جمع خانواده و چه در آموزشگاه‌های آزاد انجام شود، تبعات ویژه‌ای دارد، تا آنجا كه سازمان سنجش هم با توزیع نرم‌افزار سامان رشته از هفته گذشته در كیوسك‌های مطبوعاتی به جمع مشاوران انتخاب رشته پیوسته است.
 
علاقه لازم است، اما كافی نیست
انتخاب رشته تحصیلی از این جهت مهم است كه معمولا ادامه مسیر تحصیل را هموار یا ناهموار می‌كند، حتی یكی از دلایل افت یا پیشرفت تحصیلی دانشجویان، انتخاب رشته تحصیلی است.
كارشناسان تحصیلی این روزها به داوطلبان مجاز توصیه می‌كنند در كنار علاقه، شناخت و توان اقتصادی خانواده خود، امكانات آموزشی دانشگاه‌های انتخابی را مد نظر قرار دهند.
مریم كمالیان، مشاور تربیتی و آموزشی یكی از مدارس غیرانتفاعی كه این روزها فرصت پاسخگویی به هر سوالی را ندارد، به طور خلاصه توجه به آینده شغلی را پس از علاقه در صدر معیارهای گزینش رشته تحصیلی می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر، رشته‌های پرطمطراقی در دانشگاه وجود دارد كه داوطلبان برای ورود به آنها بسیار مشتاقند و رقابت بر سر این رشته‌ها بالاست، اما در زمان پیدا كردن شغل با مشكل روبه‌رو می‌شوند.
 
او به داوطلبان توصیه می‌كند:
در فضای احساسی انتخاب رشته نكنند، بسیاری از والدین به صرف نام یك رشته، فرزندان را ترغیب به تحصیل در رشته‌ای می‌كنند كه یا خودشان مجبورند هزینه سنگینی بدهند یا بازار كار از فرزندشان استقبال نخواهد كرد.
 
خوشبینانه، واقع‌بینانه، قابل قبول
كیوان سالمی، كارشناس و مشاور آموزشی درباره نكات مهمی كه داوطلبان هنگام انتخاب رشته باید در نظر بگیرند، می‌گوید: كارنامه داوطلبان با اعلام 2 رتبه بومی و كشوری ارائه می‌شود كه مبنای انتخاب رشته، رتبه كشوری است. من پیشنهاد می‌كنم حتما وضعیت رشته‌ها و قبولی‌های سال گذشته را مرور كنید و تا آنجا كه امكان دارد از حق انتخاب تمام 100 رشته استفاده كنید. وی به داوطلبان توصیه می‌كند كه رشته‌های انتخابی را به ترتیب به 3 قسمت خوشبینانه حدود 15 تا 20 رشته، واقع‌بینانه با 50 تا 60 رشته و 15 تا 20 رشته هم رشته‌های كف یا قابل قبول باشد كه باید به ترتیب در فرم انتخاب رشته وارد شود.
 
سالمی از داوطلبان می‌خواهد كه دفترچه انتخاب رشته را با دقت بخوانند و درباره رشته‌هایی كه در دانشگاهی غیر از شهرشان است، با پدرشان مشورت كنند، می‌گوید: بارها پیش آمده كه دختران در دانشگاه‌هایی غیر از شهرشان پذیرفته شده‌اند كه پدران مانع شده‌اند، در این صورت، آن داوطلب با مشكلات زیادی روبه‌رو می‌شود. براساس این خبر، داوطلبانی كه در صورت پذیرش در دانشگاهی از ثبت‌نام در آن رشته خودداری كنند، تا 2 سال از شركت در آزمون سراسری محروم می‌شوند.
 
این كارشناس از داوطلبان می‌‌خواهد كه حتی در صورت داشتن رتبه‌های نه‌چندان مطلوب از انتخاب رشته و دانشگاه‌های برتر منصرف نشوند، چون در بسیاری موارد امكان پذیرش در این دانشگاه‌ها هم وجود دارد. برخی كارشناسان هم در بیان دیدگاه خود می‌گویند، در انتخاب رشته فقط به كامپیوتر اعتماد نكنید، چرا كه برخی رشته‌های جدید در برنامه‌های رایانه‌ای وجود ندارد و داوطلبانی كه از این رشته‌‌ها اطلاع پیدا ‌می‌كنند، حتی با رتبه‌های بالاتر و برتر وارد این رشته‌ها می‌شوند.
 
پایگاه خبری تبیان با اعلام چند توصیه به عنوان كلید طلایی در انتخاب رشته، به نكات كاربردی جدیدی در انتخاب رشته اشاره كرده است. قبل از انتخاب رشته با خانواده و مشاوران آگاه مشورت كنید. در انتخاب رشته با توجه به استعداد، توانایی، علاقه و شناخت خود، خودتان تصمیم بگیرید، زیرا ممكن است تغییر یا انتقال رشته برای شما مقدور نباشد.
 
قبل از انتخاب رشته درباره موقعیت جغرافیایی و علمی دانشگاه و رشته مورد نظر خود مطالعه كنید.
طوری انتخاب رشته كنید كه رشته اول بر دوم، دوم بر سوم، سوم بر چهارم و ... برتری داشته باشد.
در صورتی كه مجاز به انتخاب رشته در هریك از رشته‌های دانشگاه پیام نور یا غیرانتفاعی هستید، رشته‌های این دانشگاه‌ها را نیز انتخاب كنید.
رشته‌های شبانه یا پیام نور شهر خود یا شهرهای نزدیك را انتخاب كنید. پذیرش در برخی رشته‌ها مانند نیمه متمركز، انصراف از تحصیل ندارد، بنابراین در انتخاب آنها دقت كنید. و بالاخره این كه با توجه به سهمیه استان و شهر خود انتخاب رشته كنید، چون تقریبا 80 درصد سهمیه اختصاص یافته به این مناطق از آن شماست.
 
شهرستانی‌ها؛ پیروز كنكور 88
داوطلبان شهرستانی در كارزار كنكور 88 پیروز میدان شدند.
در گروه علوم ریاضی و فنی به ترتیب معین فلاحتگر از شهرستان بهشهر، مسعود بهدادی‌نسب از شیراز و وهاب زارعی از مشهد بهترین رتبه‌های كشوری را به دست آوردند. در گروه علوم تجربی رستگار رحمانی تنها از جوانرود نفر اول، سیدمیلاد حسینی الهاشمی از شیراز نفر دوم و لیلا شجاعی از تهران نفر سوم شدند.
در گروه آزمایشی علوم انسانی 3 نفر اول از میان داوطلبان دختر بودند. نرگس مباركی از گرمسار، طیبه دیبایی از قم و آذر محمودی از تهران نفرات برتر شناخته شدند. در گروه هنر نیز داوطلبان دختر از پسر پیشی گرفتند و به ترتیب، شیما پورمحمدی از تهران، ارمغان تقوایی از اراك و نیلوفر براری از تهران صاحب رتبه‌های اول تا سوم شدند و بالاخره در آزمون گروه زبان‌های خارجی، رستگار رحمانی تنها نفر اول علوم تجربی از جوانرود رتبه اول این گروه را هم كسب كرد، محمدسعید هاشمی از اصفهان نیز دوم و نازیلا اكبریان‌راد از یزد سوم شدند.
كتایون مصری
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
توصیه هایی برای توازن بین كار و زندگی
بیایید خوشحال زندگی کنیم
آیا می دانید روح شما هم سرما می خورد!!
آشنايى با چهار اثر اسكاول شين نویسنده موفق آمریکایی !!
جدیت زیاد می‌تواند منجر به تخریب موفقیت شود!