احمد خاتمی: نسخه مقاومت در ایران جواب داده
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: نسخه مقاومت در جهان اسلام و ایران اسلامی تاکنون جواب داده و از این پس جواب خواهد داد و نسخه های سازشها و مذاکره ها معمولاً بی‌جواب و ناکام مانده است

احمد خاتمی: نسخه های سازشها و مذاکره ها معمولاً بی‌جواب و ناکام مانده است

سخنان خطبه گونه سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران منتشر شد. متن این سخنان به شرح ذیل است:

اَعوذُ باللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم‏

الْحَمدُ لِلَّه وَ الصَّلَوةُ وَ السَّلامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ نَبِیِّنا مُحَمَّد وَ عَلَى آلِهِ آلِ الله وَ اللَّعنُ عَلَى أَعدَائِهِم أَعدَاءِ الله إِلَی یُومِ لِقَاءِ الله

حدود یک سال است که به جای خطبه های حضوری با خطبه‌های رسانه‌ای در خدمت شما خوبان هستیم و همانند خطبه‌های حضوری مباحث را در دو بخش، محضر شما تقدیم می کنیم. یکی بخش معارفی و یکی هم بخش مناسبت ها، تحلیل ها و تذکرها

در بخش اول، در هفته‌ای که گذشت، شهادت حضرت امام کاظم علیه السلام را داشتیم و دیروز روز مبعث خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله و سلّم، که عید بزرگ بشریت بود. امام صادق علیه السلام در دعایی که سفارش فرمودند در روز مبعث بخوانید، مطالب بلندی فرمودند، از جمله این فراز «وَ قَدْ عَلِمتُ أنَّ أفضَلَ زادِ الرّاحِلِ إلَیکَ عَزمُ إرادَةٍ یَختَارُکَ‏ بِهَا»، در این فراز امام صادق علیه السلام چند نکته مهم و کلیدی را فرمودند. نکته اول آن است که همه انسان‌ها در حرکتند، بعضی‌ها حرکت به سوی دنیا «راحلِ‌ إلی الدنیا» و بعضی‌ها «راحلِ‌ إلی الله تبارک و تعالی» هستند «إِنَّا هَدَیناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً»

نکته دوم آن است که سلوک الی الله، کوچ به خداوند، نیاز به توشه دارد. امام صادق علیه السلام می فرماید که توشه این راه، اراده قوی «عَزمُ إرادَةٍ»، اضافه صفت به موصوف هست «جُردُ خَطِیفةٍ»، اراده قوی لازم است که انسان تصمیم به بندگی بگیرد.

نکته سومی که در این عرصه هست این است که اراده قوی نیاز به زیرساخت دارد. زیرساخت اراده قوی، بصیرت و انتخاب راه درست است. مولا علی علیه السلام فرمود «لا تَعزِم عَلى ما لَم تَستَبِنِ الرُّشدَ فیهِ» تصمیم نگیر در مورد چیزی که درستی اش را نمیدانی. مسئله، مسئله مهمی هست. چه بسا آدم بیراهه انتخاب کند و در بیراهه عزم و اراده اش به خرج بده و سرمایه‌ عمرش را تباه کند. همان کاری که منحرفان، منافقان از آغاز انقلاب تاکنون داشتند، بیراهه رفتند و می‌روند و همچنان در این بیراهه شان اصرار دارند.

نکته چهارم آن است که این اراده قوی که سرمایه این مسیر هست، باید همراه با تدبیر باشد. همراه با برنامه ریزی باشد. فلّه ای عمل نکنند که به جایی نمی رسند. مولا علی علیه السلام فرمود «اصلُ العَزمِ الحَزم». اصل و ریشه اراده قوی، تدبیر است، برنامه‌ریزی است، «و ثَمَرَتُهُ الظَّفَرِ» ثمره اراده قوی هم، پیروزی و موفقیت هست.

نکته پنجم آن است که مولا علی علیه السلام در خطبه ۲۴۱ نهج ‌البلاغه تذکر به یک نکته بسیار کلیدی فرمودند که « لا تَجتَمِعُ عَزیمَةٌ و وَلیمَةٌ » ولیمه به معنای خوش گذرانی است. خوشگذرانی با اراده استوار و اراده قوی سازگار نیست چه در عرصه دنیایی چه در عرصه معنوی. در عرصه دنیایی شما تا الان کجا دیدید یک آدم عیاش، یک آدم هوس باز، در عرصه های المپیادهای علمی دنیا به موفقیت رسیده باشد، نرسیده، در عرصه معنوی هم قطعاً همین است. اگر انسان هرچه خواست بخورد، هر چه خواست ببیند، هرچه خواست بنوشد، هر چه خواست بگوید، به جایی نمی رسد باید در چارچوبه عمل کرد.

و نکته ششم در این عرصه این است که این اراده استوار، هم در عرصه فردی هست، هم در عرصه سیاسی، اجتماعی. در عرصه فردی در این دعای بلند این جمله را داشتیم که امام صادق علیه السلام فرمود «أنَّ أفضَلَ زادِ الرّاحِلِ إلَیکَ عَزمُ إرادَةٍ یَختَارُکَ‏ بِهَا» بهترین توشه این راه این است که انسان تصمیم بندگی بگیرد این توشه فراهم می شود و انسان را به مقصد می رساند. انشاءالله.

سال در حال تمام شدن است؛ انگار دیروز بود که گفتند آغاز سال ۱۳۹۹ و به زودی خواهند گفت آغاز سال ۱۴۰۰، تصمیم بگیریم با خدا آشتی کنیم، آشتی که سعادت دنیا و آخرتمان در اوست، احسن الحال این است. «حَوِّل حالَنا إلی أحسَنِ الحال» به فضل خدا این اراده استوار را در بخش دیگر سخن محضر شما خوبان تقدیم می کنم.

و اما مناسبت ها، مناسبت عمده‌ای که در پیش داریم، مناسبت ماه شعبان هست. ماه بسیار بزرگ با سه ویژگی؛ ویژگی اول تحفه ارزشمند مناجات شعبانیه، برای این ماه تدارک دیده شده، گرچه به تعبیر مرحوم حاج شیخ عباس قمی این مناجات از مناجات های جلیل القدر ائمه است و بر مضامین عالیه مشتمل است و در هر وقت که حضور قلبی باشد، خواندن آن مناسب است.

نکته دوم این است که تنها ماهی از ۱۲ ماه قمری که مناسبت عزا در آن نیست، ماه شعبان است. اعیاد شعبانیه در این ماه است. سوم شعبان، روز ولادت سالار شهیدان ابی عبدالله الحسین علیه السلام که روز پاسدار نام گرفته، چهارم شعبان، روز ولادت قمر منیر بنی هاشم حضرت اباالفضل العباس که روز جانباز لقب گرفته، پنجم شعبان روز ولادت امام سجاد علیه السلام زین‌العابدین، ۱۱ شعبان ولادت حضرت علی اکبر و ۱۵ شعبان هم روز ولادت جان جانان امید انبیاء، امید اوصیاء، امید امامان، حضرت بقیه الله الاعظم (أرواحنا لتراب مقدمه الفداء)

روزی که بشر عصاره شر گردد

دین و هدف و شرافتش زر گردد

از بهر نجات خلق آید مهدی(عج)

از یمن وجود او، ورق برگردد

انشاءالله این مناسبت های اعیاد را هم بزرگ بداریم همانند بزرگداشت مناسبت های عزای اهل البیت که «شِیعَتُنا خُلِقُوا مِن فاضِلِ طِینَتِنا» شیعه یعنی این «یَحزَنُونَ لِحُزنِنا و یَفرَحُونَ لِفَرَحِنا» در غم و مصیبت ما اندوهگین و در شادی ما شادند.

و نکته سوم این که مدخل ورودی ماه مبارک رمضان از ماه شعبان می گذرد. آن‌ها که می‌خواهند و می‌خواستند ماه رمضان باصفایی داشته باشند، از ماه رجب شروع کردند، ماه شعبان ادامه می دهند تا بتوانند روزه های مستحبی می‌گیرند، انشاءالله ورود در شهرُاللهِ الاکبر خواهند داشت.

یک تعبیر بسیار زیبایی مقام معظم رهبری در رابطه با ماه شعبان فرمودند؛ ماه شعبان از نعمتهای خداوند است که باید قدر آن دانسته شود. لحظه به لحظه این ماه همچون اکسیری است که می‌تواند روح و جان انسان‌ها را پالایش نموده و به مقام ذات ربوبی حق نزدیک گرداند. (این از مناسبت)

اما در رابطه با تحلیل ها، من دو تحلیل یا سه تحلیل و دو تذکر به طور مختصر محضر شما عرض می‌کنم. تحلیل اول در رابطه با فرمایشات روز مبعث مقام معظم رهبری که همچون همیشه بسیار پرمحتوا و الهام ‌بخش بود. یک بخش در رابطه با بعثت، تحلیل جامعی داشتند، اهداف بعثت، دشمنان بعثت ها، راه پیشرفت بعثت، نکته دوم راه پاسداری از بعثت و آرمان‌های بلند بعثت که تأکید بر عنصر بصیرت و عنصر مقاومت داشتند و نکته سوم توطئه‌ های دشمنان و این که دو توطئه در حال حاضر در جریان است، یکی توطئه گسستن زنجیره تواصی به حق و صبر و یکی هم همچون گذشته دروغ ها و تحریف هایی که دشمنان انقلاب دارند.

خُب، مطالب زیاد است من فقط روی یک مطلب ایشان تکیه می کنم و این واژه تواصی و زنجیره تواصی است. تواصی به معنای سفارش به یکدیگر است در قرآن کریم پنج بار واژه تواصی به کار رفته است یک بار آن تواصی باطل است که دشمنان با هم دارند «أَتَوَاصَوا بِهِ بَل هُم قَومٌ طاغُونَ» (سوره ذاریات، آیه ۵۳) و چهار تواصی به حق داریم که مقام معظم رهبری از آن تعبیر به زنجیره تواصی کردند. یکی تواصی به حق، سوره عصر، آیه ۳ «وَتَواصَوا بِالحَقِّ» . دوم، تواصی به مهرورزی « وَ تَواصَوا بِالمَرحَمَةِ » (سوره بلد، آیه ۱۷) و سوم که دوبار در قرآن آمده، تواصی به صبر و مقاومت است «وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ».

سه تواصی که از ضروریات جامعه امروز ماست، یکی تواصی به حق است، حق مدار بودن نه جناح مدار و حزب و باند مدار، فقط ببینیم حقیقت چیست. این همان است که در روایات از آن به انصاف یاد شده، دوم سفارش به مهرورزی است که یک ضرورت است و بحمدالله شما ملت بزرگ در این عرصه، سربلند بر آمدید، کمکهای مؤمنانه شما مایه افتخار شد، در حالیکه در آمریکا و اروپا صف ‌های کیلومتری برای گرفتن یک وعده غذایی بود، شما آبرومندانه سراغ نیازمندان رفتید و سوم تواصی به صبر است و مقاومت، خسته نشدن،

آنکه در راه طلب خسته نگردد هرگز
پایه پر آبله بادیه پیمای من است

الحمدلله نسخه مقاومت در جهان اسلام و ایران اسلامی تاکنون جواب داده و از این پس جواب خواهد داد و نسخه های سازشها و مذاکره ها معمولاً بی‌جواب و ناکام مانده است «وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لایَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئاً» صبوری پیشه کنید، توطئه ‌های دشمنان به خودشان بر خواهد گشت. آنچه در این عرصه مهم است، این که دنیا بداند راهبرد نظام اسلامی در برابر توطئه‌های دشمنان، مقاومت و ایستادگی بر خط حق خود است، مطلقا در عرصه موشکی مذاکره‌ای دیگر صورت نخواهد گرفت، آنچنان که در آغاز هم صورت نگرفته، این یک صداست در سراسر ایران، فریاد مقام معظم رهبری این است، فریاد مسئولان این است. دلیلش هم این است آن که خواب اینها را پرانده همین قدرت موشکی است و این قدرت موشکی به شدت بازدارنده هست « وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» این قدرت موشکی ما مصداق «تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» است.

مناسبت دوم، ۲۲ اسفند سالروز فرمان امام مبنی بر تشکیل بنیاد شهید و روز بزرگداشت شهداست، در همین جا یاد کنم از شهدای نماز جمعه تهران 24 اسفند 14شهید ۸۸ مجروح؛ ما مدیون فرهنگ شهادتیم این فرهنگ را باید زنده نگه داریم، بنیاد شهید در خط مقدم پاسداری از این فرهنگ هست، با خدمات ارزشمندی که عرضه می کند، خدمت در بنیاد شهید، خدمت بسیار بزرگی است آنچنان که شهیدان بالاترین خدمت ها را کردند. یاد شهیدان، یادواره شهیدان، اینها پاداش و اجرش از خود شهادت کمتر نیست.

در فضای انتخاباتی هستیم، در خطبه گذشته عرض کردم چهار نکته که انتخابات جشن سیاسی است، حضور حداکثری آرمان ماست، سفارش به رفتار قانون مدارانه داشتم و سفارش به نفی توهین و اهانت به یکدیگر.

نکته‌ی بعدی الان می خواهم عرض کنم، کاندیداها توجه داشته باشند در چهارچوب این نظام کاندیدا شده اند، در تبلیغات انتخاباتی شان حق ندارند نظام را زیر سؤال ببرند. این ناسپاسی است، این در حقیقت به تاراج دادن حق مردم است، این نکته به عنوان یک تذکر است و یک نهی از منکری که متأسفانه در برخی از ادوار ما شاهد چنین چیزی بودیم که برخی ساختارشکنی می کردند، از تریبون نظام و انتخابات علیه نظام استفاده می‌کردند.

نکته بعدی که به‌ عنوان تذکر دارم، به تبعیت از مقام معظم رهبری صمیمانه تشکر می کنیم از کادر درمان که این یک سال زحمات فراوانی کشیدند، سلام و درود خداوند را نثار روح بلند شهیدان سلامت داریم و آرزوی توفیق خدمت بیشتر برای عزیزانی که در این عرصه خدمتگزارند.

و بالاخره آخرین سخن، نوروز کم کم از راه می رسد، امیدواریم سالی سرشار از موفقیت برای تک تک شما مردم و نظام اسلامی داشته باشیم. افتخار می کنیم نوروز ما با یاد خدا شروع می شود «یَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ» و این تمایز است بین نوروزی که ما و نوروزی که دشمنان ایران اسلامی می‌گیرند. نوروز ما با یاد خدا با طراوت می شود، روزِ نو می شود و آنها که با خدا قهرند و از نوروز می‌خواهند سوء استفاده کنند، نوروزشان روزِ نو نیست چون روز غفلت از خداست. «یَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ وَ الأَبصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الحَولِ وَ الأَحوَالِ حَوِّل حَالَنَا إِلَی أَحسَنِ الحَالِ» مجدداً پیشاپیش تبریک عرض می کنم فرا رسیدن نوروز را و انشاء الله از خداوند می‌خواهیم هر روز ما با بندگی خدا عید باشد.

وَالسَّلامُ عَلَیکُم وَ رحَمَةُ ٱللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com