ماجرای جنجال آکادمی مهدی مهدوی کیا چه بود
آکادمی مهدی مهدوی کیا از روزهای گذشته به سوژه اصلی رسانه های ورزشی ایران تبدیل شده است

ترکش های ماجرای صغر سنی به مهدی مهدوی کیا

پس از شکایت‌هایی که درباره حضور یک بازیکن 21 ساله در تیم های نوجوانان و جوانان آکادمی کیا مطرح شده بود در نهایت کمیته انضباطی هیات فدراسیون فوتبال استان تهران با بررسی اسناد و مدارک رای به محکومیت آکادمی کیا داد و اعلام کرد تعدادی از بازی های این تیم 3 بر صفر به سود حریفان شود. بر همین اساس قهرمانی آکادمی کیا از این تیم گرفته شده و تیم نوجوانان استقلال قهرمان لیگ تهران شد. این اتفاق بازتاب گسترده ای در رسانه ها و مخصوصا شبکه های اجتماعی داشت و البته به وجهه مهدی مهدوی کیا خدشه وارد کرد. به خصوص که او نایب رییس اول علی کریمی در انتخابات اخیر فدراسیون فوتبال بود و شعار آنها پاکسازی فوتبال بود اما در نهایت این حکم درباره آکادمی کیا، آن ادعاها را هم زیر سوال برد.


فوتبال پایه ایران، اسیر صغرسنی

مساله ای که همواره در فوتبال پایه ایران و به خصوص تهران به چشم می‌خورد استفاده از بازیکنان صغر سن در رده های سنی است. موضوعی که بعضا در تیم های ملی هم مشاهده شده بود. تیم ملی فوتبال جوانان ایران در سال 2001 با سرمربیگری حمید درخشان هم بازیکنان صغر سنی داشت که در نهایت فدراسیون فوتبال ایران که به دلیل استفاده از بازیکن صغر سن نقره داغ شد.

  آنچه که می توان به عنوان دلیل روی آوردن باشگاه ها و بعضا تیم‌های ملی به استفاده از بازیکنان صغر سن یاد کرد، توجه بیش از حد مدیران و مربیان حاضر در فوتبال پایه به نتیجه گیری و رسیدن به عناوین قهرمانی چه در رده ملی و چه در رده باشگاهی به هر نحو ممکن است. در حال حاضر در اکثر نقاط دنیا برای تشخیص سن بازیکن و جلوگیری از مساله صغر سن از دستگاه سنجش تراکم استخوان و اشعه ایکس استفاده می کنند تا با استفاده از این تکنولوژی از حضور بازیکن صغر سن جلوگیری به عمل آید. در حالی که این موضوع سالهاست در فوتبال پایه کشور وجود دارد و شاهد هستیم بسیاری با شناسنامه المثنی یا بعضا دویا چند شناسنامه ای در مسابقات شرکت می کنند و از بین خیل زیادی از بازیکنان، چند تایی به زور شناسایی می شوند. در واقع تنها راه تشخیص صغر سنی استفاده از دستگاه سنجش تراکم استخوان است.

ترکش های صغرسنی به مهدوی کیا

آنچه باعث شده موضوع آکادمی کیا با حساسیت بیشتری دنبال شود و رسانه ها نگاه ویژه ای به این مساله داشته باشند حضور مهدی مهدوی کیا کاپیتان سابق تیم ملی و پرسپولیس و مدیر این آکادمی است که نام او باعث شده تا این مجموعه به یک برند تبدیل شود. در هر حال زمانی که پای باشگاه های استقلال، پرسپولیس و یا نام بازیکنان مشهوری مثل مهدوی کیا در روی تیم های پایه باشد باعث خواهد شد تا خود به خود نگاهها به سمت این تیم ها برود و رسانه ها و جامعه حساسیت بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

داستان آکادمی کیا هم از این قرار است که تیم آکادمی کیا بازیکنی به نام محمدصدرا طاهر اسماعیل را در تیم های نوجوانان و جوانان در اختیار داشت که به دلیل شرایط فیزیکی  که دارد مورد اعتراض تیم های رقیب قرار گرفته که پس از بررسی های لازم از سوی کمیته انضیاطی هیات فوتبال استان تهران اعلام شد که این بازیکن صغر سن دارد و در اصل او 22 سال سن دارد. موضوع شکایت علیه آکادمی کیا بعد از این آغاز می شود که تیم های رقیب به فیزیک بدنی و عدم همخوانی با سن این بازیکن مشکوک شده و در شکایتی که به هیات فوتبال تهران ارائه داده اند روی این موضوع تاکید می کنند که شکل ظاهری و فیزیک بدنی این بازیکن با یک نوجوان و حتی جوان تطابق ندارد. حتی گفته می شود پیش از این که هیات فوتبال تهران به این موضوع ورود کند هشدارهای لازم به مهدی مهدوی کیا و برادرش هادی مهدوی کیا بابت این بازیکن داده شده بود اما آنها به هشدارها توجه نکردند و حالا ترکش های این ماجرا به سمت مهدی مهدوی کیا نشانه رفته شده است.

مهدوی کیا با خبر بوده یا بی خبر؟

یکی از ماجراهایی که باید به آن توجه شود این است که فوتبال پایه و لیگ های فوتبال پایه در فوتبال جهان بیشتر جنبه فان، سرگرمی و توسعه این رشته ورزشی بین نونهالان و نوجوانان است و حتی تیم های پایه در مسابقاتی هم که شرکت می کند حتی در سطح بین المللی جوایز چشمگیری دریافت نمی کنند که بخواهند به این دلیل از بازیکن صغرسن استفاده کنند. هر چند در سالهای گذشته و به دلیل نگاه ویژه رسانه ها و شبکه های اجتماعی به فوتبال پایه و تیم های ملی پایه و تیم های پایه استقلال و پرسپولیس، رقابتهای نوجوانان و جوانان هم اهمیت ویژه ای یافته اند.

در هر حال سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا مهدی مهدوی کیا، از این ماجرا با خبر بوده یا نه؟ سوال مهم این است که فقط  و فقط خود مهدوی کیا می تواند به آن پاسخ دهد. اگر به خاطر داشته باشید مهدوی کیا پیش ازصدور حکم و در حالیکه هجمه ها بالا گرفته بود، در هفته دوم تعطیلات نوروز در یک لایو اینترنتی با سردبیر یکی رسانه های ورزشی در واکنش به اتهاماتی که علیه آکادمی او در رسانه ها منتشر شده بود همه موارد را به شکل عجیبی تکذیب کرد و حتی در پایان صحبتهایش برخورد عجیبی داشت و با گریه کردن در این لایو، سعی داشت تا نشان دهد که اتهامات واهی هستند که حتی این واکنش باعث تعجب همه شد.

دفاع عجیب مهدوی کیا از این ماجرا در حالیکه مدتهاست ایران نیست و حتی برای انتخابات فدراسیون فوتبال به تهران نیامد و به نظر می رسد درباره این ماجرا نتوانسته به درستی تحقیق کند.

او می توانست به جای گریه کردن و یا حتی دفاع از بازیکن مشکوک، بگوید که تحقیق می کند و اگر تخلفی هم شده با آن برخورد خواهد کرد. این می توانست برای مهدوی کیا بهتر باشد. در حال حاضر و پس از اینکه  روز گذشته این خبر منتشر شد موج عجیبی در جامعه فوتبال به راه افتاده است و حتی خود مهدوی کیا در آن لایو خبر داد که برخی از داخل کشور ماجرای بازیکن صغر سنی در تیم آکادمی کیا را به اطلاع مسئولان برگزاری تورنمنت های خارجی که آکادمی کیا در آن حضور داشته و قهرمانی آورده اطلاع داده اند و خواستار این شده اند تا تیم آکادمی کیا جوایز و کاپ های قهرمانی مسابقاتی که این بازیکن در آن حضور داشته را پس بدهد و البته برگزارکنندگان دیگر آکادمی کیا به این مسابقات دعوت نکنند و این در حالی بود که آن زمان، هنوز چیزی درباره صغرسنی تیم کیا ثابت نشده بود.

این خبر حتی ماجراهای انتخابات فدراسیون فوتبال را هم تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری گفته اند مهدوی کیا که نایب رییس اول علی کریمی بوده و هر دو در صحبت های انتخاباتی شان به فوتبال پاک اعتقاد داشته اند ، چرا باید تخلف بزرگی به نام صغرسنی در آکادمی کیا بیفتد؟



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: footballi.net