بارسلونا بلیت برلین را قطعی می‌کند؟
بارسلونا برای نهایی شدن صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا بار دیگر برابر مونیخی‌ها و گواردیولا قرار می‌گیرند.

بایرن مونیخ و بارسلونا سه‌شنبه شب در دیدار برگشت خود در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در مونیخ برابر هم به میدان می‌روند. بارسلونا هنوز نتوانسته در آلمان بایرن را شکست بدهد. آن‌ها با اندوخته مناسب 3 بر صفر راهی این شهر می‌شوند تا بتوانند صعودشان را به دیدار نهایی قطعی کنند.

* بایرن تا قبل از دقیقه 77 بازی با بارسلونا در دیدار رفت توانسته بود دروازه خود را بسته نگه دارد ولی دو گل سریع از "لیونل مسی" استقامت آن‌ها را درهم شکست و در ادامه نیز گل "نیمار" در وقت‌های تلف شده کار را برای تیم آلمانی تقریبا تمام کرد.

* بارسلونا به دنبال اولین پیروزی خود در مونیخ است. تمام 5 دیدار خانگی بایرن برابر بارسلونا با پیروزی تیم آلمانی به پایان رسیده است.

* دیدار نهایی این رقابت‌ها در ورزشگاه برلین برگزار می‌شود و بایرنی‌ها نمی‌خواهند این فرصت مناسب را از دست بدهند. البته آن‌ها یک بار در آلمان و در ورزشگاه خانگی خودشان در فینال لیگ قهرمانان برابر چلسی شکست خوردند. بایرن مونیخ حق دریافت گل ندارد چرا که در این صورت باید 5 بار دروازه آبی‌اناری‌ها را باز کند که کار بسیار مشکلی است.

* دیدارهای قبلی

دو تیم در سال 2013 برار هم به میدان رفتند که بایرن مونیخ موفق شد در دیدار رفت با 4 گل بارسلونا را درهم بشکند و با برتری 3 بر صفر در بازی برگشت در مجموع شکست سنگینی را به تیم کاتالانی تحمیل کند و در مجموع دو دیدار با برتری 7 بر صفر مقتدرانه راهی فینال شود.

دو تیم در سال 1996 در جام یوفا سابق برابر هم به میدان رفتند که بایرن در مجموع دو دیدار توانست 4 بر 3 بارسا را شکست دهد و در آن سال قهرمان این رقابت‌ها نیز شود. دیدار دو تیم در آلمان با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید و در اسپانیا تیم "اتوری هاگل" با نتیجه 2 بر یک بارسلونا را شکست دهد.

دو تیم در سال 2009 نیز برابر هم به میدان رفتند. در آن بازی "پپ گواردیولا" سرمربی بارسلونا بود و در هر دو دیدار این تیم اسپانیایی بود که توانست موفق ظاهر شود. دیدار رفت را بارسلونا با درخشش مسی 4 بر صفر در اسپانیا به سود خود به پایان رساند و در بازی برگشت نیز دو تیم به تساوی یک بر یک رسیدند.

در سال 1998 "لوئیز انریکه" عضو تیم بارسلونا بود. آن‌ها در مونیخ برابر بایرن مونیخ یک بر صفر شکست خوردند ولی در ورزشگاه نیوکمپ توانستند جبران کنند و با نتیجه 2 بر یک بایرن را شکست دهند.

بایرن مونیخ

قهرمان 5 دوره لیگ قهرمانان اروپا به دنبال حضور در یازدهمین فینال خود در این رقابت‌هاست. آن‌ها فصل گذشته با نتیجه 5 بر صفر مغلوب رئال مادرید و در این مرحله حذف شدند. ممکن است که سرنوشت امسال بار دیگر برای آن‌ها تکرار شود. بایرن مونیخ برابر تیم‌های اسپانیایی به 9 پیروزی و 7 شکست رسیده است.

باواریایی‌ها این فصل تمام بازی‌های خانگی خود را در لیگ قهرمانان اروپا با پیروزی پشت سر گذاشتند. خط حمله آن‌ها با حضور "ریبری" و "روبن" که برابر بارسلونا غایب بودند بسیار بی‌رحم بوده است. آن‌ها در مونیخ توانستند 6 بر یک پورتو را شکست دهند و 7 بر صفر شاختار را در هم بکوبند. البته مصدومیت "ریبری" و همچنین "روبرت لواندوفسکی" بدجوری دست "گواردیولا" در پوست گردو گذاشت.

بایرن مونیخ 10 بار شکست در بازی رفت لیگ قهرمانان اروپا را با پیروزی جبران کرده است و توانسته به سلامت راهی مرحله بعد شود. آخرین بار پورتو بود که این اتفاق را برای بایرن رقم زد یعنی در بازی رفت در پرتغال این تیم پورتو بود که توانست 3 بر یک به پیروزی برسد ولی در بازی برگشت بایرن بود که قاطعانه به پیروزی رسید و راهی مرحله بعد شد.

بارسلونا

قهرمان چهار دوره لیگ قهرمانان اروپا به دنبال حضور در دهمین فینال خود در این رقابت‌هاست. بارسلونا هر چهار بازی خارج از خانه خود در این فصل لیگ قهرمانان اروپا به پیروزی رسیده است. بارسا برابر تیم‌های آلمانی در دیدارهای خارج از خانه 9 برد، 10 تساوی و 6 باخت کسب کرده است. آن‌ها هیچ وقت بایرن را در آلمان نبرده‌اند.

مسی در شکست 3 بر یک بارسلونا برابر بایرن مونیخ و همین طور دیدار برابر بایرلورکوزن توانست در آلمان گلزنی کند. رکورد بهترین گل فوق ستاره آرژانتینی اتفاقا برابر یک تیم آلمانی بوده است. او در دیدار برابر بایرلورکوزن توانست به تنهایی 5 گل در یک بازی به ثمر برساند.

بارسلونا 37 بازی از 39 دیدار قبلی خود در لیگ قهرمانان اروپا را با پیروزی پشت سر گذاشته است. بزرگ‌ترین پیروزی خانگی بارسا برتری 5 بر یک برابر شاختار دونتسک بود که در دیدار برگشت نیز با برد یک بر صفر کاتالانی‌ها همراه شد.

بارسلونا از 18 تقابل با تیم‌های آلمانی عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته و 13 بار در مجموع دیدارهای رفت و برگشت توانسته به مرحله بعد صعود کند. آن‌ها هفتمین نیمه نهایی خود را در 8 سال گذشته سپری می‌کنند که نشان از عملکرد خوب آن‌ها در این دهه می‌دهد.

مربی و بازیکنان

* "پپ گواردیولا" سرمربی بایرن مونیخ که این روزها شرایط خوبی ندارد و برای اولین بار در دوران مربیگری خود سه شکست پیاپی تجربه کرده است، 14 قهرمانی ریز و درشت با بارسلونا کسب کرد که مهم‌ترین آن‌ها دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال‌های 2009 و 2011 بود. او یک سوپرکاپ اروپا، جام جهانی باشگاه‌ها، سه لیگای پی‌درپی، دو جام حذفی اسپانیا و سه سوپرجام اسپانیا را به همراه اسپانیا کسب کرد.

* "گواردیولا" به عنوان بازیکن بارسا به شش قهرمانی در لیگ اسپانیا رسید و یکی از اعضای این تیم در جام باشگاه‌های اروپا 1992 بود. او 263 بازی برای بارسلونا انجام داد و هم‌تیمی "لوئیز انریکه" نیز بود.

* "لوئیز انریکه" در پیروزی 2 بر صفر بارسا برابر دورتموند در سال 1997 یکی از گل‌های تیمش را به ثمر رساند.

* "تیاگو آلکانترا" که برادر "رافینیا" مدافع بارسلوناست سابقه بازی برای تیم رقیب را دارد. او 68 بار پیراهن بارسلونا را پوشید و در سال 2002 از آکادمی لاماسیا به تیم اصلی راه پیدا کرد.

* "ماریو گوتسه" در فینال جام جهانی توانست برابر "مسی" گل قهرمانی آلمان‌ها را به ثمر برساند. البته "خاویر ماسکرانو" نیز در آن بازی در خط دفاع آژرانتین حضور داشت.

* "مارک آندره ترشتگن" زمانی که در گلادباخ بازی می‌کرد 7 بار مقابل بایرن مونیخ به میدان رفت و تنها یک کلین‌شیت از خود به جای گذاشت.

* "ایوان راکیتیچ" هافبک سابق شالکه با "مانوئل نویر" و "رافینیا" هم‌تیمی بود.

* "ژابی آلونسو" زمانی که در رئال مادرید بازی می‌کرد 20 بار برابر بارسلونا قرار گرفت که 9 بازی را باخت، 5 بازی را برد و 6 بازی را همراه تیمش با نتیجه تساوی از زمین خارج شد.

* "خاوی مارتینز" زمانی که در اتلتیک بیلبائو بازی می‌کرد 15 بار برابر بارسلونا قرار گرفت ولی هیچ بار به پیروزی نرسید.

حقایق بازی

بایرن مونیخ قهرمانی خودش را در بوندسلیگا قطعی کرده است که سومین قهرمانی پیاپی آن‌ها در این رقابت‌ها محسوب می‌شود. آن‌ها از زمانی که قهرمانی‌شان در بوندسلیگا قطعی شد، یک امتیاز هم کسب نکردند و آخرین بار برابر آوسبورگ در خانه شکست خوردند. در آن دیدار "آلونسو"، "بن عطیه"، "رافینیا" و "نویر" همه روی نیمکت قرار داشتند.

بایرن مونیخ 361 دقیقه است که نتوانسته دروازه حریفان خود را باز کند. این در 17 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. آن‌ها همچنین 4 بازی پیاپی است که طعم پیروزی را نچشیده‌اند و اگر در بازی برگشت برابر بارسلونا پیروز نشوند به ضعیف‌ترین آمار خود در 17 سال اخیر می‌رسند.

آرین روبن به دلیل مصدومیت کل فصل را از دست داده است و در بازی برگشت نیز غایب خواهد بود ولی لواندوفسکی همچنان با همان ماسک محافظ خود می‌تواند برابر بارسلونا به میدان برود.

ریبری و آلاگا و باداشتوبر نیز دیگر غایبان بایرن در این دیدار هستند.

"مسی" در دیدار رفت بارسلونا و بایرن مونیخ یکصدمین بازی خود را در لیگ قهرمانان اروپا انجام داد. او در این تعداد بازی توانست 77 گل برای تیمش به ثمر برساند و بالاتر از "رونالدو" برترین گلزن تاریخ این رقابت‌ها باشد. اگر "ژاوی" در دیدار برگشت بتواند به میدان برود به اولین بازیکن لیگ قهرمانان تبدیل خواهد شد که 150 بازی در این رقابت‌ها انجام داده است. البته "ایکر کاسیاس" در حال حاضر 149 بازی همراه رئال در این رقابت‌ها دارد و به احتمال زیاد چهارشنبه به این رکورد خواهد رسید.

بارسا از 42 بازی قبلی خود 38 بازی را پیروز از زمین خارج شده است.

"نیمار" در 6 بازی اخیر بارسلونا موفق به گلزنی شده است. آخرین گل او در واقع پنجاهمین گلش برای بارسلونا بوده است. نیمار در 88 بازی 50 گل برای بارسا به ثمر رسانده است.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir