آنچلوتی می‌تواند فصل را با جام تمام کند؟
آیا آنچلوتی و مردانش می‌توانند فصل را با عنوان قهرمانی به پایان برسانند؟

دو تیم رئال و یوونتوس در خاک اسپانیا دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا را برگزار می‌کنند. این دیدار فردا شب (چهارشنبه) در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو شهر مادرید برگزار می‌شود. یوونتوس در دیدار رفت موفق به پیروزی دو بر یک در ایتالیا شده بود و در این دیدار به یک تساوی برای صعود به مرحله بعد نیاز دارد.

رئال مادرید

رئال هفته خوبی را پشت سر نگذاشته است. آنها دیدار رفت را باختند و پس از آن در لیگا نیز به تساوی دو بر دو مقابل والنسیا رضایت دادند. این تساوی موجب شد تا اختلاف امتیازی در صدر جدول رده‌بندی با بارسلونای صدرنشین به عدد چهار برسد. با توجه به این که تنها دو بازی تا پایان رقابت‌های لیگ باقی مانده است، بارسلونا با یک پیروزی از دو بازی باقی‌مانده می‌تواند عنوان قهرمانی در لیگ را از آن خود کند. به همین دلیل قهرمانی در اروپا می‌تواند تنها امید رئالی‌ها برای کسب جام در این فصل باشد.

اگر این اتفاق بیفتد، رئال‌مادرید می‌تواند به نخستین تیم در فوتبال مدرن امروز بدل شود که توانسته از عنوان قهرمانی خود در اروپا دفاع کند. با این که چنین فشاری روی تیم "کارلو آنچلوتی" وجود دارد، این احتمال وجود دارد که اگر آنچلوتی نتواند جام قهرمانی شماره 11 در اروپا را به دست آورد، شغلش را نیز در مادرید از دست بدهد.

درست است که رئال مادرید در این فصل در برنابئو با نتیجه چهار بر سه مقابل شالکه بازنده شد اما آنها در 22 بازی پیشین این تیم در لیگ قهرمانان اروپا که در خاک اسپانیا برگزار شده است، 19 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. قوهای سپید در 22 دیدار از 36 دیداری که در مرحله حذفی لیگ قهرمانان برگزار کردند و در بازی رفت شکست خوردند، در دیدار برگشت جبران کرده و راهی مرحله بعد شدند. آنها اما چهار مسابقه پیشین خود را که در این شرایط برگزار کردند، با شکست پشت سر گذاشته و حذف شدند.

رئال‌مادرید سه بار در نیمه نهایی اروپا مقابل تیم‌های ایتالیایی حذف شد. یوونتوس در سال 2003، تورینو در سال 1992 و میلان در سال 1989. این تیم اسپانیایی اما در 21 بازی از 29 دیداری که مقابل تیم های ایتالیایی در خانه انجام داده، موفق به کسب پیروزی شده است.

یوونتوس

یووه موفق شد چهارمین اسکودتو در چهار سال را به ویترین افتخارهای باشگاه اضافه کند. این اتفاق در حالی رخ داد که چهار هفته هم به پایان این رقابت‌ها باقی مانده بود. با وجود موفقیت در لیگ داخلی اما یوونتوس نتوانسته در سال‌های اخیر در رقابت‌های اروپایی موفق عمل کند. واقعیت این است که مرتبه آخری که یووه به این مرحله از لیگ قهرمانان اروپا رسیده است، به سال 2003 بازمی‌گردد. آنها به فینال راه یافتند و مقابل میلان باختند.

نمایشی که بیانکونری در دیدار رفت مقابل رئال مادرید انجام داد، تحسین بسیاری از کارشناسان فوتبال را در پی داشت. البته آنها همواره در ورزشگاه خانگی قدرتمند بوده‌اند اما در سه دیدار اخیرشان در خارج از خانه نیز گلی دریافت نکرده‌اند که تساوی بدون گل مقابل موناکو در مرحله قبل نیز جزئی از آن است.

نکته اصلی این است که یوونتوس در 41 باری که در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا بازی داشته وقتی دیدار رفت را در خانه با پیروزی پشت سر گذاشته، موفق به صعود شده است. آنها در چهار بازیشان دو بر یک پیروز شدند که در همه آنها صعود کردند. البته رکورد یووه در خاک اسپانیا زیاد خوب نیست. آنها 21 بار در اسپانیا بازی کردند و 14 بار را با شکست به پایان بردند. این یازدهمین حضور یوونتوس در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپاست که آنها تنها هفت بار موفق به پیروزی و حضور در فینال شده‌اند.

برای باشگاه بزرگی مانند یوونتوس دو قهرمانی در اروپا کمی ناامید کننده است. نگاهی به نتیجه‌های این تیم در فصل جاری لیگ قهرمانان نیز خالی از لطف نیست. آنها در مرحله گروهی و پس از آتلتیکو مادرید، به عنوان تیم دوم صعود و از 6 مسابقه و 18 امتیاز ممکن تنها 10 امتیاز کسب کردند. آنها در خانه آتلتیکو یک بر صفر باختند. یووه موفق شد با حساب پنج بر یک مقابل بوروسیا دورتموند به پیروزی برسد. آنها در خانه حریف دروازه شان را بسته نگه داشتند و در خانه هم دو بر یک پیروز شدند. در یک چهارم نهایی مقابل موناکو هم در مجموع دو دیدار، یک بر صفر پیروز شده و به نیمه نهایی رسیدند. این بدان معناست که یوونتوس در هفت مسابقه پیشین خود در اروپا تنها دو بار گل خورده است. رویارویی با رئال مادرید در این مرحله آزمون بزرگی برای این تیم است.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir