امشب دیدار حساس لیورپول و بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا
لیورپول و بایرن مونیخ در یک دیدار حساس در  لیگ قهرمانان اروپا به مصاف هم خواهند رفت

لیورپول - بایرن‌مونیخ؛ نبــرد ســرخ در مرسـی‌سـاید

بار دیگر مرسی‌ساید شبی هیجان‌انگیز را تجربه خواهد کرد. امشب از ساعت ۲۳:۳۰ در دیداری از دور رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا دو تیمی که هر کدام سابقه ۵ قهرمانی در این تورنمنت را دارند، به مصاف هم خواهند رفت.

لیورپول که در لیگ برتر انگلیس مدعی قهرمانی است و روز‌های خوبی را سپری می‌کند در آنفیلد میزبان بایرن‌مونیخ خواهد بود که مثل سالیان گذشته حاکم بلامنازع بوندس‌لیگای آلمان نیست و برای پس گرفتن جایگاه صدرنشینی‌اش در لیگ آلمان تقلا می‌کند. سوت آغاز این بازی حساس را جانلوکا روکی ایتالیایی به صدا درخواهد آورد.


لیورپول؛ لیگ قهرمانان هم مهم است

بی‌شک لیورپول یکی از آماده‌ترین و بهترین تیم‌های این روز‌های فوتبال اروپاست، اما تیم یورگن کلوپ در لیگ قهرمانان اروپا برخلاف فصل قبل چندان نتایج خوبی نگرفته است. سرخ‌های مرسی‌ساید فقط در آنفیلد تیم زهرداری بوده‌اند و وقتی خارج از خانه بازی کرده‌اند در حد یک تیم معمولی نشان داده‌اند. برخی اعتقاد دارند این فصل قهرمانی در لیگ برتر و شکستن این طلسم از موفقیت در لیگ قهرمانان برای لیورپولی‌ها اهمیت بیشتری دارد و شاید تمرکز روی این لیگ باعث افت کیفیت‌شان در لیگ قهرمانان شده باشد. با این حال هر طور که شده در آخرین هفته با شکست ناپولی به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شده‌اند، اما حضور در مرحله حذفی هم مصادف شد با بحران مصدومیت و محرومیت در خط دفاعی. کلوپ باید تیمش را بدون ۳ مدافع اصلی آرایش کند و این کار را برابر تیمی که بهترین گلزن فصل لیگ قهرمانان را در اختیار دارد، دشوار خواهد کرد. لیورپول می‌خواهد در آنفیلد نشان دهد لیگ قهرمانان هم مهم است و کلوپ تلاش می‌کند با استفاده بهینه از مهره‌هایش در تمامی رقابت‌ها بتواند تا پایان فصل نتایج خوبی بگیرد.


بایرن‌مونیخ؛ باواریایی‌ها زنده‌اند

شرایط برای بایرن‌مونیخ کاملاً برعکسِ لیورپول است. بعد از ۶ قهرمانی متوالی در بوندس‌لیگا عطش باواریایی‌ها برای قهرمانی در لیگ داخلی فروکش کرده و بیشتر تشنه موفقیت در لیگ قهرمانان اروپا هستند، مهم‌ترین تورنمنت قاره سبز که با وجود صعود تا مراحل پایانی ۶ سالی هست که برای قهرمان شدن در آن ناکام بوده‌اند. از طرفی نیکو کواچ نتوانسته در بایرن‌مونیخ رضایت مدیران باشگاه را جلب کند و بیش از بوندس‌لیگا امید به موفقیت در لیگ قهرمانان دارد. با نگاهی به مرحله گروهی می‌توان دریافت که باواریایی‌ها در این رقابت‌ها شرایط بهتری داشته‌اند و به خصوص با خط حمله زهردارشان می‌توانند باز هم یکی از شانس‌های قهرمانی باشند. اگرچه خط دفاعی بایرن متزلزل نشان داده ولی شاید در ادامه فصل وضعیت فرق کند. بایرنی‌ها می‌خواهند از محرومیت فان‌دایک و مصدومیت لوورن و گومز استفاده کنند و با گلزنی در آنفیلد شانس صعودشان به مرحله بعد را افزایش دهند. مأموریتی که با نتایجی که لیورپول در خانه گرفته ساده نخواهد بود و کواچ باید تیمش را برای نبردی سخت آماده کند. بایرن فقط یک برد در تاریخ برابر این حریف داشته و می‌خواهد نتیجه متفاوتی در آنفیلد بگیرد.


آخرین جدال
آخرین بازی رسمی لیورپول و بایرن‌مونیخ سوپرجام اروپا در سال ۲۰۰۱ بود که سرخ‌های مرسی‌ساید با برتری ۳ بر ۲ قهرمان شدند. ریسه، هسکی و اوون برای لیورپول و صال حمیدزیچ و یانکر برای بایرن در بازی ۱۸ سال پیش گلزنی کردند.


آمار بازی

۷) در ۷ بازی رسمی بین لیورپول و بایرن‌مونیخ، سهم سرخ‌های مرسی‌ساید ۲ برد بوده و باواریایی‌ها یک بازی را برده‌اند. ۴ بازی هم مساوی شده است.
۳۸) ۳۸ سال پیش در فصل ۱۹۸۱-۱۹۸۰ جام باشگاه‌های اروپای سابق لیورپول در نیمه‌نهایی به لطف گل زده در خانه حریف بایرن‌مونیخ را حذف کرد و در فینال هم رئال‌مادرید را شکست داد تا قهرمان شود.
۵) لیورپول و بایرن یک وجه مشترک در لیگ قهرمانان اروپا دارند و آن هم کسب ۵ عنوان قهرمانی است.
۳) لیورپول با بیشترین باخت در مرحله گروهی صعود کرد. سرخ‌های مرسی‌ساید هر ۳ بازی خارج از خانه‌شان را باختند.
صفر) بایرنی‌ها یکی از تیم‌های بدون باخت مرحله گروهی در کنار بارسلونا، پورتو، آژاکس و لیون بودند.
۶) سرخ‌های مرسی‌ساید در ۶ بازی آخرشان در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان ۵ برد و یک تساوی داشته‌اند و بی‌شکست بوده‌اند.
۷) در ۷ فصل اخیر بایرن در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان حذف نشده است. ۱۱ برد و ۳ باخت در این مدت زمان در این مرحله برای بایرن رقم خورده.
۸) لیورپول در ۸ جدال آخر برابر تیم‌های بوندس‌لیگایی ۶ برد و ۲ تساوی داشته و شکست نخورده است. آخرین باخت آن‌ها را سال ۲۰۰۲ بایرلورکوزن رقم زد.
۲۹) یورگن کلوپ در ۲۹ جدال برابر بایرن‌مونیخ ۹ مرتبه پیروز شده، ۴ مرتبه به تساوی رسیده و ۱۶ بازی را باخته است.
۶) سرمربی لیورپول سال ۲۰۱۳ یعنی ۶ سال قبل به عنوان سکاندار هدایت دورتموند در فینال لیگ قهرمانان برابر بایرن تن به شکست داد.
۸) روبرت لواندوفسکی با ۸ گل زده صدرنشین جدول گلزنان لیگ قهرمانان اروپاست.


مصدومان و محرومان

بزرگ‌ترین غایب این بازی ویرجیل فان‌دایک، مدافع ارزشمند لیورپول است که محروم شده. جو گومز و دیان لوورن دیگر مدافعان لیورپول هم مصدوم هستند و باعث شده دست کلوپ در خط دفاعی بسته باشد. الکس اوکسلید چمبرلین هم قطعاً به جدال برابر بایرن نخواهد رسید. ژردان شکیری هم مصدومیتی دارد که شاید مانع حضورش برابر تیم سابقش شود. توماس مولر بعد از حرکت خطرناک روی تالیافیکو در جدال برابر آژاکس ۲ جلسه محروم شد و در هیچ‌کدام از بازی‌های تیمش برابر لیورپول به میدان نخواهد رفت. کورنتین تولیسو هنوز از بند مصدومیت رها نشده و آرین روبن هم مشخص نیست به این بازی حساس برسد.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی