كسي مثل قطبي به خودش اجازه مي‌دهد كه درباره من حرف بزند و ورزش ما را زير سؤال ببرد و...
 
 به گزارش فردا، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس تهران گفت: واقعاً هیچ فردی نفهمید كه افشین قطبی چطوری سر از فوتبال ما درآورد و سرمربی تیم ملی شد.
علی دایی پس از قهرمانی در جام حذفی در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بازی خوبی را در برابر گسترش فولاد برگزار كردیم و باید به تمام بازیكنانم خسته‌ نباشید بگویم مخصوصاً به هوادارانی كه شرایط ایده‌آل را برای ما مهیا كردند تیم ما بهتر از حریف بود و به لطف خدا به حق خود رسیدیم.
وی افزود: می‌توانستیم با اختلاف بیشتری بازی را ببریم خوشبختانه در نیمه اول 2 گل به حریف زدیم اما در نیمه دوم فكر كردیم همه چیز تمام شده است البته ما 80 درصد از راه قهرمانی را در تبریز طی كرده بودیم و با جوی كه در آن شهرستان بود بازیكنانم غیرت خودشان را نشان دادند بازیكنان پرسپولیس در تبریز حتی راه رفتن‌شان در زمین دچار مشكلاتی بود اما در آن بازی سخت توانستیم حریف را مغلوب كنیم.
دایی ادامه داد: در بازی امروز مطمئن بودم فولاد گسترش را شكست می‌دهیم در دقایق اول بسیار خوب و منطقی وارد بازی شدیم اما در نیمه دوم و پس از اینكه دروازه‌بان آنها مصدوم شد شرایط عوض شد انگیزه لازم در بین بازیكنان من نبود و همه فكر می‌كردند كه همه چیز تمام شده است فرصت‌های خوب گلزنی را به سادگی از دست می‌ دادیم اما بعد از مدتی بازیكنانم دیدند كه ماجرا این طور نیست و امكان دارد با دست كم گرفتن حریف دچار مشكل شویم روی هم رفته در نیمه دوم در دقایقی بازی را خراب كردیم اما خدا را شكر مزد زحمات یك سال خود را در پایان بازی گرفتیم و این كمترین هزینه‌ای بود كه در پایان جام حذفی نصیب ما شد چون لیاقت این جام را داشتیم.
دایی در جواب سؤالی مبنی بر اینكه بعد از روز تلخ مقابل عربستان در ورزشگاه آزادی امروز باعث شد با قهرمانی در جام حذفی گذشته‌ها را فراموش كنید گفت: نظری در این مورد ندارم من هرچه دارم فقط می‌گویم از مردم است دایی بدون مردم معنایی نمی‌دهد من از آنها از صمیم قلب تقدیر و تشكر می‌كنم بازی با عربستان شرایط خودش را داشت در ورزشگاههای ما قشر جوان حضور دارد و هرگز دوست ندارم در پایان بازی بازنده لقب بگیرند مخصوصاً مقابل تیمی كه عرب باشد من از آن اتفاق خیلی ناراحت شدم و به همین دلیل الان هم خوشحال نیستم.
وی افزود: اما فوتبال همین است یك روز می‌بریم و جشن می‌گیریم و یك روز می‌بازیم و ناراحت هستیم. اما باید سطح فرهنگی فوتبال خودمان را بالا ببریم كسانی را كه زحمت كشیده‌اند یك روز آنها را در رأس هرم قرار ندهیم و وقتی كه باختند آنها را از عرش به فرش بكشانیم این اتفاق اصلاً خوب نیست.
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس همچنین در خصوص شرایط فصل آینده تیم خود نیز گفت: تمام سعی خود را می‌كنیم تا تغییرات زیادی نداشته باشیم اما ما در چند پست بازیكن بزرگ نیاز داریم از همین فردا سعی می‌كنیم نقاط ضعف خود را برطرف كنیم و بازیكنانی را جمع كنیم كه به درد ما بخورند من حتماً‌ دنبال بازیكنی نمی‌روم كه بزرگ باشد دنبال فردی می‌روم كه از لحاظ فوتبالی به درد پرسپولیس بخورد و در لیگ خودش را به همه ثابت كرده باشد این بازیكن باید شرایطی داشته باشد كه به پرسپولیس كمك كند.
وی درباره حضور حبیب كاشانی در پرسپولیس نیز گفت:‌ من با كاشانی به پرسپولیس آمدم و در این تیم آرام احساس آرامش می‌كنم.باشگاهی كه به نظر من بدون حاشیه است همین موضوع باعث می‌شود من به غیر از مسائل فنی فوتبال به چیز دیگری فكر نكنم كار و تجربه كاشانی را قبول دارم و باید بگویم قهرمانی امروز از تلاش‌های حبیب كاشانی تا زحمات تداركات تیم بوده است كه آن را تقدیم به میلیونها هوادار پرسپولیس می‌كنم من بازهم می‌گویم قبلاً‌ در تیم ملی احساس آرامش نمی‌كردم و تنها بودم اما در این باشگاه با حضور كاشانی احساس آرامش می‌كنم و با قدرت‌تر به كارم ادامه می‌دهم ما باید همه به هم همین‌طور كمك كنیم تا سال آینده موفق‌تر باشیم.
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس همچنین در جواب سؤالی كه چرا پرسپولیس مدتی است از فوتبال آسیا دور مانده تأكید كرد: ابتدا تمام سعی و تلاش ما این بود كه به آسیا برویم كه خدا را شكر محقق شد اما حالا به همه قول می‌دهم كه تیم خودم را برای قهرمانی در سه جام در سال دیگر ببندم ما باید در سه جام معتبر فصل آینده شركت كنیم كه خیلی دوست دارم هر سه جام را با هم بگیریم پرسپولیس با این پتانسیل می‌تواند حرف‌های زیاد برای گفتن داشته باشد مخصوصاً در آسیا واقعاً برای فوتبال ایران بد است كه از 4 نماینده‌ای كه به آسیا فرستاده است یكی از آنها را در مرحله بعدی ببیند مگر ما چه چیزی از كره كمتر داریم و یا چرا از آنها عقب‌تر هستیم كه آنها 4 نماینده در مرحله بعدی دارند و ما یك نماینده به همین دلیل عزم خودم را جزم كردم تا سال آینده پرسپولیس را در آسیا به موفقیت برسانیم.
وی افزود: فصل‌ آینده برنامه‌ریزی‌ تاكتیكی ویژه خودش را دارد و مطمئن باشید در زمین با توجه به بازیكنانی كه جذب می‌شود شرایط متفاوت است. من در فصل جاری بسیاری از بازیها را مورد آنالیز قرار دادم و مطمئن باشید برای فصل آینده از این تجربه با پتانسیلی كه جذب می‌كنیم بهتر استفاده می‌كنم تا پرسپولیس پرقدرتی را روانه میدان كنم.
دایی درباره اعضای كادر فنی خود نیز گفت: تمام اعضای كادر فنی پرسپولیس كه در حال حاضر در كنار من هستند سال بعد نیز در این تیم قطعاً ماندگار خواهند بود چون زحمت كشیدند و به من برای رسیدن به هدفم كمك بزرگی كردند اما به خاطر اینكه قدرت نیمكت ما بیشتر شود افرادی را به این كادر اضافه خواهیم كرد كه متعاقباً اسامی آنها را اعلام می‌كنم.
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس درباره نقاط ضعف و قدرت تیم خود نیز گفت: فوتبال فرازونشیب دارد نقاط ضعف و قدرت زیادی داشتیم اما واقعاً از چند اتفاق متعجب شدم مثلاً‌ ما در بازی با ابومسلم نباید 3 گل از این حریف كه از لیگ برتر سقوط كرده است می‌خوردیم یا در برابر شاهین بوشهر كه در لیگ برتر احساس خطر می‌كرد نباید آنطور می‌باختیم. پس معلوم است نقاط ضعف زیادی داشته‌ایم اما این درست نیست كه الان درباره این موضوع حرف بزنیم مطمئن باشید سال آینده از روز اول برنامه‌ریزی خواهم كرد كه این اتفاقات پیش نیاید.
وی افزود: درست است این حرفها را زدم اما واقعاً باید از تك‌تك بازیكنان كه مدیون آنها هستم چون زحمت كشیدند تشكر كنم و شما خیال نكنید با این حرفها خواستم بازیكنانم را زیر سؤال ببرم متأسفانه نكته دیگر كه در ابعاد منفی در فصل جاری به پرسپولیس ضربه زد این بود كه ما مصدومان زیادی را داشتیم و نتوانستیم از اكثر نیروهای خود به خوبی استفاده كنیم. در خیلی از بازیها مجبور بودم از بازیكنان اصلی خودم استفاده نكنم و طبیعی بود كه دچار اتفاقات شویم اما انشاءالله با نیروی جوان و باتجربه‌ای كه به تیم می‌آید همه اینها جبران می‌شود.
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در خصوص حضورش در جام جهانی برای جذب بازیكن خارجی نیز گفت: متأسفانه این حرفها را فقط از رسانه‌ها می‌شنوم من غیر از زمین تمرین و سالن كنفرانس با هیچ فرد دیگری مصاحبه نمی‌كنم اما در روزنامه‌ها مجبورم هر روز نگاه كنم كه چه حرفی از من نوشته شده است یعنی خودم حرف نمی‌زنم و دنبال حرفهایم در روزنامه‌ها می‌گردم چون می‌دانم هر كسی هر حرفی دلش می‌خواهد می‌نویسد. باور كنید یك خورده بعضی موقع‌ها به خاطر اینكه از قول من به فردی بی‌احترامی نشود روزنامه‌ها را روزانه چك می‌كنم كه از قول من به بنده خدایی حرفی نزده باشند. این است ماجرای مصاحبه‌هایی كه از من به تحریر درمی‌آورند.
وی درباره جذب بازیكنان جدید نیز گفت:‌ در همین هفته اسامی بازیكنانی را كه در لیست ما برای جذب شدن حضور دارند از طریق باشگاه اعلام می‌كنیم متأسفانه علی‌رغم اینكه ما می‌توانیم تنها 6 بازیكن لیگ برتری بگیریم تا به امروز نام بیش از 20 بازیكن را به ما معرفی كرده‌اند كه قصد جذب آنها را داریم یعنی كم‌كم اسم خودم را نیز می‌خواهند از لیست پرسپولیس خارج كنند این گمانه‌زنی‌ها درست نیست و مطمئن باشید لیست من در موقع خودش اعلام می‌شود.
دایی در خصوص احتمال جذب مهدی مهدوی‌كیا نیز گفت: من با هیچ كس مشكلی ندارم راجع‌به شخص نیست حرف نمی‌زنم مهدوی‌كیا بازیكن بزرگی است كه چند سال متوالی در رأس فوتبال اروپا توپ زده است او برای من و همه فوتبال ایران قابل احترام است اما مهدوی‌كیا روزی كه به ایران آمد با استیل‌آذین قرارداد یكسال و نیمه امضا كرده است چطور من می‌توانم او را جذب كنم با بازیكنی كه قرارداد دارد هیچ وقت به خودم اجازه نمی‌دهم وارد مذاكره شوم.
وی افزود: خوشبختانه امسال لیگ خوبی داشتیم اما پدیده خاصی نداشتیم جوانهایی بودند در سال گذشته و امسال كه خوب توانستند خودشان را ثابت كنند.
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس درباره نایب قهرمانی بایرمونیخ در لیگ قهرمانان اروپا نیز گفت: از صمیم قلب دوست داشتم بایرمونیخ قهرمان شود اما در مصاحبه‌ای كه انجام دادم گفتم اینتر به احتمال فراوان قهرمان می‌شود این تیم ایتالیایی بسیار خوب و منطقی دفاع و حمله كرد بازیكنی مثل میلتو در این بازی بزرگ دو فرصت پیدا كرد و هر دو توپ را به گل تبدیل كرد این نشان می‌دهد كه فوتبال ایران چقدر با فوتبال دنیا فاصله دارد. ما باید همه با هم دست به دست هم دهیم تا سطح فوتبال‌مان را بالا ببریم.
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس درباره هزینه‌های بالای برخی از باشگاهها برای خرید بازیكنان در فصل جاری نیز گفت: سیاست در باشگاهها مهم است پول نمی‌تواند راه‌حل مشكل برای یك باشگاه باشد به نظر من مدیریت درست در آوردن بازیكن بسیار مهم است. با پول نمی‌توانند یك تیم را قهرمان كنند امسال در لیگ تیم‌هایی بودند كه خرج‌های زیادی كردند اما عوامل مهم‌تر از این موضوع را كه مدیریت نام دارد در دستور كار خود نداشتند. قانون موفقیت در فوتبال بسیار خاص است كه مطمئن باشید با پول به دست نمی‌آید.
وی افزود: البته متأسفانه یكسری قوانین نیز وجود دارد كه به خودمان ضربه می‌زنیم مثلاً ممنوعیت حضور دروازه‌بانان خارجی در لیگ برتر آیا تا به امروز فكر كرده‌اید كه این اتفاق چقدر به فوتبال ما لطمه زده است در حال حاضر جذب یك دروازه‌بان ما 500 یا 600 میلیون تومان در سال است اما وای به حال روزی كه تیمی بخواهد دروازه‌بان تیم ملی را جذب كند انشاءالله ترتیبی بیندیشند كه حضور دروازه‌بانان خارجی در لیگ برتر آزاد شود و حضور دروازه‌بانان خارجی در لیگ‌های پایین‌تر ممنوع شود.
وی افزود: اگر به لیست تیم‌های لیگ یكی دقت كنیم 80 یا 90 درصد از بازیكنان خارجی استفاده می‌كنند و جوانان ایرانی را پشت خط خود گذاشتند این موضوع یعنی سرمایه‌سوزی و بی‌تدبیری در فوتبال ایران. ما باید دروازه‌بانانی را بیاوریم كه در حد لیگ برتر باشند و كمكی به سایر دروازه‌بانان بكنند.
وی در جواب سؤالی كه چرا در خط حمله در تیم‌های باشگاهی و ملی نیز مشكل داریم تأكید كرد: این مسئله به علمی بودن فوتبال ربطی ندارد. در استانهای ما استعداد و پتانسیل‌های زیادی است و باید از سوی فدراسیون فوتبال شناسایی شوند اما متأسفانه ما كمیته‌ای به نام استعدادیابی نداریم مثلاً انصاری‌فرد مهاجم تیم فوتبال سایپا را من یك روز رفتم و او را از اردبیل به تهران آوردم و دیدید چگونه در لیگ برتر درخشید اگر این اتفاق نمی‌افتاد آیا انصاری‌فرد شناخته می‌شد ما باید به تیم‌های پایه خود بیشتر بها دهیم تا شاهد شكوفایی باشیم. متأسفانه در فوتبال ما هیچ باشگاهی وجود ندارد كه به چشم واقعی به تیم‌های پایه خود نگاه كند و با جذب 20 یا 30 بازیكن برتر آنها را تحویل تیم ملی بزرگسالان دهد.
دایی یادآور شد: خود من هم یكی از افرادی بودم كه شانس آوردم به تیم ملی راه پیدا كردم اگر موضوع درسم نبود هرگز از اردبیل به تهران نمی‌آمدم و فوتبالیست نمی‌شدم اما خدا با من یار بود و شانس به من رو كرد.
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس درباره دلال‌بازی در فوتبال ایران نیز گفت: به نظر من همه جای دنیا سیستم‌هایی وجود دارد كه برخی افراد با مجوز فوتبال اقدام به مدیر بودن برای یك بازیكن می‌كنند این اتفاق كار كوچكی نیست و در تمام دنیا وجود دارد نام او را دلال‌بازی نگذارید چون مدیر برنامه نام دارد متأسفانه در ایران اگر فردی این كار را بكند او را زیر سؤال می‌برند مدیر برنامه بودن فیلترهایی دارد كه از زیر نظر فدراسیون می‌گذرد و به آن می‌رسد كه به نظر من كار بدی نیست اما من با دلال‌بازی مخالفم.
دایی در جواب سؤالی كه اگر تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال امروز به شما مدال می‌داد آن را قبول می‌كردی یا خیر نیز گفت: من مدال را از كسی كه باید می‌گرفتم گرفتم من اصلاً به سمت تاج نرفتم كه از او مدال بگیرم فكر می‌كنم با این جواب شما همه چیز را متوجه شدید.
وی همچنین در جواب افشین قطبی سرمربی تیم ملی ایران كه اعلام كرده بود دایی در زمان حضور خودش مهره‌سوزی در تیم ملی كرده است یادآور شد: آقای قطبی نظر خودش را اعلام كرده است و مورد احترام است نمی‌خواستم جواب دهم اما آقای قطبی بداند دایی جوانی و عمر خودش را در این مملكت گذاشت و امثال قطبی حق ندارند درباره من حرف بزنند و اظهارنظر كنند هیچ‌كس نفهمید قطبی چگونه وارد فوتبال ما شد. آقای قطبی من در این فوتبال به بیمارستان رفتم به سرم بخیه خورد و شبها نخوابیدم شما چی؟ متأسفانه فوتبال ما همین است. كسی مثل قطبی به خودش اجازه می‌دهد كه درباره من حرف بزند و ورزش ما را زیر سؤال ببرد من از شما خبرنگاران می‌پرسم آیا كسی می‌داند قطبی چه زجری برای فوتبال ما كشیده كه الان باید حرف بزند.
وی افزود: زمانی كه در ایران جنگ بود ایشان از كشور خودشان فرار كردند و در محیطی آرام زندگی خود را كردند كسی می‌دانست دایی امروز در روز آزادسازی خرمشهر قهرمان جام حذفی شود و با 120 هزار نفر در ورزشگاه آزادی جشن بگیرد آیا اینها را قطبی می‌داند.
دایی خاطرنشان كرد: كسانی در این مملكت بودند كه جان خودشان را كف دستشان گذاشتند و برعكس امثال قطبی كه از ایران رفتند به خاطر ناموس و كشورشان در جنگ شهید شدند همین جانبازانی كه امروز در ورزشگاه بودند دیدید اگر اینها نبودند ما نبودیم آقایان در رسانه‌های بیگانه رفتند و راجع‌به مسائل مختلف حرف زدند و در بهترین جای دنیا زندگی كردند و حالا دارند این‌طوری حرف می‌زنند اما من نمی‌توانم در بهترین جای دنیا زندگی كنم.
وی خاطرنشان كرد: متأسفانه كسی باید این حرفها را بزند كه دلش برای ایران بسوزد قطبی باید برود پرونده‌ قبلی خودش را جمع وجور كند پروین حرف بسیار خوبی زد كه هرگز دوست ندارم او را در جواب قطبی در جمع خبرنگاران به كار ببرم من این حرفها را به حمایت از خودم زدم و همیشه آرزوی قلبی من این است كه تیم ملی با افشین یا بی‌ افشین نتایج مردم‌پسندی را در فوتبال آسیا كسب كند.
وی همچنین درباره پرونده شكایت خود از فدراسیون فوتبال نیز گفت: در این باره با شریفی حرف زدم متأسفانه 45 روز است پرونده من در كشوی آقای كفاشیان است نمی‌دانم حالا این پرونده ما را به وكلا یا حقوقدانها می‌خواهند چرا نشان دهند یك قرارداد را قبل از عید بررسی كرده‌اند و متأسفانه تا الان به آن جواب ندادند این هم جزئی از ضعف‌های فدراسیون فوتبال است اما آقایان بدانند تا حقم را نگیریم دست‌بردار نیستم من شریفی را دوست دارم و به او حق می‌دهم چون زیرمجموعه فدراسیون فوتبال است این‌طور با من برخورد كند اگر آقایان پرونده 3 صفحه‌ای مرا 45 روز نگه داشته‌اند وای به حال فوتبالی كه پرونده لیگ برترش 20 صفحه شود و باید حدود 3 سال در كشوی آقایان بماند. من زیاد به این موضوعات فكر نمی‌كنم چون باید تمركزم را برای آینده پرسپولیس مشغول كنم اما مطمئن باشید من تا به حقم نرسم دست‌بردار نیستم.
دایی در پایان در جواب سؤالی كه چرا مثل دنیزلی سرمربی سابق پرسپولیس فوتبال زیبا بازی نمی‌كنید گفت: اگر مثل زمان دنیزلی بازی كنیم باید یك امتیاز بگیریم ما مقابل استیل‌آذین حق‌مان 3 امتیاز بود یكی از بهترین بازیها را به نمایش گذاشتیم اما متأسفانه به حق خود نرسیدیم مثلا بارسلونا در سال جاری عالی بود اما مشخص شد به تیمی كه خوب بازی می‌كند نتیجه برد نمی‌دهند تیمی نتیجه می‌گیرد كه در پایان یك مسابقه گل زده‌اش بیشتر باشد ما در بازی با سایپا بیش از ده موقعیت گل داشتیم اما با نتیجه 2 بر صفر زمین را ترك كردیم. یا بازی با سپاهان در نیمه دوم بازی سوار بر بازی بودیم اما به حق خود نرسیدیم پس برای ما در تمام بازیهای لیگ برتر باید مهم از دست ندادن امتیازها در كنار بازی زیبا باشد كه امیدوارم سال آینده با تمام فاكتورها همراه با هواداران پرشور پرسپولیس در آسیا این اتفاق را رقم بزنیم البته بازهم می‌گویم امروز را هیچ وقت از خاطره زندگی فوتبالی‌ام پاك نمی‌كنم چون می‌دانم میلیون‌ها نفر در ایران و حتی خارج از ایران با این قهرمانی ما جشن شادی گرفتند.
 
  گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fardanews.com