علی دایی، بزرگ است. او همیشه برحق است. این شخصیت واقعی دایی‌ست؛ کسی که حق دارد به خاطر گل‌های بی‌شمارش، به خاطر پاره شدن طحال‌ش با همه به تندی سخن بگوید...
 
علی دایی، بزرگ است. برای فوتبال ایران زحمت کشیده است. فقط یک قلم پاره شدن طحال‌ش را صدها بار برای ما هم‌وطنان قدرناشناس تعریف کرده. او همیشه برحق است. این شخصیت واقعی دایی‌ست؛ کسی که حق دارد به خاطر گل‌های بی‌شمارش، به خاطر پاره شدن طحال‌ش با همه به تندی سخن بگوید

دایی دیروز برای نمی‌دانم چندمین بار روی دوش مردم رفت؛ تجربه‌ی تاریخی می‌گوید باید منتظر روزی باشیم که او آن‌قدر به این سواری ادامه بدهد، تا باز توسط همین مردم، برای هشت ماه- حالا کمی بیش‌تر یا کم‌تر- به جایی که معلوم نیست کجاست فرستاده بشود.

1-باربا پاپا عوض می‌شه

در دهه‌ی شصت، نگارنده سن‌ش آن‌قدر بود که تنها می‌توانست جلو تلویزیون بنشیند و کارتون تماشا کند! در آن روزها، کارتونی پخش می‌شد به نام «باربا پاپا»؛ که شخصیتی بود که می‌توانست به شکل‌های گوناگون دربیاید و با استفاده از این توانایی مشکلات‌ش را حل می‌کرد و باز به حالت اولیه‌اش برمی‌گشت.

2.چه می‌کنه این علی دایی عوض شده!

دیشب برای بار نمی‌دانم چندم، عادل فردوسی‌پور در برنامه‌اش گفت که علی دایی عوض شده است و دیگر با منتقدان و مخالفان‌ش به تندی حرف نمی‌زند.
و خب ،این در حالی بود که دایی داشت تندترین حرف‌ها را درباره‌ی دوست سابق‌ش آقای تاج می‌زد و چند ساعت قبل در مصاحبه مطبوعاتی بعد قهرمانی، از خجالت افشین قطبی درآمده بود و هنوز یک ماه هم نگذشته که رئیس فدراسیون را در برنامه‌ای زنده دروغ‌گو خطاب کرد.

3.حافظه، تناقض و چند چیز دیگر

پای عنصر نداشته‌ای به اسم حافظه را وسط نمی‌کشیم. اصلا لازم نیست به یک سال و نیم پیش برگردیم و مصاحبه‌های آقای دایی در ستایش از مهدی تاج و علی کفاشیان را به یاد بیاوریم. همین امروز به اندازه‌ی کافی در سخنان شهریار بی‌رقیب فوتبال ایران، مرد تمام افتخارات تمام نشدنی فوتبال، تناقض وجود دارد.

4. و افشین از جاده‌ی حاج حبیب به فوتبال ایران آمد!

علی دایی از مدیریت کاشانی تمجید می‌کند و او را مدیری موفق معرفی می‌کند که باعث قهرمانی پرسپولیس شده است و می‌گوید بدون او حاضر به کار کردن در پرسپولیس نیست.
باربا پایا عوض می‌شود.
چند ساعت قبل از برنامه‌ی نود، علی دایی در کنفرانس مطبوعاتی، سوال مهمی را مطرح می‌کند و بدون این‌که پاسخی بدهد، سوال بخت‌برگشته را لای مه و دودی محو رها می‌کند تا به تعداد آدم‌هایی که قدرت تخیل دارند، برای سوال مطروحه جواب ممکنی وجود داشته باشد.
علی دایی می‌گوید افشین قطبی از کجا وارد فوتبال ایران شد؟
حافظه؟ این دیگر به حافظه احتیاج ندارد؛ چون همه نام آن مدیری که قطبی را به ایران آورد می‌دانند؛ بله! مدیر محبوب آقای دایی؛ جناب حاج حبیب کاشانی.
قطبی که فردی ناشناس برای ایرانی‌ها بود با پیش‌نهاد حمید استیلی به ایران آمد و با باشگاه پرسپولیس به مدیریت حبیب کاشانی قرارداد امضا کرد و کنار همین مدیر پرسپولیس را به مقام قهرمانی لیگ هفتم رساند.

5.سوال برای گرفتن پاسخ یا گل‌آلود کردن آب؟
دایی اگر خیلی دنبال جواب سوال‌ش می‌گردد و دنبال گل‌آلوده کردن آب و یکی کردن ارزش ماهی و قورباغه در چنین فضایی نیست، بهتر است جواب این سوال را از حبیب کاشانی بگیرد.
اما می‌دانیم و روشن است که داستان چیز دیگری‌ست.

6.سوالی که دایی باید از خودش هم بپرسد

چماق کردن مفاهیم ارزش‌مندی مثل وطن، دفاع از وطن و کسانی که از وطن در مقابل دشمن خارجی دفاع کرده‌اند و کوبیدن‌ش به سر دیگران کار درستی نیست.
اما چون آقای دایی این کار را کرده‌اند و چون سوال پرسیده‌اند وقتی فرزندان این آب و خاک جلو توپ و تانک دشمن سینه سپر کرده بودند، افشین قطبی کجا بوده؛ امیدواریم که طاقت پرسش ما را هم داشته باشند.

7.از مدارس اردبیل تا دانشگاه صنعتی‌شریف
در همان سال‌هایی که کارتون «باربا پاپا» پخش می‌شد، در همان سال‌های جنگ و دفاع و ایثار، آقای علی دایی متولد سال 1348 در سنی حدود 15 ساله‌گی در اردبیل زنده‌گی می‌کرد. و خب، در همان سال‌ها  خیلی‌ها به عشق آب و خاک‌شان به جبهه رفتند، از تمامیت ارضی ایران دفاع کردند، شهید یا جانباز شدند- یا به قول آقای دایی در برنامه‌ی نود «معلول»!- تقریبا هم سن و سال آن موقع علی دایی بودند که احتمالا در منطقه‌ی امن اردبیل مشغول تحصیل علم و دانش بوده؛ که البته چه خوب. چون بعدها توانست به پشتوانه‌ی علم‌آموزی همان سال‌ها به دانشگاه صنعتی شریف برود، پای‌ش به تهران و متعاقب آن تیم‌های تهرانی باز بشود و پله‌های شهرت و ثروت را یکی یکی بالا برود.

8.سنگر مفاهیم ارزش‌مند
دغدغه‌ی آقای دایی دفاع از آب و خاک نیست؛ که اگر بود، خودش یکی از آن خیل نوجوانی بودند که به جبهه رفتند. فقط این‌جا هم باربا پایا عوض می‌شود، پشت ارزش‌مندترین مفاهیم سنگر می‌گیرد تا  بتواند مشکلات شخصی‌اش با کسی که در سن شش ساله‌گی-قبل از آغاز جنگ ایران و عراق- هم‌راه خانواده‌اش از ایران رفته را تسویه کند.

9.وطن یعنی همه‌ی ایرانی‌ها

فکر می‌کنم آن‌ها که هشت سال جنگیدند، دنبال این بودند که سرزمین ما ایران، جایی باشد برای زنده‌گی همه‌ی ایرانیان که دوست دارند کشورشان پیش‌رفت کند. آن‌ها برای علی دایی نوعی نجنگیدند که امروز طلب‌کار این آب و خاک است. آن‌ها از این آب و خاک دفاع کردند تا جا برای زنده‌گی همه‌ی آدم‌های‌ش داشته باشد.

10.روابط سینوسی باربا پاپا

علی دایی  رابطه‌ی سینوسی‌اش با فردوسی‌پور چند وقتی‌ست  آن بالا گیر کرده و به قول خودش برای عادل خان احترام قائل است،  چون از طریق برنامه‌اش می‌تواند کفاشیان را دروغ‌گو خطاب کند، برای دوست سابق‌ش مهدی تاج رجز بخواند و حق‌ش را طلب کند.
در حقیقت باز «باربا پاپا» عوض شده است؛ وگرنه خطاب‌های عتاب‌آمیز شهریار بزرگ فوتبال ایران به فردوسی‌پور را هم فراموش نکرده‌ایم.

و این ما و این علی دایی

علی دایی، بزرگ است. برای فوتبال ایران زحمت کشیده است. فقط یک قلم پاره شدن طحال‌ش را صدها بار برای ما هم‌وطنان قدرناشناس تعریف کرده. او همیشه برحق است. این شخصیت واقعی دایی‌ست؛ کسی که حق دارد به خاطر گل‌های بی‌شمارش، به خاطر پاره شدن طحال‌ش با همه به تندی سخن بگوید. اگر گاهی آرام می‌گیرد، مهربان می‌شود و لب‌خند می‌زد، همان عوض شدن موقتی‌‌ست تا کار و راه خودش را هم‌وار کند.
او خیلی زود به همان قالب همیشه‌گی برمی‌گردد؛ طلب‌کار، تند و عصبی. همان گونه که شخصیت واقعی‌اش است.
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:goal.com