باشگاه‌های بزرگ‌ فوتبال در دنیا برای اینکه بتوانند خود را در رأس قدرت حفظ کنند دارای آکادمی‌های مختلفی نه تنها در کشور خود بلکه در دیگر کشورها که دارای استعداد‌های زیادی هستند احداث کرده‌اند.
 
 
عصر ایران: این آکادمی‌ها افراد مستعد را جذب می‌کند و به رده‌های بالایی هدایت می‌کند. باشگاه آژاکس آمستردام به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آکادمی دنیا روزگاری بازیکنان بزرگی را به فوتبال معرفی کرد و امروز بیشتر باشگاه‌های بزرگ دارای این آکادمی در سراسر دنیا هستند و برای خود بازیکنانی را پرورش می‌دهند،‌برخی از این باشگاه‌های در سال گذشته در ایران نیز آکادمی‌هایی را احداث کردند و توانستند بازیکنانی را هم پرورش دهند و به فوتبال ایران معرفی کنند. در حال حاضر نیز باشگاه‌هایی در ایران هستند که رایزنی‌هایی برای حضور این آکادمی‌ها در ایران انجام داده‌اند و به نظر می‌رسد بتوانند این آکادمی‌ها را در ایران احداث کنند.

آکادمی آ.ث میلان
چندی پیش مدیرعامل سازمان منطقه آزادکیش درباره احداث یک آکادمی با نام یکی از باشگاه‌های بزرگ دنیا در این جزیره خبر داد. وی در این باره گفت: «توانمندی، ظرفیت و امکانات ورزشی جزیره کیش برای بسیاری از مردم کشور ناشناخته است و باید در این خصوص اطلاع‌رسانی کافی صورت پذیرد. برای این‌که بتوانیم از امکانات این جزیره برای فوتبال استفاده کنیم با یکی باشگاه‌های بزرگ ایتالیایی رایزنی‌هایی صورت گرفته تا بتوانیم آکادمی فوتبالی در کیش راه‌اندازی کنیم. این باشگاه، آث‌میلان ایتالیاست و به زودی این باشگاه به توافق نهایی برای حضور در کیش خواهیم رسید. حضور این آکادمی در ایران می‌تواند باعث رونق فوتبال شود و همچنین موجب پرورش بازیکنانی شود که در آینده به عنوان لژیونر معرفی شوند»

مدرسه فوتبال آرسنال تبریز
یکی دیگر از آکادمی موجود در ایران، به نام آرسنال در تبریز فعالیت دارد. این آکادمی در حال حاضر آموزش فوتبال حرفه‌آی از مبتدی تا حرفه‌ای را از سنین 7 تا 17 سال انجا م می دهد. همجنین درتبلیغات این آکادمی انتقال بازیکنان به تیم‌های لیگ دسته 1 و لیگ‌برتر به چشم می‌خورد. هر چند نام این باشگه‌های بزرگ درایران وجود دارد اما به نظر می‌رسد برخی از این مدارس فوتبال تنها نام باشگاه‌های بزرگ را یدک می‌کشند.

مدرسه فوتبال برزیل درتهران
رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با اشاره به راه‌اندازی مدرسه فوتبال در ایران گفت: «این مدرسه امسال در تهران راه‌اندازی خواهد شد. باشگاه پائولیستا و لینس برزیل قرار داست در سال آینده مدرسه فوتبالی را برای آموزش نوجوانان ایرانی در تهران راه‌اندازی کنند. این مدرسه که زیرنظر مربیان برزیلی فعالیت خواهد کرد علاقه‌‌مندان 9 تا 15 سال را مورد تعلیم قرار داده و آن‌ها را در فصل تابستان برای طی دوره‌های تخصصی به برزیل اعزام می کند. هیأت فوتبال استان تهران مسئولیت راه‌اندازی این مدرسه فوتبال را برعهده دارد و به نظر می‌رسد به زودی کار راه‌اندازی آن به اتمام خواهد رسید»

مدرسه فوتبال اینترمیلان
در سال‌های گذشته باشگاه‌های بزرگ دنیا در ایران آکادمی‌های فصلی را برپا می‌کردند که در این آکادمی‌ها استعدادهای شناسایی می شد تا بتوانند آن‌ها را به باشگاه‌های بزرگ معرفی کنند. یکی از این باشگاه‌ها اینترمیلان ایتالیا بود که در شهریورماه سال 88 اردویی در اصفهان و به میزبانی باشگاه سپاهان برگزار کرد و چند بازیکن را برای آکادمی اصلی این باشگاه انتخاب کرد.

مدرسه فوتبال بارسلونا
باشگاه بارسلونا که در سال‌های اخیر بزرگ‌ترین نام در میان باشگاه‌های دنیا لقب گرفته شاید به زودی در ایران شعبه‌ای احداث کند. زمزمه‌های شنیده می‌شود که یکی از باشگاه‌های شمال کشور رایزنی‌های با مسئولان این باشگاه انجام داده‌‌اند بلکه بتوانند آکادمی فوتبال بارسلونا را در ایران احداث کنند. هر چند این کار سرمایه زیادی لازم دارد اما به نظر می‌رسد این باشگاه ایرانی حاضر به تقبل این سرمایه شده و قصد دارد تحت هر شرایطی این آکادمی را در ایران احداث کند.
 
 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع: asriran.com
 
مطالب داغ ورزشی:
علی کریمی و فردوسی‌پور همبازی شدند  
سه سال مربیگری و سه قهرمانی؛ دایی در آستانه یک رکورد جالب
یک فوتبالیست مهمترین مرد رمی بعد از پاپ
رونمایی از مشعل المپیک ۲۰۱۲ لندن + عکس
تهدید میلاد میداوودی !