رویانیان می‌گوید در دوره مدیریتش در پرسپولیس، یک ریال هم بدهی نداشته.

خبرآنلاین: محمد رویانیان در گفت و گویی صریح با خبرآنلاین ، از تمام شایعاتی سخن می گوید که این روزها دور و بر پرسپولیس شنیده می شود. او می گوید تنها پشت گرمی اش به حمایت هواداران است و خیال همه را راخت می کند:« تا آخر فصل از مانوئل حمایت می کنم ، هر اتفاقی هم که بیفتد مهم نیست. خوشحالم که هواداران فهیم تیم با من هستند و پشت خدمتگذارشان را خالی نکرده اند.»
از بازی های دیروز لیگ دوومیدانی شروع کنیم. رفتن شما و پرسپولیسی ها به ورزشگاه ، هیجانی به این لیگ داده بود!
اگر می گوییم باشگاه باید واقعا یک باشگاه باشیم. همه چیز ورزش کگه فقط فوتبال نیست. اینکه یک قهرمان ملی و جهانی در پرسپولیس باشد افتخاری برای همه ماست. آن هم قهرمانی که یک شرکت آمریکایی به بهانه تحریم ها قراردادش را با او لغو کرده و حالا یک برند داخلی ، یک تیم معتبر و محبوب داخلی به کنار این قهرمان می رود و نمی گذارد تنها بماند ، این یعنی باشگاه داری. اینکه او باورش می شود در همین کشورمان برای کارش ارزش قائل می شوند و به او بها می دهند. الان هواداران ما هنوز نمی دانند برای تشویق قهرمانان ملی شان کجا باید بروند . ما دنبال این هستیم تا این فرهنگ را نهادینه کنیم . هوادارمان می تواند به یک پهلوان ملی افتخار کند. کسی که می رود و با نام پرسپولیس قهرمان مهمترین رشته های ورزشی انفرادی جهان می شود ، در المپیک افتخار می آفریند و ... همه چیز ورزش که نباید فقط در فوتبال خلاصه شود .باید به فکر راهکارهایی باشیم که غرورآفرینی کنیم. تا کی باید همه برای یک قهرمانی در لیگ فوتبال همدیگر را بزنیم. دست به هر ترفندی زده شود تا یک قهرمانی بدست بیاید که آخرش هم معلوم نیست آن قهرمانی بدست آمده واقعا درست است یا نه!
فکر کنم منظورتان این شوک تماس های مشکوک به بازیکنان پرسپولیس باشد؟
واقعا آنچه اتفاق افتاد ، کار بدی بود. 4 هفته است که به 3 یا 4 بازیکن ما مدانم زنگ می زنند و می خواهند آنها را در برابر تیم قرار بدهند. واقعا نمی فهممم کمک مربی تیم رقیب ما چرا بین دو نیمه و در رختکن به یار جوان ما گفته اگر می آمدی تیم ما الان فیکس بودی . حرفی که یک بازیکن جوان را تحریک می کند و حاصلش می شود این اتفاقات. از مدیر سابق تیم گرفته تا مسئولانی که در پرسپولیس بودند در این هفته ها مدام چنین رفتارهایی را با بازیمکنان تیم ما تکرار کردند. چند نفری از بچه ها که تجربه بالایی دارند ، ضربه نمی خورند اما یکی که جوانتر است ، تحت تاثیر قرار می گیرد و با یک مصاحبه همه چیز به هم می ریزد. آقایان مدام نشستند علیه تیم و سرمربی اش حرف می زنند. این کجایش حرفه ای است. با رویانیان مشکل دارید چرا به بازیکن از سرمربی تیم بد می گویید و جو تیم را به هم می ریزید؟ این تیم که مال من نیست، پرسپولیس تیم مردم است و با این کارهای تان دارید شیرازه تیم را به هم می ریزید. با 4 بازیکن موثر ما تماس گرفتند و حرف هایی زدند که واقعا آدم تعجب می کند . چطور این قدر راحت هم از این می گویند که پرسپولیس را دوست دارند.این ها از سر دلسوزی نیست.
شاید شرایط طوری پیش می رود که مجبور شوید سرمربی تیم تان را عوض کنید.
متاسفانه  همه در این فوتبال نتیجه گرا شدند. همه وقتی پای میز کارشناسی می نشینند از ثبات حرف می زنند از اینکه نباید نتیجه گرا بود و اینکه باید برای پیشرفت فوتبال زمان در اختیار کادر گذاشت اما از اولین شکست انتقادها را شروع کردند. حتی آنها که شعار می دهند که نباید نتیجه گرایی کنیم. چیزهای ریز را زیر سئوال می برند. همه در این مملکت نتیجه گرا هستند. برای اینکه فرصت نفس کشیدن هم در اختیار ما نگذارند ، بهانه های ریز و درشت می گیرند. اگر به من دو سال وقت بدهند می توانم ساختارسازی کنم. در این مدت همه کارشناسان و کارشناس نما ها به من تاختند اما جا دارد از هواداران تیم تشکر کنم . آنها تنها گروهی بودند که مثل مرد پشتم ایستادند و از تلاشی که برای شان می کردیم حمایت کردند. من تصمیماتم را بر اساس خواست مردم گرفتم و آنها هم به همین دلیل از من حمایت کردند چون شاهد اتفاقاتی که می افتد ، هستند و خیلی خوب مسائل را آنالیز می کنند.من از مانوئل حمایت می کنمچون اخراج مربی یعنی تراژدی فصل قبل.
ولی الان زیر فشارید تا مربی ایرانی بیاورید؟
مربی ایرانی؟ در پرسپولیس این چند ساله مگر استیلی یا دایی نبودند؟ هر کس را بیاورم می زنندش . الان بهترین کار استفاده از مانوئل است تا زمان عبور از بحران. من توجهی به این جوسازی ها ندارم. ولی باید فرهنگ سازی کنیم که 2 سال دیگر مربی ایرانی بیاوریم. امسال راهی نداشتم. کدام مربی ایرانی را می آوردم که شرایط اینی که هست نشود؟ من از بین خارجی ها یکی از بهترین ها را آوردم . مانوئل مرد سال آفریقا و پرتغال بوده. این همه موفقیت در کارنامه اش نمی تواند اتفاقی باشد. اینجا اگر به دست انداز افتادیم باید به عواملی بپردازیم که نمی خواهند پرسپولیس موفق باشد. طوری درباره اش می گویند که انگار یک آدم بی کارنامه است.
روزنامه ها حتی از جبهه جدیدی در انتقاد از مانوئل نوشتند. یکی از روزنامه ها نوشته بود کادرفنی تیم ملی هم از مربی پرتغالی تان انتقاد دارند؟
من هم شایعات این طوری را شنیدم وقتی مدیران سابق زنگ می زنند و می گویند این که شایعه شود در تیم ملی هم این اتفاق می افتد ، نباید تعجبی از بروز شایعه اش داشت ولی من باورم نمی شود کروش چنین کاری را انجام بدهد. او یک مربی حرفه ای است. وقتی از لبنان برگردد با او تماس می گیرم و به دیدنش می روم. باید شخصا از او در این باره بپرسم. حتما به دیدنش می روم با او حرف می زنم البته باورم نمی شود که او چنین کاری کرده باشد. البته این شایعات دور و بر کارهای من همیشه هست. موج جدید انتقادات شان شده شایعه درباره انتخابات. من کجا و کاندزداتوری ریاست جمهوری کجا؟ من یک سربازم. یک خادم ، من سرباز ولایتم و بی اذن ولی هیچ کاری را انجام نمی دهم. همین جا و خیلی قاطع می گویم در هیچ انتخاباتی کاندیدا نمی شوم ، نه ریاست جمهوری ، نه مجلس و نه شوراها تا خیال آقایان راحت باشد.
یکی از گلایه های تان مدام از فضای فوتبال است.
ورزش و به خصوص فوتبال خیلی خراب است.گفتم این نتیجه گرایی چرخه مسموم دلالیسم به راه انداخته و هرچه در این سیستم پول می ریزیم بلعیده می شود. من می گویم آقای وزیر 2 سال این فوتبال را تعطیل کنیم و آن را از نو بنا کنیم. ادبیاتش ، ساختارهایش ، همه چیز باید از ریشه اصلاح شود. وقتی راست می گویم ، این طور باید جوابگو باشم. این طور مورد هجمه قرار می گیرم و...
با اتفاقاتی که این فصل افتاد فکر نمی کنید بهتر بود در ابتدای فصل اینچنین تیم تان را کهکشانی نمی بستید؟
پرسپولیس نمی تواند بازیکن گمنام بخرد. اگر مدیری بخواهد پرسپولیس را متحول کند ، باید در 3 سال تیم را جوان کند. در سال اول مدیریتم نمی توانستم بازیکن غیر آشنا را به تیم بیاورم . علم مدیریت می گوید بهترین ها را بیاور. در کنار این بهترین ها 7 جوان آینده دار آوردم و 3 تای دیگرهم تا انتهای فصل می آیند ، سال دیگر هم 5 بازیکن 17 تا 21 سال می گیریم که مجموع تیم مان می شود 15 بازیکن زیر 21 سال. من دارم پشتوانه سازی می کنم و اینگونه در عرض 2 تا 3 سال این تیم از درون بازسازی و احیاء می شود. برای اینکه تیم را یکباره جوان کنم باید 2 سال زمان بدهند و نتیجه از من نخواهند. همین حالا جوان ها را می گذاریم و در عرض دو سال تیمی متحول را تحویل می دهیم اما جوان ها برای بازی کردن نباید استرس داشته باشند. الان فکر می کنم طرفداران بهتر با ایده های من آشنا شدند.
صحت دارد که بزرگترهایتیم از شما خواستند مانوئل را برکنار کنید؟
خدایی هیچ کدام از بازیکنان به من نگفتند مانوئل را برکنار کنم. ممکن است از او ایراد گرفته باشند. تعدادی از آنها به من گفتند یکسری مشکلات هست ،  من هم گفتم خودتان مشکلات را به سرمربی تیم بگویید . به مانوئل هم گفتم حرف شان را بشنود و اگر درست می گفتند ، لحاظش کنند. چند تا پیشنهاد داشتند که چطور تیم درست شود. بعد از بازگشت ملی پوشان از سفر لبنان قرار شده آنها با مانوئل جلسه ای داشته باشند.
اینکه می گویند یکی از بزرگان تیم پیشنهاد داده مایلی کهن را بیاورید چطور؟
نه این را هم هیچ کدام از بازیکنان نگفتند. من مایلی کهن را دوست دارم با اینکه مدام تهمت می زند به ما. ولی مایلی باید متعادل تر برخورد کند. او مدام ، هرچه دلش می خواهد را به ما می گوید. این شیوه درستی نیست.
گفتید برای آینده به مربی ایرانی فکر می کنید. این مربی از جنس مایلی کهن ، درخشان یا قدیمی تر هاست یا به گزینه های جوان فکر می کنید که فوتبال را اخیرا کنار گذاشتند؟
من از الان دنبال مربی های جوان ایرانی هستم که هم خوب نتیجه گرفتند هم همه مردم از نتایج شان راضی هستند و دوست شان دارند. . دارم روی شان کار می کنم. آینده پرسپولیس برای مربی های جوان و صاحب دانش روز است. شک نکنید. انتخاب مرا از سال آینده خواهید دید. زمانی که تیم قرار است با یک پرسپولیسی موفق به میدان برود. الان 3 نفر در لیست انتخاب های بلندمدت من هستند که در زمان انتخاب مربی ایرانی ، یکی از آنها روی نیمکت تیم می نشیند. ولی باز هم می گویم قطعا تا پایان این فصل کارمان را با مانوئل ادامه می دهیم . از این بحران هم خارج می شویم.
و شایعه آخر درباره پرسپولیس این است که بدهی های تیم با شما به 40 میلیاردتومان رسیده. رقمی که هیچ کس توان پرداختش را ندارد!
همین شنبه هر مدیری را که آوردند به جای من ، تیم را با هزینه هایی کمتر از سال قبل و تعهد مالی کمتر از سال قبل تحویل می دهم. یک ریال بدهی مازاد در دوره خودم نداشته و نخواهم داشت. و آمادگی کامل دارم رسما تراز مالی و هزینه انجام شده را اعلام کنم. تراز مالی ام می خواند. من تیم را بدون بدهی تحویل می دهم. به شرطی که دولت هم بدهی هایش به تیم را بدهد. اگر سهم دولتی بدهی ها پرداخت شوند ، در بدترین شرایط ، بازده مالی دوران ما صفر خواهد بود. تازه قول می دهم کسی که تیم را از من می گیرد ، امکاناتی در اختیار دارد که در 50 سال گذشته ، هیچ مدیری در پرسپولیس آنها را نداشته است.




گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:
khabaronline.ir


مطالب داغ ورزشی:
فتح الله زاده از عوامل لو رفتن ترکیب استقلال در دربی پرده برداشت
اعتراضات علیه محسن قهرمانی ادامه دارد!
مرفاوی: هیچ تیمی در ایران اندازه استقلال مهره ندارد
حضور سر زده عادل فردوسی پور در مناطق زلزله زده
در جلسه رویانیان و زاید چه گذشت!