عادل فردوسی پور در اقدامی کم سابقه پخش نشدن بازی تیم ملی از تلویزیون را به چالش کشید.

خبرآنلاین: عادل فردوسی پور ، دوشنبه شب با دعوت از غلامرضا رفیعی ، مشاور حقوقی صدا و سیما بحثی چالشی داشت برای اینکه چرا بازی ایران و لبنان از تلویزیون پخش نشده است.رفیعی حرفهایش را اینگونه آغاز کرد:« سازمان های ورزشی دنیا حقوق انحصاری برای پخش رخدادهای شان دارند. این قانون شامل همه سازمان های ورزشی می شود. صدا و سیما هم در اقلا 16 سالی که من مسئولیت داشته ام همواره سیاستش این بوده که در زمان برگزاری رخدادهای مهم بین المللی و ملی ،با این نهادها و نمایندگان پخش انحصاری بازی ها مذاکره کرده تا حق پخش را بخرد. »
او ادامه داد:« دلال های داخلی می آمدند و مبالغ را بالا بردند ، ما رفتیم مستقیم مذاکره کردیم و خریدیم. بخش ورزش تلویزیون و شبکه 3 جامعیت ورزش را در نظر گرفته . سیاست مان این بوده که همه ورزش ها باید پخش بشود.ولی این مهم است که چگونه و بر چه اساسی حق پخش قیمت گذاری می شود. برای مخاطبان شاید باید از خودمان دفاع کنیم. ما تنها وارد مذاکره می شویم. کشورهای توسعه یافته هم هستند و ما بدون توجه به هم بدون مبنای مشخص به هر مبلغی تن در بدهیم. تلویزیون هم از بودجه عمومی ارتزاق می کند. شرکت ورلد اسپرت گروپ مبلغی از ما خواسته که واقعا غیرقابل پرداخت بود. آنها در ابتدا 40 میلیون دلار خواسته بودند. به همه ابزارها دست زده اند که ما را تحت فشار بگذارند ، که پکیج 4 ساله بازی های شان را بخریم در صورتی که ما فقط برای بازی های خودمان حاضریم هزینه کنیم. آنها رقم پایانی شان 10 میلیون دلار است که حتی این رقم هم از نظر ما بالاست.
در این دقایق فردوسی پور با اشاره به اینکه از زمان علی لاریجانی و مدیریت جعفر صافی پخش بازی های فوتبال دنیا ، این بازی ها به غذای روحی مخاطبان تلویزیون بدل شده ، از مشاور حقوقی سازمان خواست با توجه به علاقه شخص ضرغامی به فوتبال ، راهکاری اتخاذ شود که بازی های تیم ملی بدون استفاده از تصاویر الجزیره که کاور شده اند ، پخش شود!
رفیعی در پاسخ به این حرف عادل گفت: «ورزش دارد می شود کالای تجاری صرف. الان رایت بازی ها شده بهانه ای برای دلالی. بی هیچ دلیلی قیمت ها را 400 درصد می برند بالا. این قدر بازی گران بود که خود لبنانی ها هم حق پخش بازی را نخریده بودند. ما نمی توانستیم این پول را بپردازیم چون این ارقام از جیب خود مردم پرداخت می شود. مسئله منافع خود مردم است.»
او سپس گفت: «در 4 سال گذشته و برای پکیج کلی مسابقات 4 میلیون دلار می دادیم، یکدفعه شد 40 میلیون دلار و با تخفیف می گویند 10 میلیون دلار. ما می گوییم فقط 5 میلیون دلار می دهیم که 25 درصد هم قیمت ها را بالا برده ایم.»
عادل به یکباره با این جمله که : «شان مردم و تلویزیون ایران بیشتر از این است که آرم یک شبکه را بپوشانیم و...» حرفی که سبب شد تا رفیعی بگوید: «برای اینکه رقابت غیر منصفانه پیش نیاید. در قوانین هست که اگر یک سازمان ورزشی دارد سوءاستفاده می کند. مردم را از دیدن یک بازی محروم می کند ، شبکه های ملی می توانند دست به هر راهکاری بزنند تا بتوانند یک بازی را پخش کنند. یعنی به هر شیوه ای می شود تصاویر بازی را پخش کرد. این قوانین بین المللی است که می شود در مقابل زیاده خواهی های سازمان های ورزشی ایستاد و کاری که ما می کنیم یک تخلف نیست. در مذاکرات حضوری مان وقتی پیر کاخه یا به تهران آمد، گفتیم این مبلغ گزاف را برای چه می گیرید که او مدعی شد نیمی از این پول به فدراسیون فوتبال ایران می رسد. او گفت ما نصف این پول را می دهیم به فدراسیون خودتان. ما زنگ زدیم به آقای نبی و او گفت اصلا این پول داده نشده. »
او در ادامه گفت:« صداو سیما از بیت المال ارتزاق می کند. ما درآمد زیادی از تبلیغات نداریم. یک مبلغی می گیریم که خیلی ناچیز است و مستقیم به خزانه دولت پرداخت می شود.» عادل از این گفت که تماشای بازی حق مردم است که رفیعی گفت:« مردم عاشق فوتبال را ما محروم نکردیم. 4 میلیون دلار شد 40 میلیون. ما المپیک را خریدیم 1 میلیون برای چی باید این بازی ها را با چنین پولی بخریم؟»
عادل اصرار داشت به هر حال می شود با قوانینی مشکل را حل کرد. مردم دوست دارند که حتی اگر شده از طریق بیت المال ، پولی پرداخت بشود و بازی را ببینند. در این دقایق عادل و نماینده سازمان بر سر این بحث داشتند که هزینه پخش این بازی ها از تبلیغات تامین می شود. بخصوص که تلویزیون باید دلار دولتی به شبکه صاحب حق بازی ها بپردازد. عادل مثال زد که ماشین های 7 میلیونی در 4 سال شده 30 میلیون پس شرکت صاحب حق پخش هم می تواند چنین رقمی را پیشنهاد دهد که رفیعی گفت:« این مثال ها را نزنید. ما تلاش می کنیم بازی ها پخش شود اما اگر باز هم احساس کنیم کسی حقی غیر قانونی از ما می خواهد باز هم ممکن است چنین اتفاقاتی تکرار شود. این اولین باری بود که ما بازی را پخش نمی کردیم و تلاش مان این است که مذاکره کنیم تا تکرار نشود اما گاهی این اتفاقات رخ می دهد.»




گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:khabaronline.ir


مطالب داغ ورزشی:
واکنش قلعه نویی به لیست جدید تیم ملی
عبدولی: بنا نبود داور را تکه تکه می کردم ؛ شاید برای همیشه خداحافظی کنم
عکس جعلی از فردوسی پور در کنار لیلا حاتمی در المپیک لندن
دستور ویژه احمدی‌نژاد: از عبدولی مانند طلایی‌های المپیک تقدیر شود