دژاگه
اشکان دژاگه می‌گوید از خوش‌شانسی‌اش بوده که در فوتبال آلمان رشد کرده است. او همچنین معتقد است ایران می‌تواند پس از آرژانتین به دور دوم جام جهانی راه یابد.
فولام این فصل 3 سرمربی را روی نیمکت خود دیده است اما با هیچکدام نتایج خوبی نگرفته و این تیم در آستانه سقوط به دسته پایین‌تر قرار دارد. همانطور که اشکان دژاگه در گفت‌وگو با گاردین می‌گوید فولام راه پیروز شدن را فراموش کرده است اما آنها هنوز به ماندن در لیگ برتر اطمینان دارند و امیدوارند با "فلیکس ماگات" به این مهم برسند.

دژاگه زیر نظر ماگات این شرایط را در بوندسلیگا تجربه کرده است. در سال 2009 ولفسبورگ نیز 3 سرمربی داشت. "استیو مک لارن"، "پیر لیتبارسکی" و "فیلیکس ماگات" . حتی زمانی که ماگات سرمربی ولفسبورگ شد این تیم در 4 بازی اول خود نیز پیروز نشد تا امیدی برای بقا نداشته باشد اما کسب 3 پیروزی پیاپی باعث شد تا گرگ‌ها (ولفسبورگ) در بوندسلیگا بمانند و به جای آنها مونشن‌گلادباخ به دسته پایین‌تر سقوط کند.

این روزها اشکان دژاگه بار دیگر در کنار فلیکس ماگات قرار دارد و آنها این بار امیدوار هستند تا جلوی سقوط فولام را بگیرند. پس از مارتین یول و رنه مئولیستین، مرد آلمانی که به "شکنجه‌گر" معروف است هدایت فولام را بر عهده گرفته است و اشکان دژاگه نیز در کنار مربی سابق خود توانسته بازی های خوبی را تکرار کند. آنها امیدوار هستند اتفاقی که در سال 2009 برای ولفسبورگ افتاد، این بار در فولام تکرار شود.

دژاگه درباره شرایط تیمش به گاردین می‌گوید: پیروزی در دو بازی قبل شرایط ما را بهتر کرده است. اعتماد به نفس بازیکنان ما بیشتر شده و انگیزمان نیز برای ماندن در لیگ برتر بالا رفته است. فولام می خواهد در لیگ برتر بماند و انتخاب فیلیکس ماگات هم برای همین بوده است . ماگات بهترین گزینه باشگاه برای مربیگری بوده است. او در آلمان نام بزرگی است و توانسته با بایرن مونیخ و ولفسبورگ قهرمان لیگ شود و اعتبار زیادی دارد. او مربی است که می داند چه زمانی باید کار کرد و چه زمان وقت شوخی است . ماگات مربی جدی و با دقتی است.

دژاگه در ادامه گفت: ماگات در ولفسبورگ چنین شرایطی را تجربه کرده است و می داند چطور باید تیم را در لیگ نگه دارد. او علاقه زیادی به صحبت با بازیکنان دارد و به آنها اعتماد به نفس می دهد. مهمترین موضوع برای ما در حال حاضر فشاری است که روی بازیکنان قرار دارد. ماگات خیلی سعی می‌کند تا این فشار را از روی بازیکنان بردارد و به نظرم برد ما برابر نوریچ اتفاق خوبی بود و توانست تا حد زیاد ما را از فشار موجود در انتهای جدول رها کند.

دژاگه بازیکنی است که دوران بزرگی را به عنوان بازیکن تجربه کرده است و موقعیت‌های مختلفی را تجربه کرده. برای همین است که در 3 باشگاه و دو تیم ملی حضور داشته است. در دست راست او کلمه تهران خالکوبی شده که در آنجا متولد شده و در دست چپ او نیز کلمه برلین که در آنجا رشد کرده نوشته شده است و در گردن او نیز نوشته شده است"هیچوقت فراموش نکن از کجا آمده‌ای".

او با جوانان آلمان موفق شد در سال 2009 به قهرمانی در رقابت های قهرمانی اروپا برسد و سپس در تیم ولفسبورگ درخشش زیادی از خود نشان داد.

دژاگه درباره تیم ملی جوانان آلمان می‌گوید: ما در آن تیم یک نسل جدیدی از فوتبالیست‌های آلمانی بودیم که کنار هم پیشرفت زیادی کردیم. اما همیشه شانس بازی برای ایران را داشتم . پدر و مادر من هر دو ایرانی هستند. همسرم نیز مثل خودم ایرانی است که در آلمان بزرگ شده. ما همیشه در خانواده با هم صحبت می‌کردیم و ایرانی بودن در قلب ما قرار داشت. من در تهران به دنیا آمدم و دوستان زیادی در آنجا دارم. هم آلمان و هم ایران کشور‌های من هستند و از اینکه همراه تیم ملی ایران هستم به خودم افتخار می کنم. ایران کشور بزرگ و زیبایی است که هواداران آن علاقه زیادی به فوتبال دارند.

هافبک 27 ساله ایرانی در ادامه گفت: دوستانم از من می‌پرسند ایران چگونه است و من به آنها می‌گویم کشوری خوب و زیبا که مردمان خونگرم و مهربانی دارد. دوست ندارم درباره چیزهای دیگر صحبت کنم و من به خاطر فوتبال دیدن خانواده‌ام و رفتن به کشورم آنجا می‌روم نه مسئله دیگر. من از بازی کردن در ایران احساس غرور می‌کنم اما خیلی‌ها فقط چیزهای منفی را می‌بینند که در اخبارها منعکس می‌شود. برای همین است که کمی از ایران می‌ترسند. در واقع باید بگویم آنچه از ایران در اخبار می‌شنوید با آنچه در ایران وجود دارد فرق دارد. می‌توانم بگویم که مردم ایران بسیار مهربان و خوب هستند و ایران کشور بسیار خوبی است.

به نوشته گاردین نگرانیهای سیاسی در صحبت‌های دژاگه به خوبی دیده می‌شود و تا حد زیادی قابل فهم است . او نمی خواهد وارد مسائل سیاسی شود و درباره این موضوعات به صحبت بپردازد. او یکبار که در تیم ملی زیر 21 سال آلمان بود از بازی با تیم رژیم صهیونیستی امتناع کرد که مربیان او آن را درک کردند و به حمایت از دژاگه پرداختند. خانواده او آن زمان در ایران بود و رفتن به آن کشور می‌توانست باعث انتقاد و ناراحتی از خانواده او در تهران شود زیرا ایران از انقلاب سال 1979 رژیم صهیونیستی را به عنوان کشور به رسمیت نمی‌شناسد.

دژاگه درباره آن روزها می گوید: این اتفاقات مربوط به گذشته است و من نمی خواهم به گذشته برگردم و می خواهم به جلو حرکت کنم. این اتفاقات باعث شد از لحاظ مختلف رشد کنم.

آینده این بازیکن ایرانی جام جهانی 2014 است که پیش‌روی او قراردارد. ایران با حضور بازیکنانی چون رضا قوچان‌نژاد؛ مهرداد بیت آشور و دانیل داوری که زیر نظر کارلوس کی‌روش به تیم ملی ایران اضافه شده امیدوار است در جام جهانی 2014 بتواند یکی از تیم‌های صعود کرده به مرحله بعد جام جهانی باشد. آنها در حال حاضر در رده 37 رده بندی فیفا قرار دارند و آنها در راه آمادگی برای جام جهانی با تیم‌های بلاروس، مونته نگرو و آنگولا دیدار خواهند کرد.

دژاگه درباره روند آماده سازی ایران می گوید: می دانم پیدا کردن حریف برای بازی دوستانه با ایران کار ساده‌ای نیست اما کی‌روش تجربه زیادی دارد. به همین خاطر است که او توانسته این بازی‌ها را ترتیب دهد. برای ایران حضور در جام جهانی 2014 یک اتفاق ویژه و خاص است. تمام کشور به تیم ملی افتخار می‌کنند و از ما انتظار دارند تا از گروه خود صعود کنیم. تیم ما در باز‌ی های خانگی خود در ورزشگاه ملی 100 هزار هوادار دارد و آنها حمایت بی‌نظیری از تیم ما انجام می دهند. ما بعد از ژاپن به عنوان دومین تیم برتر آسیا راهی برزیل شدیم. فشاری روی ما برای بازی‌های جام جهانی وجود ندارد . اگر بتوانیم از گروه خود به مرحله بعد راه یابیم، اولین بار است که ایران توانسته از گروه خود در جام جهانی صعود کند. آرژانتین قطعا به عنوان تیم نخست صعود خواهد کرد و ما برای صعود از این گروه با تیم های نیجریه وبوسنی رقابت داریم . چرا شانس برای صعود نداشته باشیم؟ ما تیم با استعدادی هستیم و می‌توانیم از گروه خود صعود کنیم.

بازیکن ایرانی فولام در ادامه گفت: می‌دانم که در حال حاضر بازکنان زیاد ایرانی در لیگ‌های بزرگ خصوصا آلمان بازی نمی‌کنند. رضا قوچان‌نژاد در چارلتون بازی می کند که او نیز در فوتبال اروپا بوده است.. خوش‌شانس بودم که در آلمان بزرگ شدم. استعداد‌یاب‌های زیادی برای کشف استعداد به ایران نمی‌روند و به همین خاطر است که خیلی از بازیکنان ایران به لیگ قطر و امارات می روند. اگر بازیکن ایرانی بتواند شانس بازی در لیگ اروپایی را از بازی در لیگ ایران بدست بیاورد خیلی خوش‌شانس بوده است. برای همین است که امیدوارم بازیکنان ایرانی در جام جهانی نشان دهند چه بازیکنان خوب و باکیفیتی هستند.

تا آن موقع که بازیکنان جوان ایرانی شناخته شوند، دژاگه سفیر فوتبال ایران در فوتبال اروپا خواهد بود.

این بازیکن ایرانی در پایان گفت: اگر با فلیکس ماگات در لیگ بمانیم خیلی‌ها را شگفت زده می کنیم. ما فصل بعد از نجات یافتن از سقوط در بوندسلیگا توانستیم برای کسب سهمیه در اروپا تلاش کنیم. امیدوارم تاریخ تکرار شود و بتوانیم فصل آینده با ماگات به افتخار مهمی برسیم.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
پیروزی بوکسور ایران در مسابقات بوکس جوانان جهان
کودکی ورزشکاران مشهور + تصاویر
تیپ فوق العاده مسلمان و صادقیان + عكس
عابدزاده بر مزار دوست و همبازی اش + عكس
پیام اینستاگرامی علی کریمی + عکس