پهلوان علی دایی !
علی دایی نشان داد که یک پهلوان است و باید قدر افرادی مثل او را بیشتر دانست.

به افتخار پهلوان علی دایی

روزگاری كه به یاد جوان‌ها نمی‌آید! از پهلوانی تختی سخن گفته می‌شود كه برای زلزله‌زدگان بوئین‌زهرا، كشكول خود را در بازار می‌چرخاند و مردم عاشقانه كمك‌های خود را به پهلوان تقدیم می‌داشتند.

باور اتفاقات ۵۵ سال پیش برای جوانان الان سخت است. آنها كه از تریبون‌های رسمی و غیررسمی، ورزشكاران خصوصاً فوتبالی‌ها را آدم‌های لاابالی معرفی می‌كنند. انسان‌هایی با سطح دانش و علم كم، از طبقه پایین جامعه و با درآمدی بالا و البته مفت.

تو گویی هیچ‌كس زحمات چندین ساله آنها را در زمین‌های خاكی نمی‌بیند و یا آشفتگی‌های‌شان در بازی‌های حساس و شكست پاهای‌شان.

همه چیز البته نه سیاه است و نه سفید و در هر قشر و طبقه و جامعه به تناسب هم از سفیدها هست هم از سیاه‌ها.

در سالیانی كه جامعه به شدت از بی‌اعتمادی به همدیگر رنج می‌برد، بهتر است كه روشنفكران و اهالی قلم بر طبل بی‌اعتمادی نكوبند.

اساس اعتماد را نه روشنفكران، نه رسانه‌های ملی و غیرملی و نه كتاب‌های درسی به جامعه القا می‌كنند و نه می‌شود دیكته كرد. اعتماد از ذات انسان‌ها ایجاد می‌شود و بدون هیچ ضرب و زوری بر دل‌ها می‌نشیند، درست مثل عنوان پهلوان.

اگر در روزگاران قدیم در گودهای زورخانه و میدان كشتی پهلوانان را پیدا می‌كردیم، اكنون می‌توان در پرده سینما، در مستطیل سبز فوتبال و یا میدان بسكتبال و والیبال نیز پهلوان پیدا كرد. مهم آن است كه مردم بخواهند.

این خواست صرفاً یك اراده ملی و از سر دل است، نه از دیكته و نه از سر ضرب و زور. زلزله غرب كشور، تلنگری دیگر بر این خواستن‌ها بود.

آنگاه كه علی دایی در یك فضای مجازی شماره‌ای و مكانی را برای جمع‌آوری كمك‌های مردمی اعلام كرد.

او در عصر جدید كشكول دستش نگرفت و از خیابان ولی‌عصر به سمت شمال راه نیفتاد. او از ابزار جدید استفاده كرد. هیچ رسانه ملی پیام او را منتشر نكرد. مانند زلزله اهر و ورزقان خود را به میان مردم رساند. خوب یادم هست آن موقع گفتند چون همشهریانش است رفته كه كمك كند. همین نیش سخن, او را از دعوت بسیج مردمی بازداشت.

اما اینجا مردمی بودند كه دایی برای صحبت با آنها به مترجم نیاز داشت. برای كمك به انسان مگر زبان مهم است؟

ای بسا هندو و ترك همزبان.

دایی یك پیام به مردمی فرستاد كه با گل‌های او شاد شده بودند و او را آقای گل جهان می‌نامیدند... او امتحانش را پس داده بود... او اكنون لایق عنوان «پهلوانی» از سوی مردم است.

پهلوان علی دایی، كاری كرد كارستان.

اكنون نوبت مردم است.‌ ای كاش برای اولین بار در این سرزمین پر رمز و راز فقط برای اولین بار كه آغازی برای اولین‌های بعدی باشد، پهلوان زنده را عشق باشد.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: هفته‌نامه فوتباليست‌ها