جنگ عراقی ها با ایران در زمین فوتبال؟!
افزایش تنش ها در عراق و اتفاقاتی مثل حمله به کنسولگری ایران و بی نظمی های متعدد در زمینه های مختلف، برگزاری دیدار ٢٣ آبان تیم های عراق و ایران در هاله ای از ابهام قرار داد

احتمال برگزاری ایران - عراق در کشور ثالث

شاید آن زمان که مسابقات مقدماتی جام جهانی و جام ملتهای آسیا قرعه کشی شد، تنها از نظر حساسیت فوتبالی نگران بازی خارج از خانه مقابل تیم عراق بودیم. اما حالا اهمیت دیدار بیست و سوم آبان فراتر از بحث های فنی رفته و نگرانی ها از ایران به سمت مسائل امنیتی رفته است. ناآرامی های اخیر کشور عراق و اعتراض های گسترده علیه دولت این کشور، کار را به جایی رسانده که به برگزاری سالم و بی دردسر دیدار تیم عراق با ایران هم اطمینان چندانی نیست. 

از آنجا که شهر بصره به عنوان میزبان دیدار با ایران اعلام شده بود، در روزهای گذشته نامه نگاری هایی بین کنفدراسیون فوتبال آسیا و استانداری بصره برای اطلاع از امنیت شهر و توانایی عراق برای میزبانی از بازی های ملی پیش رو صورت گرفت. در این ارتباط، استاندار بصره از وجود امنیت کامل برای میزبانی از تیم های ایران و اعراف خبر داد.

عراق این روزها چهره ای بسیار متفاوت با سالیان گذشته دارد. مردم از ناکارآمدی حکومت در تامین نیازهای اولیه همچون برق به خشم آمده و برای احقاق حق خود به خیابان ها آمده اند.
 
حالا به موازات تظاهرات خیابانی عراق، کشور های منطقه و در راس آن ها عربستان سعودی با حضور پر رنگ در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اقدام به ایجاد جو روانی و مسموم پیش از بازی عراق و ایران کرده اند. از جمله اقدامات آنها، حضور در صفحه اجتماعی سردار آزمون و فحاشی به ستاره تیم ملی ایران بوده است. همینطور چند صفحه اینستاگرامی عراقی به صورت هدفمند بازی پیش رو بین عراق و ایران را محلی برای تسویه حساب سیاسی خود قرار داده اند و با نشان دادن ایران به عنوان عامل ایجاد اغتشاشات خواهان حضور حداکثری در ورزشگاه بصره شده اند.
 
حکومت نظامی شبانه در پایتخت عراق، تعطیلی برخی از ادارات دولتی و دانشگاه ها، اعتصاب کارمندان، گسترده تر شدن دامنه اعتراضات به تمامی استان های جنوبی و همچنین درگیری در یکی از بنادر بصره که به کشته شدن نفراتی منجر شد و ایجاد تدابیر امنیتی شدید در بنادر این شهر حاکی از شرایط نا مساعد برای برگزاری دیدار فوتبال على رغم وعده استاندار بصره است. علاوه بر اینها، صبح امروز نیز دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی از قطع پرواز شرکت های ایرانی به  عراق خبر داد.

روز گذشته نیز یونس محمود، اسطوره فوتبال عراق با انتشار عکسی که در آن ایران، آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی در طرفی و عراق در طرف دیگر قرار داشتند، خشم فوتبالدوستان ایرانی را برانگیخت. یونس محمود در تقابل جنجالی خود با تیم ملی ایران در جام ملتهای 2015 هم خاطرات تلخی برای طرفداران فوتبال در ایران به جا گذاشته بود و این بار با این استوری جنجالی خون ایرانی ها را به جوش آورده است.


با این وضعیت عجیب و غریب کشور عراق، سوال بزرگ در حال حاضر این است که نهایتا شرایط برای میزبانی از دیدار این کشور مقابل ایران از سوی مسئولان شهر بصره و کشور عراق فراهم می شود یا اینکه برگزاری این دیدار، تغییراتی اساسی چه در زمان و چه در مکان خواهد داشت. تا به حال که 9 روز به زمان بازی تیم های ایران و عراق باقی مانده، نه اطمینانی از حیث انجام بازی در زمان مقرر خود وجود دارد و نه حتی تضمینی بابت برگزاری آن در شهر بصره.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: varzesh3.com