رييس اسبق فدراسيون فوتبال با انتقاد از شرايطی که در فوتبال ايران به وجود آمده است، گفت: امروزه افراد فهميده‌اند که با دروغ پردازی، ريا و ظاهرسازی و استفاده از کارهای رياکارانه می‌توانند به مقاصد خود که همان اهداف مالی است، برسند...
 
 محمد دادکان که به شهادت بازیکنان هم‌نسل‌اش یکی از بازیکنان با اخلاق فوتبال ایران بود و در تمام دوران بازیگری‌اش حتی یک کارت زرد هم دریافت نکرد و همچنین در مدت 4 سال و سه ماه ریاست‌اش در فدراسیون، فوتبال درگیر مسائلی که امروز شاهدش هستیم،‌ نبود در گفتگو با ایسنا، درباره مسائل اخلاقی که در فوتبال ایران به وجود آمده است، گفت: قصد مصاحبه نداشتم اما چون می‌بینم شرایط در فوتبال ایران به گونه‌ای است که همه اصل را رها کرده‌ایم و چسبیده‌ایم به مسائل حاشیه‌ای، باید صحبت‌هایی را مطرح کنم. اولا باید بگویم در ماه مبارک رمضان قرار داریم و باید تمامی کارهایی که انجام می‌دهیم به خاطر اصلاح امور باشد. در پاسخ به شما باید بگویم کدام فرهنگ؟ اول باید برویم در سطح جامعه ببینیم که آیا جامعه ما پذیرای فرهنگ هست یا خیر؟ به هر حال فوتبال بخشی از این جامعه است. متاسفانه در این روزها تظاهر و مردم فریبی حرف اول را در جامعه ما می‌زند و شرایط در باشگاه‌های ما هم بهتر نیست. کدام باشگاه می‌تواند ادعا کند که به مسائل فرهنگی پرداخته و اگر باشگاهی را پیدا کردید که مدعی فرهنگ سازی در فوتبال است بدانید که او هم دروغ می‌گوید!

وی با بیان این که کار فرهنگی می‌تواند پالایش خوبی در مسائل فنی به وجود بیاورد، گفت: امروز آدم‌های ناتوان که به دنبال آمال و آرزوهایشان هستند، به افراد برچسب منشوری بودن می‌زنند.

دادکان با اشاره به اتفاقی که برای علی کریمی افتاده و با بیان اینکه حرف‌هایم کلی است، گفت: می‌گویند "عیسی به دین خود و موسی به دین خود". برو خودت را بساز که الگو شوی. نمی‌خواهد در رسانه‌ها و بین دولتی‌ها از خودت الگو بسازی. این مردم هستند که باید الگو را انتخاب کنند. اگر کسی اشتباهی می‌کند، باید بدانیم که ما را به جای فرد متخلف داخل قبر نمی‌گذارند. نمی‌توان با چوب و تکفیر آداب و فرهنگ ایجاد کنیم. آقایان در خفا هزاران مشکل دارند و وقتی کسی در ظاهر اشتباهی می‌کند می‌خواهند آبروی او را ببرند. این عین بی‌دینی است. دین ما می‌گوید که نباید آبروی آدم‌ها را برد.

وی با بیان اینکه کسانی که حرف از اخلاق و فرهنگ می‌زنند، خودشان از همه بدترند گفت: بروید در زندگی این افراد و ببینید که چقدر خودشان ناپاکترند. از ادب و فرهنگ حرف می‌زنند ولی خودشان سمبل بی‌ادبی و بی‌فرهنگی هستند. یکی بیاید بگوید که من خوب هستم. هیچ کس نمی‌تواند چنین ادعایی کند. همه ما مثل هم هستیم. مگر می‌شود کسی را صاحب اخلاق و فرهنگ و دین کرد. این مسایل ریشه در ذات آدم‌ها دارد. کنفسیوس می‌گوید، آدمهای بزرگ وقار دارند و تکبر ندارند و آدمهای کوچک تکبر دارند و وقار ندارند و کسب این وقار از پدر و مادر است. من می‌گویم اگر کسی صاحب فرهنگ و اخلاق و دین باشد، باید این از خانواده‌اش به او رسیده باشد و جامعه نقش کمی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه در پاسخ به این سوال که شما خودتان در زمان حضور در فدراسیون فوتبال تا پیش از دیدار با مکزیک مشکلی با علی کریمی نداشتید و این بازیکن هیچ گاه جلوی شما موضع نگرفت، آیا فکر می‌کنید رفتاری که باشگاه استیل آذین با او کرد رفتاری صحیح بود یا خیر گفت: رفتاری که با علی کریمی و کریمی‌ها می‌شود دفعش بیشتر از جذب است. زمانی که من رییس فدراسیون فوتبال بودم، بازیکنانی را می‌دیدم که به خاطر شرایطی که داشتند روزه‌خواری می‌کردند ولی من هیچ وقت آبروی این افراد را نبردم. برانکو 4 سال در فوتبال ایران بود. در این مدت در زمان ماه رمضان از خانه که بیرون می‌آمد تا آخر شب مانند ما مسلمانان رفتار می‌کرد و این تنها به خاطر فضایی بود که در فدراسیون فوتبال وجود داشت. رفتاری که احترام متقابل در آن وجود داشت. دلیل دیگرش هم ذات خودش بود، ما چیزی را زور نمی‌کردیم و او هم احترام می‌گذاشت. اگر هم علی کریمی سهوا نوشیدنی را خورده شاید عذری داشته است. شاید مسافتی را طی کرده و دیگر روزه نبوده است. نباید همه چیز را با نیت سو نگاه کنیم.

دادکان با بیان اینکه نباید با آبروی هیچ کس بازی کرد، به ایسنا گفت: متاسفانه در جامعه ما در تمامی زمینه‌ها سمبل‌ها و الگوها را می‌زنیم، برای چه؟ می‌خواهم بپرسم همه معترضان به کریمی پاکند و منزه؟! چرا ما در بخش فرهنگ، اجتماع و سیاست الگوها و سمبل‌ها را می‌زنیم؟ آیا همه معترضان به این الگوها پاکند؟ همه ما مثل هم هستیم. حالا جوی به وجود آمده که مد کرده‌ایم که یکی را روزه‌خوار بدانیم و دیگری را منشوری.

وی افزود: این یک موج است. موجی که می‌خواهیم رویش سوار شویم و سال بعد پول بیشتری بگیریم. خروجی این فوتبال که سالانه 400 میلیارد تومان در آن هزینه می‌شود چیست؟ مسوولان کشوری، من یک سوال از شما دارم. آیا می‌دانید که خروجی این فوتبال صفر است؟ اگر می‌دانید که گناهتان 10 برابر است و اگر نمی‌دانید چرا می‌خواهید با طبل بی‌صدا مردم را سرگرم کنید. من اگر در این فوتبال سمتی داشتم لیگ را تعطیل می‌کردم و می‌گفتم از این پول‌ها خبری نیست. بروید در همان خارج بازی کنید. چرا لژیونرهای ایرانی که در اروپا و امارات بوده‌اند یکی یکی به ایران برمی‌گردند. دلیلش این است که در اینجا پول بیشتری به آنها می‌دهند. من یک دفعه این مسئله را گفته‌ام و بار دیگر تکرار می‌کنم. چرا مربی که در زمان ما 13 میلیون تومان پول می‌گرفت الان 400 میلیون تومان پول می‌گیرد. این بی درو پیکری فوتبال ایران نیست؟

دادکان افزود:‌ چطور در زمان ما بازرسان در فدراسیون فوتبال بودند و الان خبری از این بازرسان نیست. مسوولان کمیته تربیت بدنی مجلس که دنبال تحقیق و تفحص بودند تنها به دنبال این هستند که عکس سه در چهارشان در روزنامه‌ها چاپ شود. نتیجه و خروجی کمیته ویژه رییس جمهور برای بررسی شکست ورزش ایران در المپیک چه شد؟ از حالا به شما می‌گویم که جواب شکست در گوانگجو را چه کسی می‌دهد؟ من به شما می‌گویم همان‌هایی که جواب مردم را پس از شکست در پکن و جام جهانی داده‌اند به شکست‌های گوانگجو هم پاسخ خواهند داد. فقط با دروغگویی به مردم می‌گویند که کمیته تشکیل داده‌ایم. کدام کمیته؟

وی تاکید کرد: آنهایی که می‌آیند شخصیت آدم‌ها را زیر سوال می‌برند خودشان از همه بدترند.

رییس سابق فدراسیون فوتبال گفت: من سوالی که از ایسنا دارم و امیدوارم که شما آن را پیگیری کنید این است که آیا بازیکنی که 700 میلیون تومان می‌گیرد مربی که حداقل 500 میلیون تومان می‌گیرد و مدیری که 300 میلیون تومان می‌گیرد آیا این دعواها را به خاطر اخلاق به راه می‌اندازد. این سوالی است که من از شما دارم. بروید ببینید مدیران در این فوتبال چقدر می‌گیرند. ما الگوها را می‌زنیم که این مدیران غیرورزشی به فوتبال بیایند و خروجی فوتبال همینی می‌شود که می‌بینید. امروزه شرایطی ایجاد شده که آدم‌ها می‌آیند و دم از مسائل فرهنگی می‌زنند و می‌گویند کارهایشان به خاطر حفظ شئونات و نظام است اما در واقع آنها به دنبال مقاصد خود هستند.

 
 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport 
منبع:football3.ir