فواید ورزش کردن در یک قرص
ورزش منظم فواید زیادی برای سلامتی از جمله افزایش متابولیسم، کاهش وزن و تنظیم اشتها دارد. این‌ها اثرات مهمی به ویژه برای افرادی است که اضافه وزن دارند یا چاق هستند اما برخی از افراد قادر به انجام فعالیت‌های ورزشی نیستند

آیا می‌توان فواید ورزش را در یک قرص عرضه کرد؟

علی‌رغم اثرات مطلوب برخی از افراد مسن و همچنین افراد آسیب دیده ممکن است نتوانند ورزش کنند اما اگر بتوانیم به راحتی یک قرص بخوریم و فواید ورزش را تجربه کنیم، بسیار جذاب خواهد بود. دانشمندان می‌گویند که آن‌ها به این هدف نزدیک می‌شوند.

گروهی از محققان به سرپرستی کالج پزشکی بیلور آمریکا مولکولی در خون موش‌ها شناسایی کرده‌اند که در حین ورزش تولید می‌شود و می‌تواند به‌ طور موثری مصرف غذا و چاقی را در این حیوانات کاهش دهد.

این مولکول همچنین در خون اسب‌های مسابقه و انسان‌ها شناسایی شد و می‌تواند به روشن شدن رابطه بین ورزش و تاثیر آن بر تنظیم اشتها و وزن کمک کند.

دکتر جاناتون لانگ، محقق این بررسی، گفت: ما می‌خواستیم بفهمیم ورزش در سطح مولکولی چگونه عمل می‌کند تا بتوانیم برخی از مزایای آن را به دست آوریم. به عنوان مثال افراد مسن یا ضعیف که نمی‌توانند به اندازه کافی ورزش کنند، ممکن است روزی از مصرف دارویی سود ببرند که می‌تواند به کاهش سرعت پوکی استخوان بیماری قلبی یا سایر شرایط کمک کند.

محققان ترکیبات پلاسمای خون موش‌هایی را که با دویدن روی تردمیل تمرینات شدیدی انجام داده بودند، تجزیه و تحلیل کردند و این ترکیبات را با ترکیبات پلاسما در موش‌هایی که ورزش نکرده بودند، مقایسه کردند. قابل‌ توجه‌ترین تفاوت مولکولی سطح یک اسید آمینه اصلاح شده به نام Lac-Phe در خون موش‌هایی بود که ورزش کرده بودند. Lac-Phe از لاکتات(محصول جانبی ورزش شدید) و فنیل آلانین(اسید آمینه ای که یکی از بلوک‌های سازنده پروتئین‌هاست) سنتز می‌شود.

هنگامی که موش‌های چاق دوز بالایی از Lac-Phe را در مدت ۱۲ ساعت دریافت کردند، مصرف غذای آن‌ها در مقایسه با موش‌های کنترل حدود ۵۰ درصد کاهش یافت. هنگامی که این دوز بالا به مدت ۱۰ روز روی موش‌های چاق تجویز شد، مصرف غذا و وزن آن‌ها کاهش و تحمل گلوکز بهبود یافت.

محققان همچنین آنزیمی به نام CNDP۲ را شناسایی کردند که در تولید Lac-Phe نقش دارد و نشان دادند موش‌هایی که فاقد این آنزیم بودند، به اندازه گروه کنترل در یک برنامه تمرینی وزن کم نکردند.

علاوه بر این کارشناسان پس از ورزش شدید متوجه افزایش سطح Lac-Phe در پلاسمای خون اسب‌های مسابقه و انسان شدند.

لانگ گفت: این نشان می‌دهد که Lac-Phe تغذیه را تنظیم می‌کند و با فعالیت بدنی در بسیاری از گونه‌های جانوری مرتبط است.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.



گردآوری: گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: isna.ir