واکنش ها به فیلم "عنکبوت مقدس" و کامنت جنجالی هوتن شکیبا
نمایش فیلم جنجالی «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن که نخل طلای بهترین بازیگر زن را نیز به زهرا امیرابراهیمی، بازیگر زن این فیلم اهدا کرد، اعتراضاتی را در ایران به دنبال داشته است

چرا فیلم عنکبوت مقدس جنجالی شد؟

فیلم عنکبوت مقدس ساخته ی علی عباسی، کارگردان ایرانی ساکن دانمارک، درباره ی سعید حنایی قاتل زنان خیابانی مشهد در اواخر دهه ی هفتاد است که قاتل عنکبوتی لقب گرفته و انگیزه ی خود از این قتل ها را پاک کردن جامعه از فساد و فحشا عنوان کرده بود. این فیلم در سال ۲۰۲۲ در کشور اردن ساخته شد. زهرا امیرابراهیمی، بازیگر سابق سینما و تلویزیون ایران که در دهه ی ۸۰ از ایران مهاجرت کرد، برای بازی خود در این فیلم نخل طلای بهترین بازیگر زن جشنواره کن را دریافت کرد. امیرابراهیمی در این فیلم نقش روزنامه نگار زنی را ایفا می کرد که درباره ی قاتل زنان خیابانی مشهد تحقیق می کرد. نقش سعید حنایی را هم مهدی بجستانی ایفا کرده است.

بیشتر بدانید : صحبت های زهرا امیرابراهیمی پس از دریافت نخل طلای کن 2022 + تصاویر

روز گذشته شهاب حسینی، بازیگر مشهور مدعی شد زمانی که برای بازی در فیلم «مست عشق» به ترکیه رفته بود، ضمن ملاقاتی با کارگردان فیلم عنکبوت مقدس، بازی در این فیلم به او پیشنهاد شد اما به دلیل عدم علاقه به موضوع و نگاه کارگردان، این پیشنهاد را نپذیرفت.

بیشتر بدانید : واکنش شهاب حسینی به جایزه زهرا امیرابراهیمی/ بازی در "عنکبوت مقدس" را رد کردم

در ایران هم پیش از این فیلمی درباره ی سعید حنایی به نام «عنکبوت» ساخته شده بود. این فیلم که محصول سال ۹۸ و ساخته ی ابراهیم ایرج زاد است، در اواخر سال ۱۴۰۰ در سینماهای ایران به نمایش درآمد.

چرا برخی فیلم عنکبوت مقدس را توهین به امام رضا (ع) می دانند؟

پس از نمایش فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن و اعطای نخل طلا به بازیگر زن آن، اعتراض ها به این فیلم در ایران آغاز شد. منتقدان این فیلم آن را توهینی آشکار به مقدسات دین اسلام و امام هشتم شیعیان می دانند.

در ابتدای فیلم، نام آن یعنی عنکبوت مقدس بر روی تصویری هوایی از شهر مشهد در تاریکی شب به نمایش درمی آید که تار عنکبوت را تداعی می کند و در مرکز این تصویر هم حرم مطهر امام رضا (ع) به چشم می خورد. این نما در تیزر رسمی این فیلم هم منتشر شده و به پوستر این فیلم در فضای مجازی نیز تبدیل شده است.

نمایی از فیلم عنکبوت مقدس
نمایی از فیلم عنکبوت مقدس Holy Spider

طی روزهای گذشته برخی مسئولان فرهنگی کشور و گروهی از کاربران از جمله فعالان فرهنگی و رسانه ای در شبکه های اجتماعی به انتقاد از این فیلم و عوامل آن و جشنواره کن پرداخته اند.

سازمان سینمایی کشور با صدور بیانیه‌ ای ضمن محکوم‌ کردن محتوای فیلم عنکبوت مقدس و اعلام برائت خود و سینماگران از عوامل این اثر، اقدام جشنواره کن در تقدیر از این فیلم را مغرضانه و سیاسی خواند. سازمان سینمایی در این بیانیه فیلم عنکبوت مقدس را یک شب‌نامه سخیف سیاسی توصیف کرد که به اعتقادات و ارزش‌های میلیون‌ها مسلمان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده است و اظهار کرد فرانسه و جشنواره فیلم کن می بایست نسبت به احساسات جریحه دار شده میلیون ها شیعه مسلمان در جهان پاسخگو باشند و این لکه ننگ ضد فرهنگی را از کارنامه حرفه ای خود بزدایند.

وزیر ارشاد، محمدمهدی اسماعیلی در توییتی به این فیلم کنایه زد و نوشت:
«ایران‌زمین به هنرمندانی افتخار می‌کند که با عشق آل‌الله قدرشناس ایثار حافظان امنیت و سربلندی سرزمین‌مان هستند، هنرمندانی که زرق‌وبرق جشنواره‌های سیاست‌زده و تبلیغات رسانه‌های مزدور اجنبی‌پرست، آنان را در مقابل باورهای بلند ملت قهرمان قرار نمی‌دهد، سلام بر امام مهربانی».

وحید اشتری، فعال سیاسی – رسانه‌ای اصولگرا که چندی قبل با افشای ماجرای سفر خانواده ی قالیباف به ترکیه نامش بر سر زبان ها افتاد، در توییتی تند خطاب به زهرا امیرابراهیمی نوشت:
«سرکار خانم امیرابراهیمی ۱۶ سال پیش اتفاق تلخی رخ داد. ولی اگر تا آخر عمر ماهی یک فیلم خصوصی از شما منتشر می‌شد، یا رسما بازیگر فیلم پورن می‌شدید شرف داشت به اینکه در فیلمی با توهین به اعتقادات چند ده میلیون ایرانی بازی کنید. ققنوس هم نیستید! از چاله خاکستر افتادید به چاه فاضلاب

حامد عسگری، شاعر و از چهره‌های فرهنگی با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود خطاب به زهرا امیرابراهیمی نوشته:
«امام رضا(ع) مهربان‌تر از این حرفا است که برشما غضب بگیرد، من هم فحش و توهینی نمی‌کنم. مهربان‌ترین آقای جهان را خیلی ارزان فروختید، زهرا خانم.»

حجت الاسلام امیرحسین جعفری، از فعالان فرهنگی در پستی اینستاگرامی نوشته است:
«حالا باید به این زن گفت که اگر یک نَمی از دریای غیرت و مرام امام رئوف ما در کسی وجود داشته باشد، امکان ندارد رضا باشد به اتفاقی که برای شما افتاد. ضربه زنندگان به آبروی شما، طبق نظر اسلام مستحق بزرگترین مجازات‌ها هستند و در روز قیامت قطعا باید حق شما را ادا کنند با شدیدترین حالت… با ایفای نقش در فیلمی که به امام هشتمِ عزیز توهین میکند، دقیقا از چه انتقام گرفته‌اید؟»

جمال‌ سجادی، خبرنگار افغانستانی و از فعالان حوزه مهاجران افغانستانی در مشهد با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود نوشته است:
«به عنوان یک مشهدی از این تشبیه بدم می‌آید و احساس کردم هدف این فیلم تخریب چهره مشهد است نه نشان دادن یک بحران اجتماعی.»

محمدرضا شفیعی، تهیه کننده سینما و تلویزیون در پستی اینستاگرامی نوشت:
«ما را ببخش ای امام زیباترین ها از بی عملی برای شما چقدر دلگیر است نمک خوردن و نمکدان شکستن آن هم با ولی نعمتی که جز رأفت و مهربانی کس از او ندیده چقدر سخت است که عنکبوت صفتان بخواهند به مهربان ترین مهربانان دهن کجی کنند چه بد عهدی دارد این دنیای کمتر از آب دهان بزی! با هزار بار آب توبه هم پاک نمی شود سینمایی که بخواهد به شما کم ادبی کند و وا عجبا که ما زندیم!»

هشتگی تحت عنوان «همه خادم الرضاییم» نیز در اعتراض به فیلم عنکبوت مقدس توسط کاربران توییتر ترند شده است.

همچنین پایگاه خبری شهدای ایران، هیأت خانواده شهدا و ایثارگران با صدور بیانیه ای اقدامات موهن، ضد اسلامی-ایرانی و ضد ارزشی جشنواره غربی کن را محکوم کرد و خواستار تحریم این جشنواره و شکایت از دست اندکاران آن در مجامع بین المللی شد.

ماجرای کامنت جنجالی هوتن شکیبا

یکی دیگر از حواشی فیلم عنکبوت مقدس که سر و صدای زیادی به پا کرد، ماجرای یک کامنت از هوتن شکیبا، بازیگر مشهور برای یکی از پست های مهدی بجستانی، بازیگر نقش سعید حنایی در فیلم عنکبوت مقدس بود.

هوتن شکیبا زیر این پست که با تصویری از پوستر فیلم عنکبوت مقدس همراه بود، برای مهدی بجستانی نوشته بود: «یا عنکبوت».

کامنت هوتن شکیبا زیر پست مهدی بجستانی
کامنت هوتن شکیبا زیر پست مهدی بجستانی

این کامنت خشم و انتقاد کاربران شبکه های اجتماعی را برانگیخت. در ادامه هوتن شکیبا در واکنش به این اعتراضات در یک استوری اینستاگرامی نوشت کامنت او تنها یک شوخی با دوست قدیمی خود، مهدی بجستانی بوده و ارتباطی به مضمون فیلم عنکبوت مقدس نداشته. او همچنین گفت قصد توهین نداشته و سوء تفاهم شده است.

استوری هوتن شکیبا
استوری هوتن شکیبا

 

بیشتر بدانید : زهرا امیرابراهیمی و علی عباسی روی فرش قرمز جشنواره کن 2022 + تصاویر

بیشتر بدانید : عکس های زهرا امیرابراهیمی در فیلم جدیدش

بیشتر بدانید : زهرا امیرابراهیمی با "عنکبوت مقدس" به جشنواره کن می رود + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rooziato.com