نگاهی به برترین فیلم‌های برادران كوئن
كسانی كه برای اولین بار این فیلم را كه اولین اثر برادران كوئن بود می‌دیدند، شاید نمی‌دانستند كه این دو برادر در مسیری قدم گذاشته‌اند كه سینمای معاصر را متحول می‌كند. در حین اكران فیلم بود...

فیلم هایی از برادران تقریبا جدی  

نگاهی به برترین فیلم‌های برادران كوئن از «خون بیهوده» تا «جایی برای پیرمردها نیست»

خون بیهوده ( 1984 )

یك كارآگاه مرموز تگزاسی (ام. امت والش)، توسط مردی برای تعقیب زن خیانتكارش (فرانسیس مك دورمند) استخدام می‌شود، او در این میان از همه باهوش‌تر است اما شانس با او همراه نیست؛ این را وقتی می‌فهمد كه در دقیقه 87 فیلم و در جریان تعقیب و گریز زن خیانتكار در هتلی دستش را از پنجره حمام برای باز كردن پنجره‌ اتاق كناری دراز می‌كند، همزمان در فیلم صدای یك آهنگ اُپرای دراماتیك، روح عجیبی به فیلم تزریق می‌كند، مك دورمند دستش را لابه‌لای پنجره اتاق گیر انداخته و با چاقویی آن را با دیوار یكی می‌كند.
كسانی كه برای اولین بار این فیلم را كه اولین اثر برادران كوئن بود می‌دیدند، شاید نمی‌دانستند كه این دو برادر در مسیری قدم گذاشته‌اند كه سینمای معاصر را متحول می‌كند. در حین اكران فیلم بود كه فرانسیس مك دورمند و جوئل كوئن با هم ازدواج كردند.

بزرگ كردن آریزونا (1987)

فیلم داستان سورئال زندگی پر از پارادوكس یك زوج نیمه خل آمریكایی است. نیكلاس كیج در نقش«های»، دزد ناشی و سابقه‌داری است كه طی تكرار در بازداشت شدنش با خانم پلیسی به نام «اد» با بازی هالی هانتر در بازداشتگاه آشنا شده و در نهایت هم توبه كرده، دزدی را كنار گذاشته و با او ازدواج می‌كند. این دو فقط یك چیز برای ادامه دادن به زندگی عاشقانه شان كم دارند و آن هم یك بچه است. در دقیقه 21 عكس زوج خوشبخت فیلم را در حال بغل كردن بچه‌ای می‌بینیم؛ بچه‌ای كه دزدیده شده است.

این فیلم را می‌توان كمدی‌ترین و روشن‌ترین اثر برادران كوئن دانست.
در عین حال اثری متوسط می‌باشد. اثری كه برادران كوئن را در مسیر فیلمسازی‌شان نگه داشته تا بعد‌ها تحولات چشمگیر خود را در دنیای سینما اجرا كنند.

تقاطع میلر (1990)

در شهری بی‌نام در سال 1929 در شرق امریكا، ركود اقتصادی بزرگ شروع شده است و آتش جنگ بر سر قدرت بین دو گانگستر بزرگ شهر روشن است. تام ریگان (گابریل بایرن) به عنوان مشاورِ لئو (آلبرت فینی)، یكی از سران مافیا، سعی در كم كردن كشمكش‌ها و خدمت به رییس‌اش را دارد. اما داستان پیچیده‌تر شده و پای یك زن به میان می‌آید. حالا تام باید وفاداری‌اش را به رییس‌اش ثابت كند.

فیلم «تقاطع میلر» اثری نوآر به همراه فیلمنامه‌ای هوشمندانه و بسیار زیبا با رعایت اصول فیلمسازی نوآر و دركنار آن هجو‌های سینمایی مخصوص این دو برادر است.

بیشتر بدانید : بازگشت به گذشته بدون نوستالژی

بارتون فینك ( 1991 )

كمدی گیج كننده‌ای كه داستان آن در سال 1941 می‌گذرد. بارتون فینك (جان تورتورو) نمایشنامه‌نویس تئاتر برادوی است. پیشنهاد وسوسه‌انگیزی او را به هالیوود می‌كشاند و در اتاق هتلی شروع به نوشتن فیلمنامه یك فیلم ورزشی می‌كند اما كلمات برای نوشتن این فیلمنامه او را یاری نمی‌كنند. در این میان با همسایه‌اش (جان گودمن) آشنا می‌شود و از آن به بعد فیلم به یك تریلر روان پریشانه تبدیل می‌شود. بردن نخل طلای بهترین فیلم و كارگردانی كن برای جوئل كوئن و بهترین بازیگر مرد برای جان تورتورو فصل جدیدی از زندگی سینمایی برادران كوئِن را رقم زد. این دو برادر مستقل بعد از این فیلم به دنیا معرفی شدند و توانستند هر چه را دوست داشتند، بسازند. بعد از این بود كه سبك فیلمسازی این دو برادر در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شد.

بیشتر بدانید : تصاویر و داستان فیلم جدید برادران محبوب جشنواره کن

وكیل هاد ساكر (1994)

در ابتدای فیلم، نمای زیبای نیویورك را در شب برفی عید و انتظار برای فرا رسیدن سال نو می‌بینیم. دوربین از منهتن می‌گذرد تا به ساعت غول آسایی در نوك آسمانخراشی می‌رسد و در گوشه‌ای نورویل بارنز (تیم رابینز) را می‌بینیم كه با ظاهر انسانی بازنده تصمیم به خودكشی دارد. دوربین به طرز زیبایی با نشان دادن ساعت زمان را به عقب بر گردانده و ادامه پر خرج ترین فیلم برادران كوئن را در فلاش بكی نشان می‌دهد. «وكیل هادساكر» كه از همه فیلم‌های این دو برادر بیشتر رنگ و بوی هالیوودی دارد زیاد مورد توجه منتقدان قرار نگرفت اما برای طرفداران فیلم‌های این دو برادر باز هم اثری زیبا به شمار می‌رود كما اینكه پل نیومن ستاره بزرگ تاریخ سینما بازی خیره كننده‌ای در نقش سیدنی مازبرگ به نمایش گذاشته (خنده‌های شیطانی پل نیومن با سیگار برگی در دهانش از به یاد ماندنی ترین لحظات سینماست).

فارگو (1996)

یك فروشنده ماشین ناموفق (ویلیام اچ.میسی) برای پرداخت قرض‌های خود تصمیم می‌گیرد با دادن پولی به دو گانگستر ناشی زن خود را ربوده و از پدر زن پولدارش اخاذی كند. اما همیشه همه چیز طبق نقشه پیش نمی‌رود.

بسیاری «فارگو» را بهترین فیلم برادران كوئن و همچنین یكی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌دانند. تركیبی دوست داشتنی از كمدی، تعلیق، خشونت و هجو از بارزترین خصوصیات «فارگو» به شمار می‌رود. بازی فرانسیس مك دورمند در نقش پلیس محلی در حالی كه باردار است و همیشه یك قدم عقب تر از صحنه جنایت ست ستودنی است.

بیشتر بدانید : دیوانه کننده ترین و رازآلودترین فیلم های تاریخ سینما + تصاویر

لبووفسكی بزرگ (1998)

باز هم كمدی و هجویه‌ای دیگر؛ این بار هم آدم ربایی از هسته‌های كلیدی داستان است. رفیق لبووفسكی (جِف بریجز) ناخواسته درگیر این ماجرای آدم ربایی می‌شود و دوستانش (استیو بوشمی و جان گودمن) كه هم تیمی‌هایش در لیگ محلی بولینگ نیز هستند او را در این درگیری راهنمایی كرده شاید در نهایت برای آن‌ها سودی داشته باشد. «لبووفسكی بزرگ» فیلمی است كه از نظر روایت داستانی با بقیه فیلم‌های این دو برادر متفاوت است. می‌توان گفت جوئل و اتان می‌خواسته‌اند سبك فیلمسازی‌شان را اِرتقا داده و اسلوب تازه‌ای پیدا كنند (كه البته موفق نبودند). اما با تمام آشفتگی درونی فیلم، باز هم فضای ساخته شده در این فیلم دلنشین و زیباست.

‌ای برادر كجایی؟ (2000)

سه زندانی عجیب و غریب و كمی احمق (جورج كلونی، جان تورتورو و تیم بلیك نِلسون) در دهه 30 فرار كرده و تحت تعقیب‌اند. در مسیری كه اورت (كلونی) آن‌ها را می‌برد در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌گیرند و با انسان‌های مختلف و عجیبی رو به رو می‌شوند. در ریل قطار كوری را دیده كه آن‌ها را از آینده نزدیك شان با خبر می‌كند. این بار كوئن‌ها نه تنها «اودیسه هومر» بلكه به «سفرهای سالیوان» و «جادوگر شهر آز» را نیز مورد استناد خود قرار دادند. «ای برادر كجایی؟» مغالطه‌های روح آدمی و عشق به استهزا و گزافه‌گویی را ستایش می‌كند. چرایش را نمی‌دانیم اما دوستش داریم.

مردی كه آن جا نبود (2001)

زندگی می‌تواند همچون كارناوالی یك چشم باشد هم چون در «ای برادر كجایی؟» و یا می‌تواند ضجه آور و تلخ باشد هم چون این فیلم. انسان‌های متاهل نیز می‌توانند تنها باشند. داستان فیلم داستان زندگی اد (بیلی باب تورنتون) است. شخصی كه در دنیای خودش زندگی كرده و دنیای اطرافش برایش كشنده است. زنش به او خیانت كرده و سایر اطرافیانش بجز دختر نوحوان همسایه‌شان انسان‌هایی كثیفند. داستان فیلم در سال 1949 می‌گذرد و فیلم سیاه و سفید و به سبك نوآر است. این فیلم را می‌توان زنجیره زیبایی از اشتیاق، جنایت و مجازات دانست.

بی‌رحمی تحمل ناپذیر (2003)

داستان كمدی - رمانتیكی از مردی (جورج كلونی) كه وكیل طلاق است و زنی (كاترین زیتا جونز) كه با ازدواج و سپس طلاق گرفتن از مرد‌های پولدار دارایی آن‌ها را صاحب می‌شود. اگر چه كمدی فیلم بسیار قوی بوده و امضاهای برادران كوئن در فیلم به چشم می‌آید اما شاید كاهش تمثیل‌ها و مدرن كردن داستان، آن‌ها را از اسلوب دوست داشتنی همیشگی‌شان خارج كرده باشد و «بی رحمی تحمل ناپذیر» را با نام فیلمی كاملا متوسط در كارنامه این دو نابغه سینما بشناسند.

قاتلین پیرزن (2004)

به نظر می‌رسید قرن 21 برای این دو برادر قرن پرباری نباشد. «قاتلین پیرزن» هم كه بازسازی فیلمی ستایش شده به هم این نام محصول 1955 است، خوب از آب در نیامد. حتی حضور تام هنكس در نقش پروفسور شارلاتانی به اسم جی.اچ.دور، كه گروهی را برای بزرگترین سرقت قرن دور خود جمع می‌كند، نتوانست اعتباری به فیلم بیفزاید و برادران كوئن باز هم اثر متوسطی را در كارنامه خود قرار دادند.

جایی برای پیرمرد‌ها نیست (2007 )

آنتوان شیگور (خاویر باردم) قاتلی ست كه از دل جهنم آمده است كه علاقه دارد با بازی‌های ذهنی با قربانیانش بازی كند. چگونه یك مرد تگزاسی به نام لولین ماس (جاش برولین) بعد از پیدا كردن 2 میلیون دلاری را كه چیگور آمده كه پس بگیرد، می‌تواند از دست او فرار كند. می‌توان فیلم را برایند زیبایی از سایر فیلم‌های این دو برادر دانست. به همین دلیل هم هست كه رمان كورمك مك كارتی را كه كسی جرات ساختنش را نداشت این دو به یكی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل كنند (شاید كورمك مك كارتی این رمان را از روی فیلم‌های سابق آنها نوشته باشد).

وودی هارلسون
نقش كاراگاه خصوصی با هوش و كم شانسی است كه در چنگال چیگور گیر می‌افتد (شبیه به كاراگاه فیلم «خون بیهوده») جاش برولین انسانی معمولی است كه چیز با ارزشی را بر می‌دارد (شبیه به «های» در «بزرگ كردن آریزونا»). حتی تامی لی جونز در این فیلم بسیار به فرانسیس مك دورمند در «فارگو» شبیه است با این تفاوت كه در پایان «فارگو» مك دورمند كه پلیسی باردار است به موقع به صحنه جنایت آخر می‌رسد.

«جایی برای پیرمرد‌ها نیست» برای آن‌ها كه «فارگو» را بهترین فیلم برادران كوئن نمی‌دانند، بدون شك انتخاب به عنوان بهترین فیلم است. فیلمی كه جایزه اسكار برای بهترین فیلم، كارگردانی و فیلمنامه را برای آن‌ها به ارمغان آورد.

 

بیشتر بدانید : استقبال منتقدان از فیلم جدید برادران کوئن + عکس

بیشتر بدانید : برادران فیلمسازی که تاریخ ساز شدند!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com