بیوگرافی و عکس های ناتالی پورتمن بازیگر زیبای اسرائیلی + دیدگاه های سیاسی
ناتالی پورتمن با نام اصلی نِتالی هِرشلاگ، زاده ۹ ژوئن ۱۹۸۱ هنرپیشه، تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی-اسرائیلی سینما و تلویزیون است

ناتالی پورتمن: از اورشلیم تا پیوستن به حزب دموکرات امریکا


اوایل زندگی

پورتمن در اورشلیم زاده شد. او تنها فرزند شِلی اِستیوِنز، یک زن خانه‌دار آمریکایی که هم‌اکنون به عنوان نماینده پورتمن کار می‌کند و آونِر هِرشلاگ، یک متخصص باروری و زنان است. اجداد مادری او، یهودیانی بودند که از اتریش و روسیه به آمریکا مهاجرت کردند و نام خانوادگی خود را از «اِدِلستِین» به «اِستیوِنز» تغییر دادند. پدربزرگ و مادربزرگ پدری او، یهودیانی بودند که از لهستان و رومانی به اسرائیل مهاجرت کردند. پدربزرگ پدری او که والدین خود را در اردوگاه آشویتس از دست داده بود یک پروفسور اقتصاد در اسرائیل بود و جد رومانیایی او، زنی بود که به عنوان جاسوس برای آژانس جاسوسی بریتانیا در زمان جنگ جهانی دوم کار می‌کرد.

بیشتر بدانید : 15 حقیقت جالب در مورد ناتالی پورتمن +عکس

ناتالی پورتمن
ناتالی پورتمن

والدین پورتمن یکدیگر را در یک مرکز دانش‌آموزان یهودی در دانشگاه ایالتی اوهایو ملاقات کردند. در آنجا مادر او بلیط فروش بود. زمانی که پدرش به اسرائیل بازگشت. این زوج به نامه‌نگاری با هم ادامه دادند و هنگامی که چند سال بعد مادر ناتالی نیز به اسرائیل رفت، با هم ازدواج کردند. در سال ۱۹۸۴ زمانی که ناتالی سه ساله بود این خانواده به واشینگتن، دی.سی. آمریکا رفتند. پدر او در آمریکا به تحصیل پزشکی پرداخت.

ناتالی پورتمن
ناتالی پورتمن

در ۱۹۸۸ به ایالت کنتیکت و در سال ۱۹۹۰ به لانگ آیلند در نیویورک رفته و در آنجا زندگی کردند. پورتمن که تابعیت دوگانه آمریکا و اسرائیل را دارد می‌گوید: «هرچند من واقعاً آمریکا را دوست دارم… قلبم در اورشلیم است. آنجا مکانی است که [در آن] احساس می‌کنم در خانه‌ام.»

تحصیلات ناتالی پورتمن

در واشینگتن، دی.سی. پورتمن به «مدرسه روزانه یهودی چارلز ای. اسمیت» رفت. در این زمان او زبان عبری را فرا گرفت. در هنگام زندگی در لانگ‌آیلند به مدرسه ابتدایی یهودی «مدرسه روزانه سولومون شِکتِر» رفت. او در سال ۱۹۹۹ از «دبیرستان سیوسیت» در سیوسیت، لانگ آیلند، فارغ‌التحصیل شد. او همچنین به یادگیری باله و رقص مدرن در کارگاه رقص تئاتر در نیو هاید پارک نیویورک پرداخت و سپس به مرکز «اوزدِن» برای هنرهای نمایشی و ابتکاری در وِلسی هیتس، نیویورک (هر دو در لانگ آیلند) رفت. به دلیل امتحانات نهایی دبیرستان، پورتمن از حضور در افتتاحیه فیلم جنگ ستارگان اپیزود اول: تهدید شبح خودداری کرد.

ناتالی پورتمن
ناتالی پورتمن

در سال ۱۹۹۹، وی برای تحصیل روان‌شناسی به دانشگاه هاروارد رفت و همزمان به حرفه بازیگری ادامه داد. او تحصیلات خود را با مدرک کارشناسی در سال ۲۰۰۳ به پایان رساند. کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه عبری اورشلیم گرفت. در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان استاد مهمان در دانشگاه کلمبیا مشغول به کار شد.

پورتمن به زبان‌های عبری، ژاپنی، فرانسوی و آلمانی مسلط است.

دیدگاه‌ های سیاسی ناتالی پورتمن

پورتمن، به عنوان یک اسرائیلی-آمریکایی، به‌طور فزاینده‌ای در مورد دیدگاه‌هایش در مورد دولت اسرائیل به‌ویژه نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو سخن می‌گوید. پورتمن از انتخاب دوباره نتانیاهو در سال ۲۰۱۵ انتقاد کرده و اظهار داشته‌است که او «ناامید» شده و اغلب نظرات او را نژادپرستانه می‌داند.

در نوامبر ۲۰۱۷ پورتمن به عنوان برنده جایزه سال ۲۰۱۸ جنسیس (کتاب پیدایش) اعلام شد که شامل یک میلیون دلار آمریکا جایزه نقدی می‌شود. این جایزه همه ساله به یهودیانی داده می‌شود که در حوزه کاری خود دستاوردهای مهمی داشته‌اند. در آوریل ۲۰۱۸ پورتمن اعلام کرد به سبب «حوادث اخیر در اسرائیل» و برخورد اسرائیل با فلسطینیان معترض در نواحی مرزی، حضور در رویدادهای عمومی آن کشور موجب ناراحتی او می‌شود و او قصد ندارد در مراسم تحویل این جایزه که برای ماه ژوئن برنامه‌ریزی شده بود شرکت کند. در نتیجه این مراسم لغو شد. او عضو حزب دموکرات (ایالات متحده آمریکا) است.

ناتالی پورتمن
ناتالی پورتمن

پورتمن گیاهخوار است و فعال حقوق بشر هم هست وبه نفع هیلاری کلینتون در پنسیلوانیا فعالیت کرد. او ماه اکتبر در یک مصاحبه هشدار داده بود که در صورت ریاست جمهوری ترامپ می‌تواند فاجعه به بار آید و به ویژه برای حقوق زنان خطرناک باشد.

حالا در حالی که یک کازینودار دارد وارد کاخ سفید می‌شود این بازیگر هنوزمحتاطانه اما در عین حال قاطعانه حرف می زند:

«یادم نمی‌آید گفته باشم فاجعه بار اما فکر می‌کنم لحظه بسیار ناراحت کننده‌ای برای زنان باشد زیرا او خیلی بد درباره زنان صحبت کرده ، درباره اقلیت‌ها، درباره مهاجران. فکر نمی‌کنم این نوع صحبت تبعیض‌آمیز برای نزدیک کردن افراد به هم مفید باشد».

وی می‌گوید:
«من از نظر خودم صحبت می‌کنم. ما خیلی با مردمی با نظرات متفاوت صحبت نکرده‌ایم وبا افرادی با عقاید سیاسی متفاوت در تعامل نیستیم.»

ناتالی پورتمن
ناتالی پورتمن

با توجه به جنجالی که سر حضورهنرمندان و هالیوودی‌ها در مراسم تحلیف به پا شد از او نظرش را در این باره می پرسم و او می‌گوید:

«نمی‌توانم درست نظر بدهم چون من خواننده نیستماگر بودم فکرنمی‌کنم می‌توانست این اتفاق بیفتد. اما این فرضی است». از او درباره کلینتون سوال می‌کنم وتصمیم او برای شرکت در انتخابات… یک پاسخ فروتنانه دیگر می‌دهد: «او را خیلی تحسین می‌کنم و فکر می کنم تصمیم خیلی خوبی گرفت وبه این تصمیم احترام می گذارم »

پورتمن اما در ارتباط با جان اف کندی خیلی رک برخورد می‌کند و می‌گوید:

«کندی یکی از طرفداران بزرگ حقوق مدنی بود ودر این زمینه کاملا انقلابی بود و همه زندگی‌اش را وقف خدمت به این مسایل کرد. حالا نمی‌توان گفت ترامپ کیست. شاید ۵۰ یا ۶۰ سال بعد روشن شود اما فکر می‌کنم او ما را از نظر مسایل حقوق مدنی ما را عقب می‌برد چون او تازه در ۷۰ سالگی کار در زمینه خدمات عمومی را شروع کرده است »

ناتالی پورتمن
ناتالی پورتمن

پورتمن برای اظهار نظر درباره ملانیا ترامپ هم انکار می‌کند ومی‌گوید:

«واقعا هیچی درباره اونمی‌دانم، اما امیدوارم که نمونه جکی را در نظر داشته باشد و به مسایلی که او به آنها اهمیت می‌داد فکر کند، از حقوق زنان گرفته تا حقوق مهاجران؛ چون خودش هم یک زن مهاجر است» اما او در جواب این که اگر قرار باشد لارکین فیلمی بر مبنای زندگی ملانیا بشاد آیا حاضر خواهد بود در آن ایفای نقش کند گفت: «نه، نه لازم است عاشق شخصیتی باشم که نقشش را بازی می‌کنم, ناتالی پورتمن بازیگر سرشناس هالیوود اعلام کرده یک جایزه افتخاری را از رژیم صهیونیستی نمی‌پذیرد و راهی این سرزمین نمی‌شود.

زندگی حرفه ای و بازیگری

ناتالی پورتمن نخستین بار در فیلم لئون حرفه‌ای در مقابل ژان رنو ایفای نقش کرد. اما موفقیت اصلی زمانی حاصل شد که او برای بازی در نقش پدمه آمیدالا در سه‌گانه جدید جنگ ستارگان انتخاب شد. در سال ۲۰۰۱، پورتمن در تئاتر مرغ دریایی اثر آنتون چخوف ایفای نقش کرد. در سال ۲۰۰۵، به خاطر بازی در فیلم درام نزدیک‌تر برنده جایزه گلدن گلوب و نامزد جایزه اسکار در رده بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. او برای نقش آفرینی در فیلم وی مثل وندتا برنده جایزه ساترن برای بهترین بازیگر شد. او نقش اصلی را در درام‌های تاریخی همچون اشباح گویا و دختر دیگر بولین بازی کرد. در مه ۲۰۰۸ به عنوان جوانترین عضو هیئت منصفه در شصت و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن حضور داشت. نخستین فیلم کوتاه پورتمن به نام «حوا»، در شصت و پنجمین جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۰۸ به نمایش درآمد. پورتمن همچنین بخشی از فیلم جمعی نیویورک، دوستت دارم را کارگردانی کرد. او به خاطر بازی در نقش «جین فاستر» در فیلم‌های ثور و ثور: دنیای تاریک نیز شناخته شده که این شخصیت معشوقه ابرقهرمانی به نام «ثور» در مارول کامیکس است.

در سال ۲۰۱۰، پورتمن در تریلر روانشناسانه قوی سیاه ایفای نقش کرد. حضور او در این فیلم با ستایش همگان مواجه شد و یک جایزه گلدن گلوب دیگر، یک جایزه انجمن بازیگران فیلم، یک جایزه بفتا، یک جایزه گزینش منتقدان فیلم، و یک جایزه اسکار برای بهترین بازیگر نقش اول زن برای او به ارمغان آورد.


بیشتر بدانید : به یادماندنی ترین نقش‌های ناتالی پورتمن (+عکس)

بیشتر بدانید : لباس ناتالی پورتمن در اسکار 2020 به نشانه اعتراض + عکس

بیشتر بدانید : ظاهر متفاوت ناتالی پورتمن در فیلم «Vox Lux»

 

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ