جلال آل احمد
در آستانه‌ی زادروز 88سالگی جلال آل احمد، سفرنامه‌ی «خسی در میقات» این نویسنده‌ی فقید....


امروز (چهارشنبه، دوم آذرماه) هشتادوهشتمین سال‌روز تولد جلال آل احمد است.
به گزارش خبرنگار بخش فرهنگ و ادب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در آستانه‌ی زادروز 88سالگی جلال آل احمد، سفرنامه‌ی «خسی در میقات» این نویسنده‌ی فقید در نشر مجید به چاپ یازدهم رسید.
این انتشارات همچنین داستان‌های «مدیر مدرسه»، «زن زیادی»، «نفرین زمین»، «سه‌تار»، «سرگذشت كندوها»، «چهل طوطی» و «از رنجی كه می‌بریم»، مقالاتی چون «غربزدگی»، «در خدمت و خیانت روشنفكران»، «یك چاه و دو چاله» و سفرنامه‌های «جزیره خارك»، «اورازان»، «سفر به ولایت عزرائیل» و ترجمه‌های جلال همچون «دست‌های آلوده»، «كرگدن» و «سوء تفاهم» را منتشر می‌كند كه این كتاب‌ها اكنون در بازار موجودند.
مسؤول نشر آدینه سبز هم كه كتاب‌هایی از جلال ال احمد را منتشر می‌كرد، از چاپ نكردن دوباره این آثار خبر داد و گفت: دیگر كتاب‌های جلال آل احمد در نشر ما منتشر نمی‌شود؛ زیرا قانون مصنفان و مؤلفان از 30 سال به 50 سال تغییر كرده است و ما باید برای چاپ این آثار از ورثه اجازه داشته باشیم.
نشر فردوس نیز در دو سال اخیر از میان آثار جلال، این كتاب‌ها را دوباره چاپ كرده است: «ارزیابی شتاب‌زده» چاپ ششم، «خسی در میقات» چاپ دوازدهم، «غرب‌زدگی» چاپ دهم، «زن زیادی» چاپ دهم، «مدیر مدرسه» چاپ دوازدهم، «نون والقلم» چاپ نهم، «نفرین زمین» چاپ ششم، «سه‌تار» چاپ نهم، «دید و بازدید» چاپ هفتم، «اورازان» چاپ ششم، «از رنجی كه می‌بریم» چاپ ششم، «یك چاه و دو چاله» چاپ ششم، «سفر به آمریكا» چاپ دوم، «سنگی بر گوری» چاپ دوم، «سفر فرنگ» چاپ دوم، «در خدمت و خیانت روشنفكران» چاپ ششم، «پنج داستان» چاپ هفتم، «سفر روس» چاپ سوم، «سفر به ولایت عزرائیل» چاپ پنجم و «كندوها» چاپ ششم.
به گزارش ایسنا، جلال آل احمد دوم آذرماه سال 1302 در محله‌ی پاچنار تهران متولد شد. او از نویسندگان دهه‌ی 40 به‌حساب می‌آید و در مجموع، آثار او را می‌توان به سه بخش تقسیم كرد: مقاله یا نوشته‌هایی كه در قالب روزنامه‌نگاری و تحلیل جای می‌گیرند، مشاهده و سفرنامه‌ها، قصه‌ها و داستان‌ها و ترجمه‌ها. آل احمد در طول فعالیت نویسندگی خود، آثاری از جمله زن زیادی، مدیر مدرسه، نفرین زمین، نون والقلم، اورازان، خسی در میقات، در خدمت و خیانت روشنفكران، غربزدگی، دید و بازدید، از رنجی كه می‌بریم، سه‌تار و سرگذشت كندوها را منتشر كرد. همچنین در بخش ترجمه به ترجمه او از دست‌های آلوده (ژان پل سارتر)، بیگانه و سوء تفاهم (آلبر كامو) و نیز مائده‌های زمینی (آندره ژید) می‌توان اشاره كرد.
جلال آل احمد در هجدهم شهریورماه سال 1348 در اسالم گیلان به دیار باقی شتافت.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture  
منبع: isna.ir