جی.كی.رولينگ
جی.كی.رولينگ با اولين رمان ويژه‌ي بزرگسالانش «خلا موقت» مقام نخست را ميان آثار ادبيات داستانی انگليس به دست آورد. فروش كمتر از يك هفته‌ای اين كتاب ۱۰ برابر.....
 
                                                         
 
 
 همزمان با انتشار کتاب «خلا موقت» جدیدترین اثر خالق مجموعه هری پاتر، کتاب سرای تندیس که معروف ترین انتشارات برای کتاب های هری پاتر در ایران به شمار می رود، در پایگاه رسمی اش اعلام کرده که این کتاب را به زودی منتشر خواهد کرد. گزارش فروش این کتاب و واکنش های منتقدان را در «کافه سینما» می خوانید.
رمان جديد «جی.كی.رولينگ» رتبه‌ نخست پرفروش‌ترين كتاب‌ هفته انگليس را به خود اختصاص داد. جی.كی.رولينگ با اولين رمان ويژه‌ي بزرگسالانش «خلا موقت» مقام نخست را ميان آثار ادبيات داستانی انگليس به دست آورد. فروش كمتر از يك هفته‌ای اين كتاب ۱۰ برابر بيشتر از رقيب بعدی او يعنی كتاب «۱۳۵۶» نوشته‌ «برنارد كورنول» بوده است. رمان رولينگ تنها در مدت سه روز ۱۲۴ هزار و ۶۰۳ نسخه در سراسر انگليس فروخت. سرعت فروش اين كتاب در سراسر انگليس به قدري بالا بود كه طي سه سال گذشته در كتابفروشي‌هاي سطح اين كشور بي‌سابقه خوانده شد. «خلا موقت» اكنون در فهرست پرفروش‌ترين كتاب‌هاي سال ۲۰۱۲ انگليس رتبه‌ پانزدهم را در اختيار دارد، اما در عين حال رمان جديد رولينگ هنوز موفق نشده ركورد هفتمين جلد رمان‌هاي هري پاتر را پشت سر بگذارد.

زماني كه «هری پاتر و هديه‌های مرگ» در سال ۲۰۰۷ روي پيشخوان كتابفروشی های انگليس قرار گرفت‌، در عرض يك هفته به فروشي بيش از دو ميليون و ۶۰۰ هزار نسخه‌اي دست يافت. اين رقم در آن زمان دوپنجم تمام كتاب‌هاي فروخته شده‌ انگلستان را شامل مي‌شد.
روزنامه بریتانیایی گاردین می‌نویسد که اولین کتاب جی. کی. رولینگ، خالق شخصیت هری پاتر، که برای خوانندگان بزرگسال نوشته شده بامداد روز پنج‌شنبه به وقت لندن وارد بازار شد.

قرار بود که دو بنگاه انتشاراتی و کتاب‌فروشی زنجیره‌ای در بریتانیا درهای فروشگاه‌های خود را ساعت هشت صبح یعنی یک ساعت زود‌تر از موعد همیشگی بگشایند و انتظار می‌رفت که در اولین ساعات فروش جمعیت زیادی برای خرید این کتاب مراجعه کنند.
اما انتشار کتاب جدید موفق‌ترین و پرفروش‌ترین نویسنده جهان که «خلا موقت» نام دارد از هم اکنون به جنگی تجاری بر سر بهای نسخه‌های این کتاب دامن زده و از سوی دیگر نقدهایی که تاکنون بر اساس معدود نسخه‌های بیرون‌امده از کتاب نوشته شده همه مثبت نیستند. برخی از منتقدان می‌گویند که در این اثر خانم رولینگ از آن جادوی همیشگی خبری نیست و برخی دیگر حتی این کتاب را ملال‌آور توصیف کرده‌اند.
از آخرین کتاب از مجموعه «هری پا‌تر» تنها در اولین روز عرضه آن حدود هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه در آمریکا و حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نسخه در بریتانیا به فروش رفت. اما در حالی که انتظار نمی‌رود که کتاب جدید خانم رولینگ یک چنین فروشی داشته باشد، بنگاه‌های نشر و کتاب‌فروشی‌های زنجیره‌ای بریتانیا از هم اکنون آن را بر اساس آمار پیش‌فروش پرفروش‌ترین کتاب سال توصیف کرده‌اند.

در همین حال نقد‌ها و واکنش‌های منتقدان به این کتاب متنوع بوده است. برای مثال، ای‌ین پارکر، از نویسندگان هفته‌نامه ادبی «نیویورکر»، که با قراردادی ویژه با ناشر کتاب تازه جی. کی. رولینگ توانسته است نسخه‌ای از آن را قبل از عرضه به بازار بخواند می‌گوید که این کتاب بدون تردید فروش خوبی خواهد داشت و ممکن است مورد توجه و علاقه فراوانی قرار بگیرد. از سوی دیگر منتقد ادبی روزنامه «گاردین» می‌گوید که عاشق این کتاب شده است.
یکی از خبرنگاران خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در مورد کتاب جدید خانم رولینگ به نام «خلا موقت» می‌نویسد: «داستانی که ممکن بود اصلا ارزش خواندن نداشته باشد با توجه به توانایی‌های نویسنده به کتابی خواندنی بدل شده و دلیل اصلی آن توانایی خانم رولینگ در پروراندن شخصیت‌های پیچیده و پرورش آنها مثل آدم‌های واقعی است.

اما منتقد ادبی روزنامه «نیویورک دیلی نیوز» نظر چندان مثبتی به این کتاب ندارد و می‌نویسد: «خانم رولینگ باید‌‌ همان کار نوشتن برای کودکان و نوجوانان را ادامه می‌داد. برخلاف همه انتظار‌ها و سرو صدا‌ها این کتاب واقعا ملال‌آور است.»
روزنامه گاردین یادآوری می‌کند که دبیران ناشر این کتاب به خوبی می‌دانند که این کتاب تازه به عنوان اولین اثر جی. کی. رولینگ برای بزرگسالان ممکن است موفقیت هری پا‌تر را نداشته باشد، ولی تاکید دارند که این کتاب در زمره آثار ادبی ماندگار قرار خواهد گرفت. آنها معتقدند که خانم رولینگ از تمام آن چه در زمان خلق مجموعه هفت‌قسمتی «هری پا‌تر» آموخته در این کتاب بهره گرفته است.
بهای این کتاب در بریتانیا بیست پوند تعیین شده است، ولی از هم اکنون وب‌سایت‌هایی نظیر آمازون آن را به بهای تقریبا ۱۰ پوند در فهرست خود قرار داده‌اند. بنابراین یکی از پیامدهای عرضه این کتاب جنگی گسترده بر سر فروش این کتاب به بهایی ارزان‌تر برای رقابت و جلب مشتری بیشتر خواهد بود.

بیشتر بدانید : چه کار کنیم تا کتابمان پرفروش شود؟!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
منبع: caffecinema.com

مطالب پیشنهادی:
دیدار با سعدی افشار سیاه باز ایرانی روی تخت بیمارستان +عکس
27 جایزه، همه‌ی سهم نویسندگان غیراروپایی از نوبل ادبیات
جا باز كردن در دل مردم با تكیه كلام
انتخاب اسكاری «یه حبه قند» با طعم تحریم
دوبلور پیشکسوت و برادر زنده‌ یاد علی حاتمی درگذشت