دادگاهی در رژیم‌ صهیونیستی نسبت به تحویل آثار به‌جامانده از «فرانتس کافکا» رأی داد.
 


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دادگاهی در تل‌آویو پس از جنجال‌های فراوان بر سر مجموعه‌ای از آثار چاپ‌نشده‌ی فرانتس کافکا حکم داد که این نوشته‌ها باید به «کتابخانه‌ی ملی اسراییل» تحویل داده شوند.

فرانتس کافکا مجموعه‌ای از آثارش را به «مکس براد»، دوست نزدیکش، سپرد و وصیت کرد، پس از مرگش این نوشته‌ها باید سوزانده شوند،‌ اما «براد» برخلاف خواسته‌ی کافکا، بخشی از این آثار را منتشر کرد تا کافکا به یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان قرن بیستم تبدیل شود.

«مکس براد» در سال 1939 پس از حمله‌ی آلمان‌ها، از چک‌واسلواکی به فلسطین متواری شد. پیش از مرگ در سال 1968، این مجموعه آثار را به منشی خود «اشترهوف» سپرد و اکنون این نوشته‌ها در دست دختران او قرار دارند، در حالی‌که برخی از آن‌ها تاکنون به چاپ رسیده‌اند. البته «اشترهوف» در زمان حیات برخی از آثار کافکا را به فروش رساند و بقیه را نزد خود مخفی نگه داشت.

در حالی‌که کافکای آلمانی‌زبان در بیش‌تر کشورهای جهان مورد احترام است، اما بسیاری از اسراییلی‌ها او را به عنوان یک یهود و میراث اسراییل می‌دانند و مدعی‌اند تمام آن‌چه متعلق به اوست، باید در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

در همین حال، دادگاه اسراییلی مدعی شده کافکا به «مکس براد» گفته است که آثارش را به کتابخانه‌ی دانشگاه عبری در بیت‌المقدس، کتابخانه‌ی شهر تل‌آویو و یا مؤسسه‌ای عمومی، چه در اسراییل و چه در کشوری دیگر، تحویل دهد.
 



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:irna.ir


مطالب پیشنهادی:
تحلیلی بر بازی 5 ستاره این روزهای سینما
ورزی به دنبال بازیگر نقش فرح در لبنان
دو پوستر تازه «بینوایان» منتشر شد
ریحانا محبوبترین ستاره فیس بوک شد!
«نیکول ‌کیدمن» در نقش شاهزاده گریس جلوی دوربین رفت + تصاویر