اما این استقبال مخاطبان روی دیگری هم دارد که بسیار دردناک است. ما در کشور خودمان داستان‎ها و وقایع تاریخی متعددی داریم که به مراتب فراگیرتر و جذاب‌تر است، از نظر فنی هم اگر برتر نباشیم، چیزی کم نداریم

یکی از دوستان صبح امروز برای خرید کتاب به فروشگاه یکی از انتشاراتی‌های مشهور مراجعه کرده بود و از روی کنجکاوی پرسیده بود که آیا در چند هفته اخیر فروش کتاب‌های مربوط به تاریخ عثمانی تغییری داشته است که...

... متصدی فروشگاه به خنده به او می‎گوید: «چند روزی است افراد زیادی چنین پرسشی را مطرح می‎کنند. فروش کتاب‎های مربوط به تاریخ عثمانی به قدری زیاد بوده که تمامی کتاب‏های مربوط به تاریخ عثمانی در حال تجدید چاپ هستند؛ حتی کتابی مثل سقوط قسطنطنیه! »

این طور که به نظر می‎رسد، این اتفاق یعنی افزایش فروش کتاب‎های تاریخ عثمانی پیامد پخش سریال «حریم سلطان» از یکی از شبکه‎های ماهواره‏ای است. این سریال که به زندگی سلطان سلیمان قانونی از مشهورترین سلاطین عثمانی می‎پردازد، ساخت کشور ترکیه است و این طور که از شواهد و قرائن برمی‏آید، توانسته نظر مخاطبان خود را به قدری جلب کند که به سراغ کتاب‎های تاریخی بروند و با تاریخ عثمانی بیشتر آشنا شوند.

اما این استقبال مخاطبان روی دیگری هم دارد که بسیار دردناک است. ما در کشور خودمان داستان‎ها و وقایع تاریخی متعددی داریم که به مراتب فراگیرتر و جذاب‌تر است، از نظر فنی هم اگر برتر نباشیم، چیزی کم نداریم؛ پس چرا در کشور ما چنین اتفاقی نمی‎افتد و محصولی رسانه‌ای ساخته نمی‌شود که بتواند مخاطبان را تهییج کند به مطالعه و تحقیق درمورد آن موضوع روی بیاورند. حداقل بنده و دوستان هرچه فکر کردیم که آیا سریالی که از تلویزیون خودمان پخش شده هم چنین تاثیری داشته یا نه، چیزی یادمان نیامد.




گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.com


مطالب پیشنهادی :
هری پاتر شاخ درآورده!
مهران مدیری سریال جدیداش را به شیوه همیشگی می سازد
ژولیت بینوش معلم هنر می شود
این هفته فیلم های آلن دلون را ببینید
فیلمبرداری صحنه‌های درگیری خیابانی فیلم "چ"