عمارت زیبای دوره پهلوی و چند پلاک تاریخی دیگر ، درسمنان تخریب شدند!
بافت تاریخی سمنان با 18 هکتار وسعت و بناهای ارزشمند، نگین شهرستان سمنان محسوب می‌شود؛ اما...
"
با تأخیر در برگزاری جلسه‌ی شورای فنی سازمان میراث فرهنگی برای تصویب طرح بازسازی بافت تاریخی سمنان، چند بنای دیگر در این بافت تخریب شدن" این جمله را یکی از کارشناسان طرح بازسازی بافت تاریخی سمنان ، بیان کرد.



بافت تاریخی سمنان با 18 هکتار وسعت و بناهای ارزشمند، نگین شهرستان سمنان محسوب می‌شود؛ اما در سال‌های گذشته، اجرای پروژه‌های عمرانی، آسیب‌هایی را به این بافت وارد کرده و آن را تخریب کرده است.


 به همین دلیل، یک سالی است که عده‌ای تلاش می‌کنند تخریب‌های واردشده به این بافت را بازسازی کنند تا هویت آن دوباره زنده شود. در این راستا، طرحی تهیه شده که ابتدا باید در کمیته‌ی شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصویب شود.

بهروز مرباغی در این‌باره توضیح داد: طرحی را که برای سامان‌دهی بافت تاریخی سمنان تهیه‌ کرده‌ایم متفاوت است و فقط به تعیین یکسری ضوابط همخوان با میراث فرهنگی نمی‌پردازد. در این طرح برای تک‌تک پلاک‌های تاریخی باید طرح معماری بدهیم تا علاوه بر رعایت اصول میراث فرهنگی، قابلیت زندگی امروزی هم در آن‌ها وجود داشته باشد. اجرای این طرح منوط به برگزاری جلسه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی است، اما هنوز در نوبت هستیم. در حالی که از اسفندماه سال 90 منتظریم و از خردادماه امسال نیز به‌صورت کتبی چندبار برای تشکیل شورا درخواست داده‌ایم، ولی اتفاقی نیفتاده است.

او اظهار کرد: وقتی طرح‌های میراث فرهنگی و سامان‌دهی، بویژه در بافت‌های تاریخی طبق برنامه پیش نروند، بافت تاریخی آسیب می‌بیند. ما هم برای بافت تاریخی سمنان برنامه‌ریزی کرده بودیم که بدانیم در سال اول چه کارهایی باید انجام شوند تا پس از آن، در یک دوره‌ی پنج ساله عملیات سامان‌دهی به پایان برسد؛ اما حالا یک سال گذشته و جلسه‌ای برای تصویب کلیات طرح برگزار نشده است.

مرباغی گفت: به‌واسطه‌ی همین تعلل‌ها، حداقل ضرری که به بافت تاریخی سمنان وارد شده، تخریب چند پلاک تاریخی دیگر است؛ یکی از این بناها، عمارت زیبایی بود که به دوره‌ی پهلوی تعلق داشت که حالا تخریب شده است.

وی در پایان یادآوری کرد: کمیته‌ی فنی سازمان میراث فرهنگی مشغله‌ی زیادی دارد، ولی باید هرچه زودتر تکلیف این طرح روشن شود تا آن را اجرا کنیم.





گردآوری: گروه فرهنگ هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی:
10 اثر از میراث معنوی ایرانیان به ثبت جهانی رسید
9 فیلم برتر در بخش « فیلمهای خارجی زبان » اسکار
محبوب‌ترین ویدیو در «یوتیوب» ، با بیش از یک میلیارد بیننده
مجسمه های پوشیدنی»، زیور آلات یا مجسمه؟+عکس
سینما بین دو بازیگر جوان زن و مرد قرق شده است؟