مهمترین غایبان بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر
غیبت این نامهای مهم در بخش مسابقه بر جشنواره امسال تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه نام مهمترین غایبان بخش مسابقه را آورده ایم:

 در حالی ساعاتی پیش اسامی فیلمهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر اعلام شد که نام تعدادی از مهمترین محصولات سینمایی امسال در این فهرست نیامده است. هرچند برخی از غایبان فیلمهایی هستند که هنوز نسخه ابتدایی آنها هم تحویل دفتر جشنواره نشده با این حال همچنان غیبت نامهای مهم در بخش مسابقه است که بر جشنواره امسال تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه نام مهمترین غایبان بخش مسابقه را آورده ایم:


چ/ابراهیم حاتمی کیا

مهمترین پروژه سینمایی ابراهیم حاتمی کار در سالهای اخیر هنوز در مرحله ساخت جلوه های ویژه رایانه ای به سر می برد و دقیقا به همین دلیل است که نام فیلم در بخش مسابقه جشنواره نیامده است چون اصلا هیچ نسخه کاملی از فیلم به هیات انتخاب جشنواره ارائه نشده بود و اعضای هیات انتخاب صرفا یکی دو سکانس از فیلم را دیده اند. کارهای فنی «چ» به احتمال زیاد تا اوایل بهمن ماه ادامه دارد و هیچ بعید نیست در دقیقه نود وارد سبد جشنواره شده و در یکی از روزهای آخر جشنواره به نمایش درآید.


آینه شمعدون/بهرام بهرامیان

تازه ترین فیلم بهرامیان هم به دلیل حواشی خاصی که گریبانش را گرفته جایی در بخش مسابقه نیافته است چون هیچ بعید نبود قرار دادن نام این فیلم در بخش مسابقه انتقادات گروههای افراطی نسبت به هیات انتخاب را موجب شود. بهرامیان در حالی آخرین روزهای فیلمبرداری «آینه شمعدون» را می گذراند که به احتمال زیاد این فیلم هم در بخش خارج از مسابقه جشنواره به نمایش درخواهد آمد.


آشغالهای دوست داشتنی/محسن امیریوسفی

دست اندرکاران تولید این فیلم به صراحت اعلام کرده اند که فیلمشان به جشنواره نخواهد رسید. البته در این نرسیدن هم بیش از خودِ فیلم حواشی مربوط به داستان سیاسی فیلم است که نقش دارد. داستانی که برآمده از حوادث بعد از انتخابات سال 88 است. به نظر نمی رسد این فیلم حتی در بخش خارج از مسابقه جشنواره هم به نمایش درآید.


آسمان زرد کم عمق/بهرام توکلی

بزرگترین غایب بخش مسابقه جشنواره را باید فیلم بهرام توکلی دانست چراکه ساخته قبلی توکلی «اینجا بدون من» به شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفته بود و بسیاری ساخته جدید توکلی را امید اصلی سیمرغهای امسال می دانستند اما در اقدامی غیرقابل باور نام این فیلم هم در بخش مسابقه جشنوار نیامده است. فیلمی که مدتهاست کارهای فنی آن هم تمام شده و حالا باید منتظر بمانیم تا آن را در بخش خارج از مسابقه دیده و حواشی بعد از اکران جشنواره ای آن را رصد کنیم.


زندگی مشترک آقای محمودی و بانو/روح ا.. حجاری

تاکید بیش از حد حجازی بر اینکه فیلم جدیدش هم امتدادی است بر «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» این طن را ایجاد کرده بود که هیچ بعید نیست این فیلم هم به سرنوشت اثر قبلی اش دچار شده و شانس حضور در بخش مسابقه را از دست دهد. اتفاقی که حدس زده می شد رخ داد و حالا حجازی باز هم باید تا می تواند به نقد هیات انتخاب دست زده و از این مساله سخن گوید که بیخود و بی جهت فیلمش را نادیده گرفته اند. شاید هم این برخورد هیات انتخاب سبب ساز آن شود که حجازی در ساخته بعدی اش روشی مقبولتر برای فیلمسازی به کار گیرد.


آقای الف/علی عطشانی

براساس کارنامه قبلی عطشانی می توان گفت فیلم جدید وی هم حرف تازه ای برای گفتن نخواهد داشت به خصوص که عطشانی نشان داده بیش از تمرکز بر فیلمنامه هایش ایجاد حواشی بر سر کارهایش است که برایش اهمیت دارد. دقیقا به همین دلیل است که «آقای الف» نخستین فیلم سه بعدی سینمای ایران قلمداد می شود بدون اینکه گفته شود فیلم سه بعدی برای اکران در کدام سالنهای کشور تولید شده است!


ترنج در ترنج/مجتبی راعی

 کارگردان «عصر روز دهم» یک فیلم معناگرا را به هیات انتخاب جشنواره ارائه داده بود؛ فیلمی که از همین حالا می توان گفت که شاید هیچ گاه زمان مناسبی هم برای اکران پیدا نکند. شاید اگر راعی این فیلم را یک دهه زودتر می ساخت می توانست توجه هیات انتخاب جشنواره را به خود جلب کند اما به نظر می رسد در روزگار فعلی دیگر سینمای معناگرا آن هم نه ارزینال آن که کپی کاری از دست فیملمسازان اروپای شرقی، نه به کار جشنواره می آید و نه به درد مخاطب روز سینمای ایران می خورد.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:inn.ir


مطالب پیشنهادی:
هدیه تهرانی رضایت داد؟
اظهار نظر وزیر ارشاد درباره خانه سینما و فیلم‌هایی با موضوع خیانت
به نه‌هایی که گفته‌ام، افتخار میکنم، یکی‌اش "نه" به اخراجی‌ها!
سیناپس کامل "جانگو رها شده" DJANGO
برنامه سال تحویل نوروز 92 را احسان علیخانی اجرا می کند؟