یونسکو دو پرونده جهانی را به دفتر تهران پس فرستاد
یونسکو دو پرونده‌ی جهانی «ذخیره خوارزمشاهی» و «نقشه‌های تاریخی ایران در عصر قاجار» را به دفترش در تهران پس‌فرستاد.

کمیته‌ی فرعی حافظه‌ی جهانی یونسکو بعد از بررسی دو پرونده‌ی ایران، آن‌ها را ناقص اعلام کرد و فرصتی 20 روزه برای تکمیل نواقص این دو پرونده به دبیرخانه‌ی کمیته‌ی حافظه‌ی جهانی یونسکو در ایران داد.

یک عضو کمیته‌ی حافظه‌ی جهانی یونسکو در این‌باره  توضیح داد: فروردین سال پیش «ذخیره‌ی خوارزمشاهی» نوشته‌ی «اسماعیل جرجانی» در زمینه‌ی علم پزشکی و «نقشه‌های تاریخی ایران در عصر قاجار» برای ثبت در فهرست میراث مستند برنامه‌ی حافظه‌ی جهانی یونسکو به این سازمان فرهنگی وابسته به سازمان ملل فرستاده شدند. حدود 20 روز پیش، این دو پرونده در کمیته‌ی فرعی توسط متخصصان کمیته‌ی حافظه‌ی جهانی یونسکو بررسی شدند، ولی متأسفانه نظر این کمیته درباره‌ی هر دو اثر معرفی‌شده توسط ایران، ناقص بودن آن‌هاست.

فرهاد اعتمادی اظهار کرد: کمیته‌ی فرعی ثبت آثار یونسکو درباره‌ی «ذخیره خوارزمشاهی» اعلام کرده که فرم تکمیل‌شده برای این کتاب نقش محتوای آن را در زمینه‌ی علوم پزشکی در سطح جهانی به‌درستی تشریح نکرده است و زمانی که این کتاب با سایر منابع مکتوب در حوزه‌ی پزشکی مقایسه می‌شود، هیچ برتری خاصی نسبت به آن‌ها ندارد. بنابراین در صورت خواست ایران برای ثبت جهانی اثر، این فرم باید بازنگری شود.

او ادامه داد: براساس نظر کمیته‌ی فرعی یونسکو، با فرم تهیه‌شده برای این کتاب بهتر است که در فهرست حافظه‌ی ملی و منطقه‌یی یونسکو ثبت شود، چون شرایط مناسبی برای ثبت جهانی ندارد.

به گفته‌ی اعتمادی، کمیته‌ی فرعی یونسکو همچنین درباره‌ی «نقشه‌های تاریخی ایران در عصر قاجار» نیز اعلام کرده است، هرچند این نقشه‌ها می‌توانند در اختلافات سیاسی کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس مورد بهره‌برداری قرار گیرند و در این زمینه مفید باشند، ولی فرم تکمیل‌شده برای آن‌ها، اهمیت جهانی اثر را تشریح نکرده، به همین دلیل این کمیته‌ پیشنهاد کرده است که این اثر هم در فهرست حافظه‌ی ملی و منطقه‌یی یونسکو ثبت شود.

وی با اشاره به فرصت 20 روزه‌ای که برای تکمیل فرم این دو اثر تاریخی و باارزش، کمیته‌ی حافظه‌ی جهانی به دبیرخانه‌ی این کمیته در ایران داده و تا 30 ژانویه 2013 است، بیان کرد: در این فرصت، ایران دیدگاه و نظر خود را می‌تواند تدوین کند و به یونسکو بفرستد، جواب قطعی تأیید یا رد این دیدگاه نیز حدود پنج‌ماه آینده، یعنی در خرداد سال آینده بعد از بررسی شورای مشورتی اصلی کمیته‌ی حافظه‌ی جهانی یونسکو اعلام می‌شود.

مدیر گروه ارتباطات دفتر یونسکو در تهران با اشاره به این‌که در 95 درصد موارد، نظر کمیته‌ی مشورتی تخصصی با نظر کمیته‌ی فرعی یکسان است، گفت: دبیرخانه‌ی کمیته‌ی ملی حافظه‌ی جهانی اکنون موظف به اصلاح و بازنگری این دو اثر است. باید توضیحات و دلایل خود را در مقابل نظرات کمیته‌ی فرعی آثار تهیه و تنظیم کند و خارج از قالب فرم به یونسکو بفرستد، یا فرم‌های این دو اثر را تکمیل و به یونسکو ارسال کند.

او حضور نداشتن نمایندگان برخی سازمان‌ها مانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، کتابخانه‌ی مجلس و کتابخانه‌ی آیت‌الله مرعشی و نبودن یک بدنه‌ی علمی توانمند در زمینه‌ی نسخه‌شناسی را از جمله ضعف‌های کمیته‌ی ملی حافظه‌ی جهانی یونسکو در ایران دانست و افزود: این ضعف‌ها باعث بروز چنین تبعاتی می‌شود که گاهی ایران، شانس خود را برای جهانی کردن تعدادی از آثارش در یک سال از دست می‌دهد.


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی:
استفاده تبلیغاتی مسعود ده نمکی از "کلاه قرمزی و بچه ننه" !
تهمینه میلانی: دیگر فیلم نمی سازم!
حضور یکی از فوتبالیست ها در سریالی که از امشب به تلویزیون می آید!
"زیباتر از زندگی" با حامد کمیلی در نقش "شهید علم الهدی" به جشنواره فجر می رود
علت سانسور شدن کلاه قرمزی و بچه ننه!