«کامبیز درم‌بخش» بسیار فراتر از نشان درجه یک هنری
«کامبیز درم‌بخش» هنرمند کاریکاتوریستی است که آثار او نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز شناخته شده و در بسیاری از کشورها نیز مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.
 
نام کامبیز درم‌بخش برای کسانی که در عرصه هنرهای تجسمی و به خصوص کاریکاتور فعالیت می‌کنند، آشناست و به خوبی او را می‌شناسند.هم برای سبک منحصر به فرد آثارش و هم به خاطر دریافت جوایز متعددش و چاپ کاریکاتورهایش در نشریات معتبر دنیا.

کامبیز درم‌بخش، هشتم خرداد 1321 در شیراز به دنیا آمد و از سن 10 سالگی فعالیت هنری خود را با نقاشی شروع کرد و چهار سال بعد، تنها در زمانی که 14 سال سن داشت آثارش در نشریات ایرانی به چاپ رسید.

وی که فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبای تهران است، در طول فعالیت‌ش با نشریات ایرانی و خارجی همچون نیویورک تایمز، اشپیگل و... همکاری داشته و آثارش حدود پنج دهه در مطبوعات به چاپ رسیده است.

این هنرمند بارها از سوی جشنواره‌های مختلف جهانی برگزیده شده است، که از جمله آنها می‌توان به مسابقات بین‌المللی کاریکاتور در کشورهایی چون، ایتالیا ، آلمان سوئیس، بلژیک ، ژاپن، ترکیه ، برزیل ، یوگسلاوی و چندین جایزه بین المللی دیگر اشاره کرد.


همچنین تعدادی از آثار او نیز در موزه‌های معتبر دنیا چون موزه کاریکاتور بازل سوئیس، مجموعه شهرداری شهر فرانکفورت آلمان، موزه ضد جنگ یوگسلاوی، موزه هیروشیما در ژاپن، موزه کاریکاتور گابروو در بلغارستان، موزه کاریکاتور ترکیه، موزه کاریکاتور ورشو در لهستان نگه داری می‌شوند.

وی علاوه بر این‌ها تا کنون کتاب‌هایی را نیز در عرصه هنر منتشر کرده است که از جمله آنها می‌توان به بدون شرح، دفتر خاطرات فرشته‌ها، میازار موری که دانه‌کش است، طنزاندیشان امروز ایران در خارج از کشور، کتاب کامبیز (درایتالیا منتشر شد)، کتاب‌های مشترک طنزاندیشان امروز ایران ، سمفونی خطوط، «اگر داوینچی مرا دیده بود» و «المپیک خنده» نام برد.

وی در اختتامیه پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نشان درجه یک هنر را از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

همچنین از روز 18 اسفند ماه سال جاری نیز نمایشگاهی از کاریکاتورهای این هنرمند در گالری سیحون تهران برگزار می‌شود و قرار است بخش اعظم عواید حاصل از فروش آن صرف درمان بیماران سرطانی شود.

از اواسط اسفند هم به مناسبت شصتمین سال تاسیس هنرستان هنرهای زیبا نمایشگاهی از ۱۰ هنرجوی قدیمی این هنرستان در موزه هنرهای معاصر برپا می‌شود که یکی از آن‌ها آثار کامبیز درم بخش است.

در این نمایشگاه علاوه بر آثار این هنرمندان که از گنجینه موزه روی دیوار می‌رود، ۱۰پوستر نیز با موضوع هنرستان هنرهای زیبا که توسط این هنرمندان خلق شده است، نمایش داده می‌شود.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
9 دلیل برای دوست داشتن «جنیفر لاورنس» + عکس
«مجری سابق تلویزیون» هم به مستند شبکه 1 اعتراض کرد
غول‌های وحشتناک محبوبتر از نیکول کیدمن!
«دختر کت قرمز»، از آسیب‌های روانی‌اش بعد از دیدن فیلم اسپیلبرگ گفت + عکس
«گلشیفته فراهانی» نامزد بهترین بازیگر زن آسیا + لیست نامزدها