روزشمار شب‌ های ماه محرم؛ شب دوم و ورود به کربلا
شب دوم محرم: ورود به کربلا. امام حسین علیه ‏السلام چون به کربلا رسید، پرسید: نام این سرزمین چیست؟ همینکه نام کربلا را شنید فرمود: این مکان جای فرود آمدن ما و محل ریختن خون ما و جایگاه قبور ماست.

شب‌ های عاشقی؛ روزشمار وقایع کربلا


شب دوم محرم: ورود به کربلا

امام حسین(ع) روز پنجشنبه دوم محرم سال 61ه ق به سرزمین کربلا وارد شد. به خاطر همین روز دوم محرم، روز ورود به کربلا نام گذاری شده است. روز دوم، نماد پایداری است. اباعبدالله الحسین(ع) از همان آغاز حرکت با حوادث گوناگونی روبه رو شد. از بی وفایی کوفیان گرفته تا تعقیب شدن از سوی سپاهیان دشمن. با این حال از ادامة راه منصرف نشد و هم چنان استواری ورزید. حسین(ع) آموزگار بزرگ پایداری است.

 عالم بزرگوار سید بن طاووس نقل کرده است که امام حسین علیه ‏السلام چون به کربلا رسید، پرسید: نام این سرزمین چیست؟ همینکه نام کربلا را شنید فرمود: این مکان جای فرود آمدن ما و محل ریختن خون ما و جایگاه قبور ماست. این خبر را جدم رسول خدا صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله به من داده است.

در این روز حر بن یزید ریاحی ضمن نامه‏ای «عبیداللّه‏ بن زیاد» را از ورود امام علیه ‏السلام به کربلا آگاه نمود. در این روز امام حسین علیه‏ السلام به اهل کوفهنامه‏ای نوشت و گروهی از بزرگان کوفه ـ که مورد اعتماد حضرت بودند ـ را از حضور خود در کربلا آگاه کرد. حضرت نامه را به "قیس بن مسهّر" دادند تا عازم کوفه شود.

اما ستمگران پلید این سفیر جوانمرد امام علیه‏السلام را دستگیر کرده و به شهادت رساندند. زمانی که خبر شهادت قیس به امام علیه‏السلام رسید، حضرت گریست و اشک بر گونه مبارکش جاری شد و فرمود: "اللّهُمَّ اجْعَلْ لَنا وَلِشِیعَتِنا عِنْدکَ مَنْزِلاً کَریما واجْمَعْ بَینَنا وَبَینَهُمْ فِی مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِکَ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیی‏ءٍ قَدیرٌ؛ خداوندا! برای ما و شیعیان ما در نزد خود قرارگاهِ والایی قرار ده و ما را با آنان در جایگاهی از رحمت خود جمع کن، که تو بر انجام هر کاری توانایی."

 

بیشتر بدانید : روزشمار سفر حسین بن علی (ع): اول محرم 61 / منزل قصر بنى مقاتل

بیشتر بدانید : روزشمار شب‌ های ماه محرم؛ شب سوم و حضرت رقیه(س)

بیشتر بدانید : روزشمار سفر حسین بن علی (ع): 3 محرم 61 / اعزام لشكر به سوى كربلا

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ