خانه جلال و سیمین برای چه کسی است؟!
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: خانه‌ی سیمین دانشور و جلال آل احمد با وسایل و اشیای درون آن به ثبت ملی رسید و هر اقدامی در این خانه و آثار آن باید با نظر اداره‌ی میراث فرهنگی انجام شود.
 ویکتوریا دانشور - خواهر سیمین دانشور - چند روز پیش، خانه‌ی خواهرش را به شهرداری فروخت تا بنا بر اعلام، به «خانه ادبیات» تبدیل شود. گویا شهرداری نیز در نخستین اقدام، خانه را تخلیه کرده و همه‌ی اشیا و وسایل سیمین و جلال را به جایی دیگر برده، این در حالی است که صحبت‌های مختلفی درباره‌ی فروش و انتقال اشیا و آثار موجود در خانه مطرح می‌شود.

سپیده سیروس‌نیا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران - با اشاره به ثبت شدن خانه‌ی سیمین دانشور در 24 اسفندماه سال 1383 در فهرست آثار ملی، گفت‌: براساس منابع موجود، در زمان تهیه‌ی پرونده‌ی ثبتی این خانه، این بحث مطرح شد که خانه به‌دلیل حضور جلال و سیمین به ثبت رسیده، بنابراین همه‌ی آثار و اموالی که در خانه با این موضوع ارتباط دارند، نیز ثبت شده و اکنون مورد بحث‌اند.

او با تأکید بر این‌که انجام هر اقدامی در این خانه مانند مرمت و تخلیه‌ی خانه توسط شهرداری باید با نظارت و هماهنگی اداره‌ی میراث فرهنگی انجام شود، ادامه داد: در مکاتبه‌ای که با شهرداری تهران خواهیم داشت،‌ بر این موضوع تأکید می‌شود.

وی با اشاره به قرار گرفتن خانه‌ی «نیما یوشیج» در همسایگی خانه‌ی سیمین و جلال، اظهار کرد: در زمان تهیه‌ی پرونده‌ی ثبتی خانه‌ی سیمین و جلال، شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تعهداتی را برای بهره‌برداری و حفاظت از آن با ایجاد «کانون فرهنگی سیمین‌، جلال و نیما یوشیج» داشتند. بنابراین حالا باید به اجرای این تعهدات توجه شود.

سیروس‌نیا تأکید کرد: خانه‌ی سیمین بدون اشیا و اموالی که درون آن است، تقریبا هویت ندارد؛ کتاب‌ها‌، مکاتبات‌، دست‌نوشته‌ها‌ و نامه‌های منتشرنشده‌ی سیمین و جلال هر کدام یک تاریخ و هویت هستند.

او در پایان دوباره با تأکید گفت: با توجه به ثبتی بودن این بنای تاریخی، هر نقل و انتقالی در خانه‌ی سیمین دانشور باید با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران باشد.




گرد آوری: فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



  مطالب پیشنهادی:
شبکه «من و تو» دردسر ساز هنرمندان داخلی!
نیکی کریمی، مهتاب کرامتی و سایر هنرمندان در جشن نکوداشت صمدیان+ تصاویر
همجنس‌ گرایی ره‌آورد فمنیسم
به مناسبت تولد ادری هپبورن، پری مهربان هالیوود+تصاویر
اما استون در تور تبلیغاتی مرد عنکبوتی شگفت انگیز2+ تصاویر