ضافه شدن 30 فیلم به جشنواره فیلم کن
زپخش «پاریس،تگزاس» و «5/8» برای تجدید خاطره ها...
 مدیران فستیوال کن 30 فیلم  را به برنامه از قبل اعلام شده این جشنواره که دوره جدید آن از 24 اردیبهشت تا 4 خرداد برگزار می شود، اضافه کرده اند. از اسامی اضافه شده فقط یک فیلم به بخش نوعی نگاه  که مسابقه ای است و جایزه ای را در بر دارد. افزوده شده و بقیه به بخش های ویژه و غیر مسابقه ای راه یافته اند. تنها فیلم جدید راه یافته به نوعی نگاه که می تواند در مسیر فتح جایزه آن قرار گیرد «سگ سفید» نام دارد که کار کورنل موندروکزو است. سایر فیلم ها که کار جدید آندره تچین فرانسوی به نام Lhomme quon aimat Trop و همچنین جرومینو از تونی گاتلیف و Elardor از پابلو فندریک را هم در بر می گیرند، به صورت ویژه و در بخش های غیر مسابقه ای و فاقد جایزه به نمایش در خواهند آمد. تعداد زیادی از فیلم های اضافه شده به برنامه امسال به بخش های کلاسیک و قدیمی و برنامه های بازپخش فستیوال راه یافته اند.

آنها آثاری هستند که بخش نگاه به گذشته سینما را کامل می کنند و کارهای قدیمی و ارزشمند این هنر هستند. در میان کارهای  قدیمی که به مناسبت های مختلف در کن 2014 پخش می شوند، می توان به «هتل جاماییکا» کار تقریبا فراموش  شده الفرد هیچکاک، «مشتی دلار» از سرجیو لئونه، «خشم» ساخته وبرتو رو سه لینی، «Blind Chance» به کارگردانی کریستوف کیسلوفسکی، «آخرین مترو» از فرانسوا تروخو و «افق گمشده» از فرانک کاپرا اشاره کرد.

«پاریس، تگزاس» فیلم ابتکاری و معناگرای ویم وندرز آلمانی که 30 سال پیش نخل طلای کن را برد، به همین دلیل امسال بازپخش می شود و همین طور «5/8» فده ریکو فلینی که در سال 1963 اکران شد و امسال نمایی از آن بر پوستر جشنواره خودنمایی می کند. از این طریق تجدید خاطره ای با این فیلم های قدیمی و پرطرفدار صورت می پذیرد.

در قسمت موسوم به کلاسیک های کن، نسخه طولانی شده ای از فیلم مستند استیو جیمز درباره راجر ابرت منتقد معروف فیلم و سینما که دو سال پیش درگذشت، به نام «خود زندگی» پخش می شود. پبشتر نیز اخباری در خصوص نمایش این فیلم در کن منتشر شده بود اما این اولین باری است که مدیران فستیوال آن را رسما می گویند.

یک هیات داوری تازه
از طرف دیگر بعد از اعلام تمامی اعضای هیات ژوری جشنواره امسال مشخص شده که برای نخستین بار از سال 2009 به بعد در میان اعضای این هیات اولویت و تعداد بیشتر با زنان است. این هیات 9 نفره از 5 زن و 4 مرد شکل می گیرد و رییس آن هم یک زن، جین کمپیون نیوزیلندی است. به این ترتیب سران معتبرترین فستیوال فیلم جهان توانسته اند به این خرده گیری قدیمی برخی اهالی سینما که کن زنان را همیشه در درجه دوم اهمیت قرار می دهد ، ولو به طور موقتی پاسخ بدهند. کمپیون تنها کارگردان زنی است که طی 66 دوره قبلی برگزاری فستیوال توانسته جایزه اصلی نخل طلا را به دست آورد و این کار  به سال 1993 با ارائه فیل «پیانو» انجام داد.

سایر زنان حاضر در هیات داوران سوفیا کاپولا کارگردان آمریکایی و لیلا حاتمی، کارول بوکه و ژئون دویئون بازیگران سینمای ایران، فرانسه و کره جنوبی هستند. مردان حاضر در هیات ژوری نیز ویلم دافو بازیگر آمریکایی، گابریل گارسیا برنال بازیگر و کارگردان مکزیکی،جی ژانگ که کارگردان چینی و نیکولاس ویندینگ رفین کارگردان دانمارکی هستند.
با این حال بعد از جرح و تعدیل ها و تغییرات صورت گرفته نیز فقط دو فیلم از 18 فیلم حاضر در کن امسال ساخته کارگردانان زن هستند. آنها «Still The Water» از نائومی کاواسه ژاپنی و «Le Meraviglie» از الیس رورواچر ایتالیایی هستند.



گردآوری:  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:banifilm.ir



  مطالب پیشنهادی:
لیلا حاتمی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن+ تصاویر
کدام فیلم از ایران مسافر فستیوال کن شد؟
یک تصمیم غیر منتظره برای مهران مدیری
شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن آغاز شد+ تصاویر مراسم افتتاحیه و فرش قرمز
اولین تصاویر لیلا حاتمی در هئیت داوران جشنواره کن