«گومورا» فيلم تحسين شده سينمای ايتاليا كه سال قبل يكی از جوايز مهم جشنواره بين‌المللی كن را گرفت...
 
مراسم جوایز سالانه «بافتا»ی انگلیس - كه از آن به عنوان اسكار انگلیسی اسم می‌برند - نامزد‌های بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان خود را معرفی كرد.
بنا بر این گزارش، «والس با بشیر» انیمیشنی كه در یك سال اخیر سر و صدای زیادی در سطح بین‌المللی به راه انداخته و جوایز مختلفی را از مراسم و جشنواره‌های مختلف گرفته، در بین فهرست بافتا حضور دارد.
فیلم به كارگردانی آری فولمن درباره قتل‌عام فلسطینی‌ها در بیروت در سال 1982 است. این روزها كه بحران غزه ادامه دارد و رسانه‌های گروهی بین‌المللی توجه ویژه‌ای به این درگیری دارند، «والس با بیشر» اهمیت و جلوه دیگری پیدا كرده است. فولمن كارگردان فیلم در جریان جنگ سال 82 سرباز ارتش رژیم صهیونیستی بود كه گردان محل خدمت وی، یكی از گردان‌هایی بود كه به خاك لبنان حمله كرد. با این حمله، گروهی از تندروهای نظامی مسیحی لبنانی امكان آن را یافتند كه به اردوگاه پناهندگان و آوارگان فلسطینی یورش برده و گروهی از افراد بی‌گناه و غیر مسلح فلسطینی را به خاك و خون بكشند.
یكی از رقبای این انیمیشن در مراسم بافتا، انیمیشن دیگری است كه محصول فرانسه است. انیمشین ضدایرانی «پرسپولیس» بر اساس قصه كمیك استریپی مرجانه ساتراپی به همین نام ساخته شده است.
«گومورا» فیلم تحسین شده سینمای ایتالیا - كه سال قبل یكی از جوایز مهم جشنواره بین‌المللی كن را گرفت - سومین فیلم معرفی شده از سوی بافتا است. فیلم كه بر اساس قصه یك كتاب پرفروش و ضدمافیایی ساخته شده، درباره فعالیت‌های غیر قانونی و گنگستری یكی از باندهای فعال در منطقه ناپل است.
چهارمین فیلم هم مثل سه كار دیگر مضمونی سیاسی و اجتماعی دارد كه قصه‌اش در دهه هفتاد میلادی اتفاق می‌افتد. «عقده بادر مانیهف» محصول آلمان به زندگی و فعالیت‌های تند سیاسی گروه بادر مانیفه در آلمان غربی می‌پردازد. این گروه در دوران فعالیت پر سر و صدای خود، تعدادی از چهره‌های سرشناس دولتی آلمان را به قتل رساندند و عقیده داشتند در حال مبارزه با امپریالیسم و نظام سرمایه داری هستند.آخرین فیلمی كه از سوی بافتا،‌نامزد حضور در رشته بهترین فیلم خارجی سال است، درام اجتماعی و خانوادگی «تو را از خیلی وقت پیش دوست داشتم» است.
كریستین اسكات تامس بازیگر انگلیسی تبار مقیم فرانسه نقش اصلی آن را بازی كرده است. این فیلم محصول كشور فرانسه است.
مراسم اهدای جوایز بافتا روز 8 فوریه در شهر لندن برپا می‌شود.
سال قبل فیلم آلمانی و تحسین شده «زندگی دیگران» جایزه بهترین فیلم خارجی سال را از آن خود كرد.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com