فوجيموتو در عين حال از خود آدم‌ها هم دل خوش زيادی ندارد. او از اين كه نژاد انسانی در حال آلوده كردن محيط زيست است، به شدت خشمگين است. وی نگران آن است كه...


انیمیشن «پونیا روی صخره كنار دریا» عنوان موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم سال 2008 سینمای ژاپن را به‌دست آورد. این فیلم كه محصول كمپانی معروف و قدیمی توهو است، بیش از 173 میلیون دلار فروش كرده است.
فیلم كه اوایل فصل پائیز گذشته در ژاپن اكران عمومی شد، هنوز هم روی پرده سینماهای این كشور آسیایی است. فیلم توسط هایائو میازاكی كارگردانی شده كه یكی از هنرمندان كلاسیك سینمای كشورش است و از سوی رسانه‌های گروهی لقب والت دیزنی ژاپن را گرفته است.
تحلیل‌گران اقتصادی سینمای ژاپن می‌گویند هر بار كه میازاكی فیلمی ساخته و روانه پرده سینماها می‌كند، ‌آن فیلم لقب محبوبترین و پرفروش‌ترین اثر سینمایی سال را به خود اختصاص می‌دهد.
كاراكتر پونیا در انیمیشن جدید میازاكی - كه نارا یوریا به جای او صحت كرده است - یك گلدفیش جادویی است كه در آب‌های اقیانوس‌ زندگی می‌كند و خیلی دوست دارد بداند زندگی در بیرون از آب دریا یعنی چه و چگونه حال و هوایی دارد. او همراه حباب‌ها به روی آب می‌آید و همه تلاش او این است كه وارد خشكی شود، اما پدر او فوجیموتو موافقتی با رویاهای فرزند كوچولوی خود ندارد و نمی‌خواهد فرزندش تبدیل به یك موجود انسانی شود. فوجیموتو در عین حال از خود آدم‌ها هم دل خوش زیادی ندارد. او از این كه نژاد انسانی در حال آلوده كردن محیط زیست است، به شدت خشمگین است. وی نگران آن است كه مادر طبیعت بخواهد انتقام بگیرد و این نكته‌ای است كه به نفع هیچ یك از جانداران نیست. یك اتفاق پیش بینی نشده، پونیا را به كنار ساحل می‌آورد. پسربچه پنج ساله‌ای به نام سوسوكه او را پیدا كرده و از آب می‌گیرد. سوسوكه در خانه‌ای در كنار صخره زندگی می‌كند. پدر سوسوكه همیشه روی آب دریا در حال دریانوردی است و سوسوكه سعی می‌كند اوقاتش را با پونیا بگذراند...
استقبال خانواده‌های ژاپنی از «پونیا روی صخره كنار دریا» از همان روز اول نمایش عالی بود و بزرگ‌ترها به اندازه بچه‌ها از تماشای این فیلم لذت بردند. میازاكی كه انیمیشن‌های خود را به سبك سنتی می‌سازد (و مخالف انیمیشن‌سازی كامپیوتری است)‌در كنار تعریف قصه‌های جذاب و سرگرم كننده خود، بحث حفاظت از محیط زیست را هم مطرح می‌كند.
نگرانی این فیلم‌ساز از آلودگی هوا و تخریب محیط زیست، نكته‌ای است كه در تمام فیلم‌های او بازتابی عینی دارد. میازاكی درباره فیلم موفق و پربیننده خود، می‌گوید: «وقتی فیلمی می‌سازم، اولین نكته‌ای كه به آن فكر می‌كنم این است كه بتواند همه اعضای خانواده را به یك اندازه سرگرم كند. درست است كه من یك انیمیشن سازم و بچه‌ها تماشاچی اصلی این نوع فیلم‌ها هستند، اما انیمیشن‌هایم طوری هستند كه بتوانند بزرگ‌ترها را هم درگیر خود كنند. در كنار سرگرمی، تلاشم این است كه درس‌هایی را هم به زبان ساده به بچه‌ها بدهم. یكی از مشكلات بزرگ معاصر ما - كه اختصاص تنها به ژاپن هم ندارد- مشكل حفظ محیط زیست است. ما داریم كره زمین را به سمتی می‌بریم كه زندگی در آن تقریبا دارد غیر ممكن می‌شود. ما به وضعیت هشدار رسیده‌ایم و تلاش من این است كه این مسئله را به بچه‌ها و بزرگ‌ترهای آن‌ها تقسیم كنم. امیدوارم موفقیت عظیم مالی فیلم به معنی آن باشد كه تماشاگران آن متوجه خطری كه كره زمین را تهدید می‌كند نیز درك كرده‌اند.»
میازاكی قبل از این انیمیشن‌های «‌شهر ارواح» و «شاهزاده خانم مونوئوكه» را كارگردانی كرده كه آن‌ها هم با استقبال عالی تماشاگران روبرو شده‌اند.

 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
 
www.seemorgh.com/culture
 
منبع:farsnews.com