بنابر تحقیقات پژوهشگران این جمجمه‌ها، که پیش از این آنها را نوعی غنیمت جنگی به دست آمده از قبایل دیگر می‌دانستند، مربوط به مردگانی بوده است که...

 
باستان‌شناسان با بررسی جمجمه‌های زینتی به دست آمده از بقایای بر جای مانده از تمدن ناسکاها در جنوب پرو موفق به کشف راز این زیور‌آلات عجیب شدند.
 بنابر تحقیقات پژوهشگران این جمجمه‌ها، که پیش از این آنها را نوعی غنیمت جنگی به دست آمده از قبایل دیگر می‌دانستند، مربوط به مردگانی بوده است که در همان منطقه به خاک سپرده شده و سرهایشان در خانه‌های خانوداه‌هایشان آویزان می‌شده است.
ایان ویلیام، محقق موزه فیلد آمریکا گفت: با آزمایشی که از دندان‌های باقی‌مانده در جمجمه‌ها و استخوان‌ اجساد باستانی منطقه به عمل آوردیم فهمیدیم که متعلق به یکدیگر بوده و این جمجمه‌ها از مناطقی دور دست و به عنوان غنیمت جنگی به این منطقه وارد نشده‌اند.
وی افزود: این یافته‌ها و بررسی‌ها کمک بسیاری در شناخت ما از تمدن و روش زندگی مردمانی می‌کند که از قرن اول تا سال 800 سال میلادی و پیش از استقرار امپراتوری پرو در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.
به گفته باستان‌شناسان روی هر جمجمه سوراخی تعبیه شده بود که مخصوص آویزان کردن آنها بر دیوارها بوده و به نوعی جزء وسایل زینتی هر منزل به شمار می‌رفته است.
ناسکاها اقوامی بودند که در جنوب غربی پرو زندگی می‌کرده و به دلیل نقاشی‌های خود در سطح بیابان‌های این کشور شهرت بسیاری دارند.
 
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: iscanews.com